اختصاصی تیترکوتاه؛

خرید خودرو لوکس آلمانی با ۱۱۶۶ ماه جان کندن!

در این گزارش به بررسی حقوق یک کارگر آلمانی در مقایسه با یک کارگر ایرانی برای خرید خودرو ب ام و x۵ جدید ۲۰۲۴ پرداختیم.

خرید خودرو لوکس آلمانی با ۱۱۶۶ ماه جان کندن!

خودرو ب ام و x۵ جدید ۲۰۲۴ از دسته SUVهای ارزان حساب نمی شود، زیرا حتی نسخه پایه آن نیز با قیمت ۹۱,۷۰۰ یورو (معادل ۶ میلیارد و ۶۳۲ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان) از آلمان شروع می‌شود. قیمت این خودرو در بازار خودرو آلمان ۱۶۴,۷۰۰ یورو تعیین شده است. بر اساس حقوق و دریافتی یک کارمند در کشور آلمان دریافتیم که یک شخص با حقوق کارگری حدودا ۴ سال با خرید این خودرو لوکس و به روز فاصله دارد. این در حالی است که اگر قیمت این خودرو ۱۶۴ هزار و ۷۰۰ یورویی به پول کشورمان با دلار ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۰ میلیارد و ۵۵۷ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان برسید، یک کارگر ایرانی با حقوق ۹ میلیون و ۴۵ هزار و ۳۶ تومان می تواند طی یک هزار و ۱۶۶ سال این خودرو را بخرد! این آمار وحشتناک و غیر قابل باور یعنی یک کارگر ایرانی رفاه را باید در خواب ببیند.

میانگین حقوق یک کارگر در سال ۲۰۲۴ در شهر های مختلف آلمان

بر اساس آمار اعلام شده در سایت wageindicator، در بررسی رقابتی جهانی IMD ۲۰۲۳، آلمان رتبه ۲۲ را از بین پوشش گسترده‌ای از ۶۴ اقتصاد به دست آورد. با درآمد متوسط سالانه ۵۴,۰۳۰ دلار، آلمان جایگاه ۱۹ را در میانگین درآمد بالاترین در جهان دارد. حداقل دستمزد در آلمان، از تاریخ ۰۱ ژانویه ۲۰۲۴ از ۱۲.۰۰ یورو به ۱۲.۴۱ یورو در هر ساعت افزایش یافته است.

دستمزد یک کارگر تمام وقت معمولاً سالانه بین ۳۷ هزار و ۹۰۰ یورو تا ۴۲ هزار و ۳۰۰ یورو است، که این دستمزد ماهانه بین۳ هزار و ۳.۸ یورو تا ۳ هزار و ۵۲۵ یورو می باشد.

دستمزدها در سراسر اروپا نیز از کشوری به کشور دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است به دلیل تفاوت در توسعه اقتصادی، هزینه زندگی و شرایط بازار کار، میزان درآمد در کشورهای اروپای غربی و شمالی مانند آلمان، اتریش و فرانسه  نسبت به کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین و آلبانی بسیار بالاتر است برای مثال آلمان، اتریش و فرانسه، دستمزدهای ماهانه به ترتیب حدوداً ۳۵۲۵ یورو، ۴۱۰۴ یورو و ۳۵۳۰ یورو دارند اما دستمزد کشور های اوکراین و آلبانی به ترتیب به ۳۶۲ و ۶۲۵ یورو می رسد.

آلمان
حقوق یک کارگر در اشتوتگارت ۴۲.۳۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در مونیخ ۳۹.۵۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در بن ۳۹.۱۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در هامبورگ ۳۸.۸۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در کلن ۳۸.۷۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در دویسبورگ ۳۸.۵۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در ووپرتال ۳۸.۳۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در بیله‌فلد ۳۷.۹۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در دورتمند ۳۷.۹۰۰ یورو
حقوق یک کارگر در اسن ۳۷.۹۰۰ یورو

لازم به ذکر است که در آلمان، ساعت کاری معمولاً  حداقل  ۸ ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته است، اما این موضوع کاملا وابسته به نوع شغل و شرایط کاری هر فرد است. به علاوه، در برخی صنایع و شغل‌ها ممکن است زمان کاری متفاوت باشند.
 

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • رضا

    بشدت گزارش جذابی بود

  • حمزه م

    با این اوصاف نباید نگران آینده بود...!!!؟؟؟

  • بی نام

    واقعا کارگر ۹ میلیون میگیره؟ خوش به حالش من با مدرک کارشناسی ارشد تو مدرسه غیرانتفاعی کار میکنم حقوقم ۴ و نیم میلیون هستش

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر