لاستیک این خودروها کمیاب شد / پیش بینی قیمت لاستیک در سال جدید
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: با توجه به ثابت ماندن تعرفه اگر نرخ ارز نیمایی تغییری نکند افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
در حال حاضر، قیمت لاستیک خودرو افزایش یافته و به یکی از عوامل تأثیرگذار بر هزینه نگهداری خودرو تبدیل شده است. این افزایش قیمت به دلیل فعالیتهای تجاری، تغییرات در نرخ ارز و هزینههای تولید مواد اولیه است. بنابراین، مصرفکنندگان در حال حاضر با قیمتهای بالاتری برای خرید و تعویض لاستیک خودرو مواجه هستند.
سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در خصوص وضعیت تامین و توزیع لاستیک خارجی در سال گذشته اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال گذشته به دلیل اینکه وزارت صمت تعرفه واردات لاستیک را ۳۲ درصد تعیین کرده بود عملا وارات قانونی نداشتیم، زیرا تفاوت نرخ واردات قانونی و قاچاق بیش از ۵۰ درصد بود. همین امر سبب شد که در حوزه لاستیک دچار بحران شدیم و کمبود شدید لاستیک سبب شد که وزارت صمت تعرفه را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در شهریور ماه سال گذشته جلسهای با وزارت صمت برگزار کردیم و مقرر شد تعرفه از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند؛ مهر ماه هم اولین محموله لاستیک به صورت قانونی وارد کشور شد و قیمتها ریزش کرد البته قیمت لاستیک خودروی پراید تغییری نکرد، زیرا کارخانههای تولید کننده لاستیک این مدل را از سبد خود حذف کردند.
میرعابدینی در خصوص نحوه تخصیص ارز واردات گفت: ما دو نوع تخصیص ارز برای واردات داشتیم؛ ارز نیمایی و ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی؛ افرادی که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را میخواستند مدت زمان زیادی باید منتظر میماندند، اما در خصوص ارز نیمایی مشکلی وجود نداشت. مشکل اصلی ما تامین ارز نبود بلکه پر شدن سقف واردات بود که باعث شد عملا از بهمن ماه دیگر وارداتی نداشته باشیم، چون سقف اکثر واردکنندگان پر شده بود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص وضعیت لاستیک خودروهای سنگین گفت: در بخش تایر سنگین، کشاورزی، راهسازی و معدنی مشکل آنچنانی نداشتیم، اما در حوزه کامیونی و اتوبوسی این تعلل تخصیص ارز سبب شد که بازار دچار کمبود شود.
وی در خصوص وضعیت واردات لاستیک و افزایش قیمت در سال جدید گفت: تعرفه که تا الان ثابت است و قرار است همان ۱۰ درصد محاسبه شود لذا اگر نرخ ارز تغییری نکند ما افزایش قیمت نخواهیم داشت.
نظر شما