گفت و گوی تیتر کوتاه با سخنگوی مجلس یازدهم:

موانع تحقق شعار سال در پیچ و خم بروکراسی دولتی / اقتصاد ایران در چنگال نوسانات ارزی است

موسوی گفت: من معتقدم که بُرد صادرات محصولات کشور ما باید به اندازه بُرد موشک های مان باشد. واگذار کردن بسیاری از امور درحوزه تولید به مردم لازمه رسیدن به این هدف است. تولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید بسیار مصمم و با اراده هستند. اما نباید فراموش کرد که این جهادگران عرصه اقتصادی با مشکلات و چالش هایی نیز روبرو هستند که باید در پی رفع آنها باشیم.

موانع تحقق شعار سال در پیچ و خم بروکراسی دولتی / اقتصاد ایران در چنگال نوسانات ارزی است

در دنیای پیچیده اقتصاد، ثبات در بازار ارز نقشی حیاتی ایفا می‌ کند. نوسانات نرخ ارز، به‌ ویژه در کشوری مانند ایران که وابستگی زیادی به واردات دارد، می‌ تواند تبعات مخربی بر اقتصاد کلان، فعالیت‌ های تولیدی و زندگی مردم داشته باشد.

در سال‌ های اخیر، اقتصاد ایران با چالش نوسانات شدید نرخ ارز روبرو بوده است. این نوسانات، علاوه بر افزایش هزینه واردات، به تورم، بی‌ ثباتی در بازارها و کاهش قدرت خرید مردم منجر شده است.

در این میان، نقش دولت و مجلس در مدیریت بازار ارز و اتخاذ سیاست‌ های مناسب برای ثبات آن، امری کلیدی است. در همین زمینه با سید نظام‌ الدین موسوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و سخنگوی مجلس، به گفتگو نشسته ایم. 

عوامل ریشه‌ ای نوسانات نرخ ارز

سید نظام‌الدین موسوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تیتر کوتاه مطرح کرد: مسئله نرخ دلار و نوسانات قیمت ارز یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد کشور ما  است. سایه این چالش بر روی فعالیت های تجاری و صنعتی کشور و حتی معیشت مردم نیز سنگینی می کند. بنابراین حل این چالش نیازمند تصمیم گیری فوری و قاطع است.

وی افزود: در راستای حل این مشکل نگاه های متفاوتی وجود دارد. برخی از کارشناسان و متخصصان اقتصادی کشور بر این باورند که باید نرخ ارز به بازار سپرده شود و نگاه دستوری در این حوزه وجود نداشته باشد. از طرفی برخی نیز معتقد هستند که دولت باید در اقتصاد کشور ورود کرده و با به کار گیر ابزارهایی مانند پیمان سپاری ارزی و... نرخ دلار را کنترل و واقعی کند.

سخنگوی مجلس همچنین گفت: حقیقت ماجرا این است که دیدگاه من نیز به نگاه دوم نزدیک تر است. به عقیده من نمی توان با توجه به شرایط کنونی کشور نسبت به مقوله ارز و دلار بی تفاوت بود. چرا که بنا به دلایل متعدد و سیاست های مختلفی که ما در سال های به کار گرفته ایم؛ تمام ابعاد اقتصاد کشور ما دلاریزه شده است. این امر موجب شده بسیاری از صنایع که در گذشته از تغییرات نرخ ارز تاثیر نمی گرفتند امروزه با یک تکانه مختصر ارزی درگیر نوسانات و بی ثباتی می شوند.

نقش سیاست‌های پولی و مالی در ثبات نرخ ارز

 موسوی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که  ما امروزه در یک شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. من معتقدم نرخ ارز یکی از مهم ترین ابزارهای دشمن در این جنگ اقتصادی است. از همین رو دولت حتما باید در اقتصاد کشور مداخله داشته باشد؛ اما نکته اینجا است که این مداخله باید توام با تدبیر باشد تا صنعت و تجارت ما رونق گرفته و معیشت مردم بهبود پیدا کند.

شاه کلید حل تحقق شعار سال

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: من معتقدم که بُرد صادرات محصولات کشور ما باید به اندازه بُرد موشک های مان باشد. واگذار کردن بسیاری از امور درحوزه تولید به مردم لازمه رسیدن به این هدف است. تولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید بسیار مصمم و با اراده هستند. اما نباید فراموش کرد که این جهادگران عرصه اقتصادی با مشکلات و چالش هایی نیز روبرو هستند که باید در پی رفع آنها باشیم. یکی از این چالش ها مسئله بروکراسی دولتی است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دفعات مشاهده می شود که یک تولیدکننده ماه ها به دنبال یک امضا از این اتاق به اتاق دیگر مراجعه می کند و درگیر کاغذبازی های اداری است. این موضوعات باید در اولین فرصت حل شوند. دستگاه های دولتی باید فقط نقش نظارتی خود را انجام دهند و سایر حوزه ها را به نهادهای صنفی و انجمن ها واگذار کنند.

سخنگوی مجلس در پایان گفت: عدم قدرت تصمیم گیری برای تولیدکنندگان موجب شده که فعالیت آنها با سختی دوچندانی روبرو باشد. این ناتوانی در برنامه ریزی نیز به دلیل بی ثباتی در بخش اقتصادی کشور است. بنابراین به عقیده من ثبات بازار ارز شاه کلید حل تحقق شعار سال و همچنین حل مشکلات اقتصادی کشور است. از طرفی بانک ها نیز باید در این حوزه کمک حال تولیدکنندگان باشند و با پرداخت تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان مسیر اقتصاد کشور را به سمت تولید داخلی سوق دهند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر