افزایش قیمت خودرو | قیمت خودرو داخلی | تارا اتوماتیک | شاهین اتوماتیک
افزایش قیمت ۷۰ میلیونی این خودرو داخلی / در بازار خودرو چه خبر است؟
شاهین در نسخه اتوماتیک طی روزهای پایانی سال گذشته با بهای ۸۳۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۷۰ میلیون تومانی شاهین در کمتر از ۲۰ روز بیانگر تداوم گرانی این محصول در روزهای آینده است.
بازار خودرو یکی از بزرگترین و پویاترین بازارهای صنعتی در دنیاست که تحت تأثیر عوامل اقتصادی، فناوری، محیطی و اجتماعی قرار دارد. این بازار متنوع و پویا، شامل انواع خودروهای شخصی، تجاری و صنعتی است که از سوی تولیدکنندگان مختلف عرضه میشوند. رقابت شدید در بازار خودرو باعث ایجاد نوآوری و پیشرفت فنی در این صنعت شده است، همچنین نیازهای مشتریان برای خودروهای بیشتر به سمت فناوری، ایمنی، بهرهوری سوخت و استفاده از منابع تجدیدپذیر جلب توجه بیشتری کرده است.
افزایش قیمت انواع خودرو در بازار طی روزهای نخست سال جاری بیانگر ورود بیشتر سرمایه های سرگردان به این بازار نسبت به گذشته است. سیاست های اشتباه صنعتی-اقتصادی وزاری صمت پیشین خودرو را از کالای مصرفی به سرمایه ای سوق داد. با توجه به افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر در بازار، تقاضا کاذب برای خرید خود توسط سودجویان جهت حفظ ارزش مالی سرمایه شان آغاز شده است. به نظر می رسد که در سال جاری وزارت صمت باید نسبت به گذشته از دخالت و تصدی گری در نظام فروش و قیمت گذاری خودروها فاصله بگیرد، در غیر اینصورت بحران لاینحلی در بازار خودرو ایجاد می شود. از همین رو به بررسی قیمت برخی از خودروهای پر فروش در بازار طی روزهای اخیر پرداختیم؛
تارا اتوماتیک چقدر گران شد؟
تارا اتوماتیک یکی از خودروهای سدان پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو در بازار است، این محصول در آخرین روزهای سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز نرخ این خودرو به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است، افزایش ۵ میلیونی تارا در نسخه اتوماتیک بیانگر تداوم مسیر صعودی قیمت این محصول در روزهای آینده است. البته گرانی تارا در بازار فقط معطوف یه نسخه اتوماتیک این محصول نبوده و سایر تیپ های این خودرو نیز دستخوش افزایش نرخ قرار گرفتند.
رشد ۶۰ میلیون تومانی شاهین اتوماتیک
شاهین اتوماتیک یکی از سدان های پر فروش گروه خودروسازی سایپا در بازار کشور است، این خودرو در نسخه اتوماتیک طی روزهای پایانی سال گذشته با بهای ۸۳۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۷۰ میلیون تومانی شاهین در کمتر از ۲۰ روز بیانگر تداوم گرانی این محصول در روزهای آینده است. اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ناشی از قیمت گذاری دستوری ایجاد شده که زمینه لازم برای سودجویی عده ای خاص را فراهم کرده است.
جی ۷ جهش ۲۰ میلیون تومانی داشت
جک جی ۷ به عنوان یکی از سدان های جدید مونتاژی در بازار کشور شناخته می شود، این خودرو به دلیل طراحی خاص بدنه توانسته کسب سهم قابل توجهی از بازار داشته باشد. جک جی ۷ در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز نرخ این خودرو به یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۲۰ میلیون تومانی این خودرو طی ۲۰ روز اخیر نشان از تداوم گرانی این خودرو در روهای آتی خواهد داشت.
جتا وی اس ۷ ارزان شد
جتا وی اس ۷ یکی از محصولات جدید ماموت خودرو است، این محصول با ادعای کیفیت آلمانی به خیابان های کشور وارد شده است. جتا وی اس ۷ پلتفرم فولکس واگن را دارد، اما کیفیت قطعات آلمانی را با خود به یدک نمی کشد. این محصول روزهای پایانی سال گذشته ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو نشان می دهد بازار نسبت به گرانی عجیب برخی از محصولات پر ادعا واکنش نشان می دهد.
دیگنیتی چند؟
دیگنیتی پرایم یکی از کراس اوورهای پر فروش در بازار کشور است، این خودرو طی روزهای پایانی سال گذشته با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت آن به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۲۰ میلیون تومانی دیگنیتی بیانگر آن است که اگر وزارت صمت قیمت گذاری دستوری را برای صنایع خودروسازی حذف کند، قیمت این محصولات پر طرفدار کاهشی خواهد شد.
گرانی چانگان سی اس ۳۵ پلاس
چانگان سی اس ۳۵ پلاس به عنوان کراس اوور وارداتی محسوب می شود، این خودرو چینی در تیپ ۳ طی روزهای پایانی سال گذشته با قیمت یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است، رشد ۶۰ میلیون تومانی این خودرو وارداتی چینی در حالی ایجاد شده که متولیان بازار خودرو طی سال گذشته بارها اعلام کردند عرضه خودروهای وارداتی منجربه کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.
بازار نیازمند استراتژی
فراز و فرود قیمت خودرو در روزهای اخیر سال جاری بیانگر فقدان استراتژی برای بهبود وضعیت صنعت خودرو است؛ پیش بینی ها حاکی از آن است که بازار خودرو در سال جاری بیشتر از گذشته نوسان افزایش قیمت خواهد داشت. زیرا رشد نرخ ارز و شرایط فعلی اقتصادی طمع سودجویان برای کسب سود در این بازار را بیشتر از سال پیش خواهد کرد، بنابراین وزارت صمت جهت کنترل و تنظیم قیمت خودرو در بازار باید از قیمت گذاری دستوری و تصدی گری در صنعت خودرو عقب نشینی کند. اگر این شیوه توام با تدوین استراتژی مدون و منطبق بر شرایط صنعتی کشور همراه شود، می توان انتظار کاهش قیمت خودرو در بازار را داشت.
نظر شما