اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی «سایپا آریا»، نسخه به‌روز شده شاهین / هاچ بک جدید سایپا چه امکاناتی دارد؟

در این گزارش به معرفی و بررسی خودروی سایپا آریا یعنی محصول جدید سایپا و نسخه هاچ بک شاهین می‌پردازیم.

معرفی «سایپا آریا»، نسخه به‌روز شده شاهین / هاچ بک جدید سایپا چه امکاناتی دارد؟

سایپا آریا خودروی جدید این شرکت است که هنوز به تولید انبوه نرسیده است. این خودرو که نسخه هاچ بک شاهین سایپا به حساب می‌آید هنوز دقیقا مشخص نیست که چه زمانی قرار است به تولید انبوه برسد. در ادامه با معرفی و بررسی این خودرو با ما همراه باشید.

هاچ‌بک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

سایپا آریا کراس اوور جدید سایپا که در سال ۹۹ رونمایی شد بر روی پلت فرم جدید SP۱۰۰ سایپا می‌باشد و به نوعی میتوان گفت سایپا آریا نسخه هاچبک شاهین اما با فناوری‌های بیشتر است.

سایپا-آریا2

سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند. به اذعان مدیران سایپا اگر آریا با مشخصات و ویژگی‌های شاهین عرضه می‌شد قطعا شکست می‌خورد به همین دلیل با تصمیم شرکت در ویژگی‌های آریا تجدید نظر صورت گرفت و قرار است تا این خودرو با موتوری بروز و طراحی داخلی کاملا متفاوت نسبت به شاهین تولید شود.

مشخصات فنی سایپا آریا

نقطه قوت آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه که با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده وظیفه تأمین قوای آریا را برعهده دارد. این موتور که با کد اختصاصی ۴J۲۰V شناخته می‌شود توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M۲۰ مونتاژ شود.

سایپا-آریا3

کراس اوور سایپا از لحاظ پلتفرم و نوع قوای محرکه با سدان شاهین تشابه کامل دارد. بنابراین فعلا همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵T به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در آن انجام وظیفه خواهد کرد. در مورد گیربکس نیز باید بدانید با وجود آنکه جعبه دنده ۵ سرعته دستی برای شاهین انتخاب شده اما به دلیل نوع کاربرد و کلاس بالاتر ماشین آریا، مسئولان سایپا تصمیم گرفتند تا جعبه دنده دستی را کنار بگذارند و این خودرو را صرفا با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سی وی تی به بازار عرضه کنند.

نام خودرو

سایپا آریا

نوع موتور

چهار سیلندر خطی– هشت سوپاپ – توربوشارژ M۱۵T

حجم موتور

۱۴۹۷ CC

قدرت

۱۱۰HP در ۵۰۰۰RPM

گشتاور

۱۷۸N.M در ۲۵۰۰RPM

جعبه دنده

CVT اتومات با شش دنده مصنوعی

انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو

شتاب ۰-۱۰۰

حدود ۱۴ ثانیه

بیشترین سرعت

مصرف ترکیبی

۷.۵ Lit/۱۰۰km

ظرفیت باک

۴۷ لیتر

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون

سیستم تعلیق عقب

میله پیچشی

ترمز جلو

دیسکی (خنک شونده)

ترمز عقب

دیسکی

سایز و نوع رینگ

۱۵ اینچی آلومینیومی

آپشن‌ها و امکانات سایپا آریا

ظاهرا نسخه‌های اولیه سایپا آریا از لحاظ آپشن و امکانات با شاهین جی تفاوت زیادی ندارند. با این وجود گفته می‌شود که آپشن‌های بیشتری مثل کروز کنترل، ایربگ جانبی و حتی سیستم‌های کنترل کشش و پایداری نیز در آینده به لیست امکانات سایپا آریا اضافه خواهند شد. با این حال فعلا باید همان آپشن‌های شاهین جی را برای سایپا آریا قطعی دانست.

سایپا-آریا4

سانروف، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، USB، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان با کلیدهای کنترل، روکش چرمی صندلی، تهویه اتوماتیک، پایش فشار باد تایر TPMS، دیلایت، اتولایت، نشانگر دنده GSI، رهیاب GPS، دو یا چهار کیسه هوا، آینه جانبی تاشونده برقی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو و…، مهم‌ترین آپشن‌های آریا سایپا را تشکیل می‌دهند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    چرا هم ایران خودرو هم سایپا همیشه تو طراحی عقب ماشین گند میزنن؟ آخه چه تناسبی وجود داره الان بین شکل جلو و عقب این ماشین؟ وقتی هر قسمتی رو از یه جا کپی میکنین همین میشه

  • ناشناس

    روزی که فورد ،پراید رو طراحی کرد اصلا فکر نمی‌کرد که یه زمانی لگن ساز سایپا ۵۰ مدل ماشین با تعویض چراغ بده بیرون اونم با موتور اسقاط شده ۵۰ ساله فورد

    • ناشناس

      خدا پدر فورد رو بیامرزه

  • سجاد

    اطلاعات در حد ۲ سال پیش
    اولا ادمین جان هاچ بک نه و کراس اور
    دوما متور آریا عوض شده متور میتسوبیشی فکر کنم ۲۰۰۰ اتمسفر

  • ناشناس

    هشت سوپاپ
    به به

  • چوپان ترک

    اقا ببخشیداگر۷سوپاپ کنید بثرفطتره

  • ناشناس

    با این خودرو سازی هم کشور رو نابود کردید هم مردم رو ولی در عوض پول گزاف به جیب زدید گرفتید به کانادا وغرب این از یک ایرانی واقعا بعیده ولی ایرانی نیستی که این اشغال ها رو می‌سازید وکشور خودتون ضربه میزنید و مردم رو بیچاره کردید

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر