اختصاصی تیترکوتاه؛

تلویزیون اختصاصی و حق پخش مسابقات! / هوادارن پرسپولیس و استقلال امیدوار باشند؟!

به نظر می رسد با واگذاری ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال به ۶ بانک فعال و یک هولدینگ نفتی کشور، دوران سرگرم کردن هواداران این تیم جهت انجام فعالیت اقتصادی به پایان برسد!

تلویزیون اختصاصی و حق پخش مسابقات! / هوادارن پرسپولیس و استقلال امیدوار باشند؟!

به گزارش تیتر کوتاه، تا قبل از این واگذاری بارها شاهد وعده های مسئولان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای بازی دادن هواداران تیم در امور اقتصادی باشگاه بودیم که در نهایت اتفاق خاصی روی نداد و حتی درخواست مستقیم دریافت پول از هواداران هم هیچ نتیجه ای نداشت تا به این شکل سرخ آبی ها متوجه شوند که نه خودشان توانایی انجام کارهای تجاری را دارند و نه هواداران این تیم ها حاضرند بدون پشتوانه نسبت به کمک مالی به تیم محبوبشان اقدام کنند. 

ظاهرا راههای زیادی برای انجام درامدزایی وجود دارد که تا امروز مدیریت های پرسپولیس از گذشته تاکنون نسبت به انجام آن کاملا ناتوان بودند! بد نیست به بخشی از این کارهای تجاری که در بسیاری از تیمهای حرفه ای دنیا متداول است  و البته برخی از آنها در پرسپولیس و استقلال  اجرایی شد و نتیجه ای هم نداشت ، نگاهی بیاندازیم. هرچند که مشکلات اقتصادی موجود در سطح کشور انجام این کارها را با چالشهای زیادی روبرو خواهد کرد!

 

پایان دوران صدور کارتهای بی ارزش هواداری!

باور کنید تعداد دفعاتی که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اقدام به صدور کارت هواداری برای همراهانش کرده اند رسما از دست در رفته است. بارها و بارها با کمک برخی از بانک ها از جمله کوثر و گردشگری اقدام به صدور چنین کارتهایی شده است اما در نهایت نه چرخه اقتصادی باشگاهها  را به حرکت دلخواه درآورده و نه عایدی برای خود هواداران داشته است. امروز هم چنین کارتهایی توسط بانک شهر که از سهامداران عمده باشگاه پرسپولیس محسوب می شود ، صادر شده اما نتیجه اش اصلا مورد توجه قرار نگرفته است. شاید حالا شرایط برای صدور چنین کارتهایی تغییر کند. ایجاد شرایط خاص برای نحوه واریزی هواداران و دریافت سود و البته دریافت امکانات تسهیلاتی برای آنها با سود مشارکت کم از لازمه استفاده از این شیوه حمایت است. بانکهای سهامدار باید بتوانند از قوانینی بهره ببرند که امکان دریافت سود بالا برای هواداران در بخش سپرده گذاری و سود کمتر برای خود بانک ها در بخش تسهیلات بانکی اعطایی به هواداران در آن لحاظ شده باشد. 

هوادار باید بداند که از این کارت هواداری قادر است هم به تیم محبوبش کمک کند و هم از امکانات مالی لازم در بهبود شرایط اقتصادی اش استفاده کند. آیا تا به حال چنین امکانی در کارتهای هواداری لحاظ شده بود؟!

 

بلیت فروشی باید به باشگاه و هواداران برسد

اینکه بخشهای زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان اجازه نمی دهند که بلیت فروشی در اختیار خود باشگاهها باشد خودش یک بحث جدی در این فوتبال است. باشگاهها وقتی ورزشگاه اختصاصی از خود نداشته باشند و مجبور باشند برای بازی های خود به یک ورزشگاه اجاره بپردازد کاملا نشان می دهد که چقدر اقتصاد آن باشگاه دارای ضعف شدید است. پرسپولیس و استقلال فعلا ورزشگاه اختصاصی با گنجایش هوادارانش ندارند و در نتیجه برای بلیت فروشی به هواداران دائمی و غیر دائمی خود نمی تواند برنامه ریزی کند. اتفاقی که در همه دنیا می افتد و هواداران یک تیم می توانند صندلی های خود را برای بخش و یا تمام فصل مسابقات رزرو کرده و با رقمی مناسب خیال خود را از تماشای همه بازی های تیم محبوب خود راحت سازد. به نظر می رسد سهامداران سرخ آبی ها باید فکری به حال بلیت فروشی و ساخت ورزشگاه اختصاصی داشته باشند. تبلیغات در ورزشگاه اختصاصی و اجاره زمین تمرین و بلیت فروشی رقابتها قطعا بخشی از درآمدزایی یک باشگاه حرفه ای فوتبال محسوب می شود. واقعا سهامداران این باشگاه برای حل این مشکل چه فکری کرده اند؟ اگر ورزشگاه اختصاصی وجود داشت که میزبان هواداران یک تیم باشد و تلویزیون اختصاصی که فقط خدمات ویژه نمایشی به هواداران آن باشگاه بدهد و سایر تلویزیونها را وادار کند که سهم پخش خود را بپردازند شاید می‌شد به این بخش از درآمدزایی امیدوار بود. اما امروز نه قانون می‌گذارد یک باشگاه تلویزیون اختصاصی و کابلی خود را داشته باشد و از آن برای حق پخش و تبلیغات درآمدزا شود و نه تلویزیون ایران حاضر است سهم واقعی حق پخش را به باشگاهها بپردازد. البته این شبکه تلویزیونی که برای پرسپولیس تولید محتوا می‌کند رسما ان چیزی نیست که تیمهای بزرگ آنرا در اختیار دارند!

حال تصور کنید هوادار تیمی هستید که می‌توانید بلیت اختصاصی دریافت کنید و یا در سالنهای سینمای اختصاصی باشگاه حاضر شوید و با پرداخت مبلغی در کنار دوستانتان بازی را ببینید. چقدر از این فکر لذت می‌برید؟!

فضاهای تفریحی باشگاهها کجاست؟

در ترکیه تیمهای مطرح این باشگاه با در اختیار قرار گرفتن بخشی از ساحل دریای اطراف خود رسما فضای تفریحی برای مردم ایجاد کرده‌اند. فرقی هم نمی‌کند چه کسی به این فضاها ورود کند. اگر هوادار باشد که با کارت هواداری ورودی کمتری می‌پردازد و اگر هوادار نباشد با رقم اصلی برای ورودی به آن فضا وارد می‌شوند. آنجا پر از فروشگاهها و امکانات رفاهی است که از طرف باشگاهها به افراد اجاره داده شده و آنها هم مشغول به فعالیت اقتصادی و ارائه خدمات به مردم هستند و اصطلاحا چرخ کار در آنجا خوب می‌چرخد. حال شما بگویید کدامیک از باشگاههای ایران از چنین فضایی بهره می‌برند. ظاهرا چنین فضایی را می‌توان در اصفهان و در باشگاه سپاهان دید اما آیا تیمهای پرسپولیس و استقلال با این همه قدمت و طرفدار چنین امکاناتی را دارند که در اختیار طرفداران خود قرار دهند؟! بانک‌های و شرکت‌های نفتی که در هر شهر برای کارمندان خود فضای تفریحی فراهم کردند آیا می‌توانند برای هوادارن پرسپولیس و استقلال هم چنین فضایی را ایجاد کنند؟! باید صبر کنیم و ببینیم.

لباس درجه یک تیم محبوب حسرت همیشگی هواداران!

امروز خیلی‌ها اقدام به فروش لباسهای دو تیم پرسپولیس و استقلال می‌کنند بدون اینکه سهمی از فروش آن به دو باشگاه بپردازند. البته اگر لباسها درجه یک یا حتی دو و سه باشند قیمت گزافی دارند و اگر نباشند که اصلا برای سلامتی جوانان و نوجوانان مفید نخواهند بود! در این رابطه چه برنامه‌ای باید داشت؟ واقعا هواداران دو تیم چه زمانی می‌توانند لباسهای اصلی تیمهای محبوب خود را به قیمت منطقی خریداری کنند؟ اصلا شرایط اقتصادی کنونی و قیمت ارز اجازه چنین ارائه‌ای را به باشگاههای سرخ آبی و صاحبان جدیدشان خواهد داد؟! ظاهرا در این بخش هم با چالش بزرگی روبه‌رو هستیم.

جای برند سرخ آبی روی محصولات تولیدی نیست!

یادتان هست برخی از مدیران باشگاه می‌خواستند نوشابه و پفک با برند پرسپولیس و استقلال عرضه کنند؟! چقدر هم با آب و تاب از این طرحشان صحبت می‌کردند. هیچکدام حاضر نبودند فکر ایجاد فروشگاههای زنجیره‌ای هواداری با قرار دادن همه محصولات شرایط خرید آسان را برای هوادارن خود فراهم کنند و کارتهای بانکی هواداری را به فعالیت وادارند! این همه فروشگاه زنجیره‌ای ایجاد شده اما هنوز خبری از فروشگاه زنجیره‌ای سرخ آبی نیست. شاید توجیه اقتصادی ندارد!

 رویای دوردستی که دست یافتنی است!

به نظر می‌رسد راههای سرمایه‌گذاری برای این بانک‌ها و هولدینگ زیاد است. البته که کار راحتی نیست اما می‌توان با برنامه‌ریزی هم چرخه پولی را در باشگاه به حرکت درآورد هم دارایی فیزیکی دو باشگاه را افزایش داد و هم مشارکت مردمی را در این راه افزون کرد. چه بسا روزی برسد که طرفدار پرسپولیس و استقلال به کمک باشگاه هایشان صاحب خانه و خودرو و گوشی موبایل به روز شوند! البته فعلا همگی رویاست هرچند دور از ذهن نیست.

اردلان بزرگ نیا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر