اختصاصی تیترکوتاه؛

خودروی پرطرفدار مزدا چه آپشن هایی دارد؟ + معرفی و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی خودرو مزدا ۳ نیو می‌پردازیم.

خودروی پرطرفدار مزدا چه آپشن هایی دارد؟ + معرفی و مشخصات

مزدا ۳ نیو یکی محصولات پرطرفدار و البته لاکچری شرکت مزدا به حساب می‌آید. این خودرو بعد از مزدا ۳ معمولی رونمایی شد و به دلیل طراحی جذاب و نیز آپشن هایی که داشت به سرعت در بازار از محبوبیت بالایی برخوردار شد.

سابقه حضور برند مزدا در بازار ایران به سال‌های بسیار دور و پس از انقلاب اسلامی باز می‌گردد که بسیاری از برندهای خودروساز ژاپنی رفته‌رفته جایگزین محصولات سابق امریکایی بازار کشور شدند. خودروهایی چون نیسان پاترول و نیسان جونیور، انواع تویوتا وارداتی و برخی نمونه‌های مونتاژی چون وانت‌های سایز کوچک شهری مزدا در بازار ایران به تولید رسیدند.

مزدا31

مشخصات فنی مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ روی خط تولید گروه بهمن قرار گرفت که ۴ تیپ آن با موتور ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته تا سال ۱۳۹۸ روانه بازار شد. مشخصات فنی مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) تفاوتی با تیپ‌های ۱ و ۲ و ۳ ندارد و تنها موردی که آن را از دیگر مدل‌های مزدا ۳ جدید متمایز می‌کند، فهرست کامل‌تر آپشن‌ها و همین طور تغییرات جزئی است.

علاوه بر مزدا ۳ جدید تیپ ۴ و سه تیپ دیگر، یک مدل دیگر از مزدا ۳ نیو با موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن.متر و گیربکس دستی ۵ سرعته تولید می‌شد. این مدل از مزدا ۳ جدید سال‌های ۹۲ و ۹۳ روی خط مونتاژ قرار داشت اما به دلیل قوای فنی ضعیف‌تر و امکانات کمتر نسب به مزدا ۳ نیو تیپ ۴، از فهرست محصولات گروه بهمن حذف شد.

مزدا3نیو

ترکیب این مشخصات فنی با ظاهر اسپرت، مزدا ۳ نیو (تیپ ۴) را به یکی از خودروهای جوان‌پسند بازار ایران تبدیل کرده است که به دلیل استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا و همین طور سواری نرم‌تری از کیا سراتو مونتاژی دارد. البته سواری این خودرو در مقایسه با تویوتا کرولا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷ کمی خشک‌تر است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۴۷ اسب بخار

گشتاور

۱۸۷ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۹.۲ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۶ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

امکانات رفاهی و ایمنی مزدا ۳ نیو

با وجود این‌که مزدا ۳ مونتاژی، نسبت به خودروهای وارداتی روز، محصول چندان جدیدی محسوب نمی‌شود اما از حیث امکانات، دست و پا بسته نیست و با لیست نسبتاً بلند بالایی از آپشن‌ها می‌تواند سرش را بالا نگاه دارد.

کابین-مزدا

از جمله امکانات موجود در فول‌ترین نمونه می‌توان به مواردی مثل ترمزهای ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (DSC)، کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای (جمعاً ۶ عدد)، چراغ‌های اتوماتیک جلو به همراه سیستم تنظیم ارتفاع نسبت به افق، چرخش با فرمان و چراغ‌شور (البته وجود این همه امکانات در چراغ‌های جلو و سپر، باعث گرانی بیش از حد این قطعات شده که هم در تصادفات دردسر ساز است و هم حسابی نظر سارقان را به خود جلب می‌کند! )، کیلس و استارتر دکمه‌ای، کروز کنترل، سانروف برقی، نمایشگر چند منظوره لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتومات با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی راننده با تنظیمات برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، برف پاک‌کن هوشمند، فرمان الکتروهیدرولیک با روکش چرم و کلیدهای کنترلی به همراه شیفترهای تعویض دنده، سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی به همراه سیستم تاشو و گرمکن، آینه وسط مجهز به سیستم الکتروکرومیک و مواردی از این دست اشاره نمود. البته امکانات خیلی مدرنی مثل سیستم اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، رادارهای جانبی و این‌گونه موارد در این لیست یافت نمی‌شوند اما با توجه به رده قیمتی و سال تولید همین گزینه‌های موجود هم راضی‌کننده هستند.

ضمناً این نسل از مزدا ۳ در سال ۲۰۰۹ توسط موسسه Euro-NCAP مورد تست ایمنی قرار گرفته و خوشبختانه موفق شده هر ۵ ستاره این موسسه معتبر را به‌دست آورد. در خصوص خلاصه امتیازات هم به غیر از وضعیت ایمنی عابر پیاده که متوسط است، در سایر فاکتورها نمرات مناسب هستند و حالا می‌توانیم با خیالی آسوده پشت فرمان مزدا بنشینیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر