در گفت و گوی تیتر کوتاه با نمایندگان مجلس مطرح شد؛

بهانه تراشی دولت برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به خصولتی ها / با تبلیغات اصولی باید مردم را به خرید سهام ترغیب می کردند

محسن زنگنه گفت: اصل مسئله واگذاری به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی اشتباه بوده و مغایر با سیاست‌های کلی است، اما از طرفی دیگر دولت الزاماتی را مطرح می‌کند که نشان دهد چاره‌ای جز این وجود نداشته است.

بهانه تراشی دولت برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به خصولتی ها / با تبلیغات اصولی باید مردم را به خرید سهام ترغیب می کردند

یکی از مهم‌ترین اقداماتی در کنفدراسیون فوتبال آسیا در دستور کار قرار گرفته، مسئله تفکیک باشگاه‌ها است. در زمینه واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس هم تاکنون رایزنی‌های متفاوتی انجام شد به این صورت که فدراسیون فوتبال ایران درخواست حل این موضوع را در کمترین زمان ممکن داشت. قرار بر این بود تا سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس عرضه شود اما ارائه پیشنهادات رسمی برای خرید سهام این ۲ باشگاه باعث لغو مزایده‌هایشان شد. در نهایت واگذاری سهام این دو باشگاه به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس قطعی شد، در صورتی که انتظار می‌رفت بخش خصوصی و مردم خریدار سهام آنها باشند.

در همین راستا در ابتدا به سراغ محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

زنگنه در رابطه با خبر واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس گفت: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها و هلدینگ‌های دولتی هم خلاف برنامه هفتم توسعه و هم خلاف سیاست‌های کلی در خصوص عدم بنگاه داری بانک‌ها است و  واقعیتی که وجود دارد این است که به لحاظ قوانین فیفا، باشگاه‌ها نباید دولتی باشند و باید به بخش خصوصی واگذار شوند. به هر حال توجیه مسئولان این حوزه این است که چندین بار مسئله عرضه سهام استقلال و پرسپولیس مطرح شده اما مردم خریدار نبوده‌اند و به اجبار از بانک‌ها و سازمان‌های دولتی خواسته شد که سهام این دو تیم را بردارند و مشکل فیفا هم حل شود، زیرا اگر این واگذاری انجام نشود ممکن است فیفا ایران را تحریم کرده و از بسیاری از رویدادهای ورزشی محروم شویم.

محسن-زنگنه

وی در ادامه افزود: اصل مسئله واگذاری به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی اشتباه بوده و مغایر با سیاست‌های کلی است، اما از طرفی دیگر دولت الزاماتی را مطرح می‌کند که نشان دهد چاره‌ای جز این وجود نداشته است. البته امکان حل این مسئله با تدابیر بهتر و صحیح تری وجود داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر علت عدم استقبال مردم از خرید سهام این دو باشگاه بیان کرد: در واقع روش عرضه سهام استقلال و پرسپولیس به روش بلوکی روش درستی نبوده است، زیرا با این روش امکان خرید سهام برای مردم وجود ندارد، اما شاید این امکان را می‌توانستند فراهم کنند که با تبلیغات صحیح و امتیازات در نظر گرفته شده برای سهامداران، مردم را به خرید سهام ترغیب کنند. این دوتیم در کشور طرفداران بسیاری دارند.

جعفر-قادری

در ادامه نیز جعفر قادری یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین زمینه اظهارکرد: سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید در اختیار مردم باشد. این موضوع که دوباره اختیار این تیم‌ها در دست دولت باشد، اقدامی غلط است. این موضوع در برنامه هفتم توسعه نیز مطرح شده است که حتی سهام شرکت‌های خصولتی هم باید واگذار شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر