کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۲۲

ریزش قیمت طلا ادامه دارد / برگزاری جشن طلایی بانک توسعه اسلامی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

ریزش قیمت طلا ادامه دارد / برگزاری جشن طلایی بانک توسعه اسلامی

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ ( ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • رشد صادرات به داد اقتصاد تایوان رسید

اقتصاد تایوان احتمالاً در سه ماهه اول سال سریع‌تر رشد کرد، زیرا صادرات آن، به‌ویژه بخشی که مربوط به فناوری مورد استفاده در هوش مصنوعی بود، به دلیل تقاضای بالا افزایش یافت. بر اساس نظرسنجی از ۱۸ اقتصاددان، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی (GDP) در طول ژانویه تا مارس ۵.۶۵ درصد نسبت به دوره سال قبل افزایش یابد. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۹۳ درصد رشد داشته است. میکی لیائو، تحلیلگر SinoPac Securities Investment، گفت که به دلیل صادرات قوی، بخش تولید در حال بازگشت است و بیکاری همچنان پایین است.

  • کاهش قیمت نفت در پی میانجی گری امریکا

در حالی که ایالات متحده برای میانجی گری برای توافق صلح بین اسرائیل و حماس تلاش می‌کند، قیمت نفت کاهش پیدا کرد. نفت خام برنت پس از ۲.۵ درصد افزایش در هفته گذشته، حدود ۸۹ دلار در هر بشکه فروخته می‌شود، در حالی که نفت وست تگزاس اینترمدیت به حدود ۸۳ دلار کاهش یافته است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، در سفر خود به غزه، تلاش بیشتری برای دستیابی به توافق صلح در غزه خواهد کرد.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • ریزش قیمت طلا ادامه دارد

قیمت طلا باز هم کاهشی شد. این اتفاق قبل از نشست فدرال رزرو رخ داد، جایی که مقامات احتمالاً برنامه خود را برای بالا نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی تأیید می‌کنند. قیمت طلا پس از کاهش بیش از ۲ درصدی در هفته گذشته، ۰.۸ درصد کاهش یافت. در ماه مارس، نرخ تورم مورد نظر بانک مرکزی ایالات متحده به سرعت افزایش یافت. معامله گران در بازار سوآپ اکنون تنها یک کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در امسال را پیش‌بینی می‌کنند که کاهش قابل توجهی نسبت به انتظارات اولیه در حدود شش کاهش در ابتدای سال است. به طور کلی، نرخ‌های بهره بالاتر برای طلا مطلوب نیست.

  • آینده‌ای تاریک در انتظار اقتصاد امریکا

یک سیگنال ویژه از بازار اوراق قرضه که معمولاً نشان از این دارد ممکن است رکود در ایالات متحده در راه باشد، می‌تواند امسال به طرز عجیبی تغییر کند. این موضوع باعث نگرانی سرمایه‌گذاران و بازارها شده است. منحنی بازدهی که نشان می‌دهد مردم چقدر سود برای سرمایه‌گذاری برای دوره‌های زمانی مختلف دریافت می‌کنند، از اوایل ژوئیه ۲۰۲۲ وارونه شده است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران برای قفل کردن پول خود برای دوره‌های طولانی‌تر در مقایسه با دوره‌های کوتاه‌تر، سود کمتری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، بازده اوراق قرضه ۲ ساله خزانه داری ایالات متحده حدود ۳۰ واحد پایه بالاتر از اوراق قرضه ۱۰ ساله است. این وضعیت غیرعادی می‌تواند نشان دهنده نگرانی در مورد اقتصاد آینده باشد.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • برگزاری جشن طلایی بانک توسعه اسلامی

گروه بانک توسعه اسلامی (ISBD) روز یکشنبه پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را با برگزاری مراسم طلایی جشن گرفت. این مراسم در ریاض (پایتخت عربستان سعودی) با حضور مقامات بلندپایه کشورهای عضو و نمایندگان نهادهای بین‌المللی همراه بود. محمد الجدان وزیر دارایی عربستان، محمد سلیمان الجاسر، رئیس بانک، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی، حسین براهیم طه، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در این مراسم حضور داشتند. مراسم جشن طلایی در چارچوب مجمع سالانه این بانک برگزار شد که از روز شنبه آغاز و سه شنبه به پایان می‌رسد.

  • بخت به اقتصاد مکزیک رو کرد

با جدا شدن زنجیره‌های تامین ایالات متحده از چین، بخش تولید مکزیک به عنوان یک برنده ظاهر می‌شود. تولید در مکزیک برای شرکت‌هایی جذاب است که پیچیدگی زنجیره تامین در دوران همه‌گیری را تجربه کرده‌اند یا می‌خواهند وابستگی خود را به تجارت بین ایالات متحده و چین در میان عدم اطمینان ژئوپلیتیک کاهش دهند. مکزیک و چین سال‌هاست که برای بازار تولید امریکا با هم رقابت می‌کنند، اما در میان تغییر روابط امریکا و چین، به نظر می‌رسد مکزیک آماده پیشرفت است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر