واریز مبلغ علی‌الحساب همسان سازی برای بازنشستگان

چند سالی می‌شود که معیشت، ‌درمان، رفاه و منزلت بازنشستگان در کش‌وقوس میان دولت‌ها، مجلس و قوانین و برنامه‌های منتشر شده از سوی آنها گرفتار است.

واریز مبلغ علی‌الحساب همسان سازی برای بازنشستگان

این قشر یک نگرانی و دغدغه بزرگ دارند و آن این است که با وجود پیش‌بینی تامین منابع لازم برای اجرای قانونی همسان‌سازی از خردادماه امسال مطابق آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی شده بود، همچنان از اجرای آن خبری نیست. همین دغدغه‌ها به تشکیل کارزار کشیده شد، ‌ اما مقامات اقتصادی می‌گویند بازنشستگان نگران نباشند.

ماجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به سال گذشته باز می گردد؛ زمانی که مجلسی‌ها به دلیل عدم پیش بینی منابع لازم برای این موضوع، حاضر به تایید و رای به کلیات لایحه بودجه نشدند و آن را به دولت ابراهیم رئیسی پس دادند؛ این موضوع آنچنان برای مجلس حائز اهمیت بود که دولت به ناچار در نسخه اصلاح لایحه تدوینی خود، منبعی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفت و از این طریق توانست نظر مجلسی ها را برای ورود به بررسی جزئیات نقشه مالی کشور برای سال ۱۴۰۳ جلب کند.

با این حال، دولتی‌ها ازجمله علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی اخیرا در تشریح عملکزد دولت در این زمینه،  به فضای مجازی پناه برد و گفت که بر مبنای آیین‌نامه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد. وی در ادامه گفته بود که «تعیین میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته، پس ‌از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید صورت می‌گیرد.»

واریز ۳ میلیون تومان علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان

آنچه بهادری جهرمی از آن سخن گفت، مربوط به واریز «مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب کمک معیشت و متناسب‌سازی بازنشستگان» است که بر اساس اعلام دولتی ها به همه بازنشستگان  پرداخت شده و فقط برای سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته و آماری از صندوق بازنشستگی کشوری و مجموع پرداختی این صندوق به بازنشستگان کشوری در دست نیست. این موضوع را میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، درباره پرداخت علی‌الحساب برای ماه‌های فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان مطرح کرده بود.

انتقاد بازنشستگان به ماجرای همسان سازی چیست؟

با این همه بازنشستگان به این موضوع نقد دارند. آنها می‌گویند چرا مبلغ سه میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب، دقیقاً از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که از جیب خودمان برداشت شده باید به طور مجدد به ما پرداخت شود آن هم به عنوان علی‌الحساب؟

پیش از او، داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه از تدوین آئین‌نامه‌ای که جهرمی از ابلاغ آن خبر داده، صحبت کرده بود. البته بعدا از زبان یک نماینده مجلس اعلام شد که منظورِ رئیس سازمان از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری است نه تامین اجتماعی؛  موضوعی که باز به نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی دامن زد. البته منظور به این نگرانی پاسخ داده است:‌ «در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرا شود و در حال برگزاری جلسات با تامین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود.»

در بخش دیگری از سخنان منظور به برنامه هفتم اشاره شده است. به گفته او، «در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که همسان‌سازی طی سه سال اجرا شود؛ به طوری که در سال اول اجرای (۱۴۰۳) برنامه ۴۰ درصد و در دو سال بعد (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هر سال ۳۰ درصد انجام شود.»

فعالان حوزه بازنشستگی به این گفته منتقدند؛ آنها این پرسش مهم را مطرح کرده‌اند که چرا در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی به سه سال آینده موکول شده است آن هم با مدل ۴۰-۳۰-۳۰  و با نصف اعتبارات لازم و حتی این مبلغ ناچیز ۴۰ درصد سال اول هنوز اجرا نشده است و در هاله‌ای از ابهامات قرار دارد؟

نگاهی کوتاه به همسان‌سازی در برنامه هفتم و ششم توسعه

هرچند گفته می‌شود که منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده، اما یک ماه از زمان اجرای این امر مهم گذشته و حالا به صورت پراکنده اخباری درباره واریز علی‌الحساب به گوش می‌رسد. این در حالیست که مصوبات مجلس در  روز سی‌ام آذرماه سال ۱۴۰۲ حکایت از این دارد که با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  نمایندگان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در طول اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کردند که بر اساس آن حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز می‌رسد.

جست‌وجو در قانون برنامه هفتم توسعه که اخیرا از سوی محمد مخبر، ‌سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده، ما را به فصل پنج با عنوان «اصلاح صندوق‌های بازنشستگی» می‌رساند که در بند «ر» آن آمده است که «به منظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.»

در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز برای کمک به پرداخت حقوق بازنشستگان بودجه ۳۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۹۳۰ ریالی پیش‌بینی شده است.

برنامه ششم توسعه نیز سازمان تأمین اجتماعی را موظف کرده بود مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند. در لابه‌لای بندهای برنامه ششم نیز می‌توان به این نکته رسید که برای این منظور باید سالانه حداقل ۱۰ درصد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

در ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده که به طور خلاصه می‌توان گفت، حقوق بازنشستگان در هر طبقه/ گروه شغلی یا درجه/ رتبه مصوب و نظایر آن فارغ از سال بازنشستگی آنان متناسب با سنوات خدمت از ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان ۳۰ سال خدمت هم‌تراز مشترک همان صندوق کمتر نباشد. این افزایش حقوق باید به صورت جداگانه در فیش حقوقی بازنشستگان درج شود.

اما ظاهرا چنین بحثی تنها در قالب ماده، بند و تبصره می‌آید و بازنشستگان به صورت یک صدا این سوال را مطرح می‌کنند که چرا به ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه به عنوان یک تکلیف قانونی عمل نشده است؛ موضوعی که موجب شده موضوع عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان با اما و اگر روبرو شود و بازنشستگان آن را عامل افزایش تبعیض و فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلان همتراز تعبیر کنند. با این حال به نظر می رسد این ماجرا کماکان ادامه دارد و حالا باید دید دولت چهاردهم که سکاندار آن در زمان مناظرات انتخاباتی بر ضرورت رفع سوءمدیریت در صندوق‌ها تاکید ورزیده بود، مسیر را به کدام سمت هدایت خواهد کرد؟

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • حسین رضا

    بس کنید دیگه خسته نشدیدبرای این مبلغ ناچیزچقدرصغری وکبری

  • یک بازنشسته

    کاش حرف تازه داشتین چقدر این سه میلیون و میخواین تو سرمون بکوبین؟ا واریزی جدید بگو گذشته ها رو بلغور نکن

  • ابراهیم‌صادقی

    ۱۰۰‌روز‌از‌همسان‌سازی‌‌حرف‌میزنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همه‌سرکار‌گذاشتید
    ۳‌میلیون‌‌‌واریز‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌بخاطر‌رای‌دادن‌بود‌بچه‌گول‌زدن‌‌‌‌‌‌جان‌کسی
    دوست‌دارید‌جمع‌‌‌گنید‌‌حرفش‌نزنید‌‌‌‌شماها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فکر‌خودتان‌باشید

  • سید

    ما بازنشستگان بجرم خدمت صادقانه در نظام جمهوری اسلامی سالهاست تحت ستم هستیم اگر متوجه ظلمی که حالا درک کردم قبلا بودم حتما در زمان اشتغال از هر طریقی پس اندازی برای آتیه خود و خانواده خود فراهم مینودم و پس از دزدی با ارتشا با پوشیدن لباس دین شروع به عجز و ناله. و بخشش گناهان دست بدامان خدا میشدم
    خدا هم میبخشید

  • ناشناس

    پول یک کیلو گوشته امروز فردا میکنید خجالت بکشید

  • ناشناس

    والا به خداوندی خدا واسه ما که حداقل حقوق تامین اجتماعی هستیم سه میلیونی واریز نکردن . چرا اینقدر ناحقی . بی عدالتی . فقط خدا ازتون نگذره

    • بازنشسته بدبخت

      سلام توراخدا توراخون امام حسین بسه دیگه خسته شودیم بچه ام بیکار افتاده تو خونه پیر داره میشه ازدواج نتونستم بکنمش با۸ تومان حقوق کشوری حتی یه گرم طلا هم نمیشه بخرم دامادش کنم از خدا بترسین این پولا مملکت رامیخواهین چکار کنین بقران عدالتی نیست که جواب من زن بیوه رابدهد

  • تیمورحسین زادن

    من واین همه خوشبختی محاله محاله محاله

    • شیطون

      😹😝

  • ناشناس

    از بس دروغ وحرف وحدیث سر این همسان سازی دیگه اعصاب برامون نمونده همش خبرهای چرت وپرت خسته امان کردید نکنید با اعصاب بازنشستگان بازی مردم آزاری هم حدی داره همش خبرهای حرف مفت زن شرم کنید حق رو باید به حق دار داد حق الناس نکنید انتقاد پذیر باشید اذیت نکنید خبر موثق نیست لطفا چرندیات ننویسید

  • شهرزاد افخمی نیا

    والا اسم ادم درست نگاه نمیکنن تو فامیل اول الف هست آخر فامیل رو نگاه میکنن پول واریز میکنن جزو آدمای بایکد حساب میشی این از پول دادن شون ناقص هم میدن اضافه میشه کم میدن چه برسد که کامل بدن

  • محسن

    خودتون خسته نشدین ازاین همه دروغ وصدرنگی

  • ناشناس

    واقعا خسته شدیم از این همه کذب و دروغ دیگه حنا تون رنگی نداره

  • ناشناس

    این تصمیمات برا دوره فراعنه بود الان دیگه ۲۰۲۴ سال از میلاد مسیح گذشته عزیز

  • باز نشته

    سلام ۳۰سال و ۱۷روزه بازنشسته شدم از شما بزرگان میپرسم ایا هشت میلیون میشه زندگی کرد خودم هم مستجرم

    • ناشناس .بازنشسته

      سلام .بازنشستگان کشوری .تامین اجتماعی. لشکری.وغیر..تنها راه ماه نامه ای بزرگ بنویسیم به رئیس‌جمهور آقای پزشکیان...هرکس موافقه واردنامه نوشتن نوسیم تقدیم رئیس‌جمهور کنیم
      هرکه موافقه اعلام کند
      بازنشسته کشوری

  • بازنشسته ی شرمنده

    خداکنه رئیس جمهورجدیددست دزدان ودروغگویان تامین اجتماعی ووزیرکارراکوتاه وافراددلسوزراسرکاربیاوردتابازنشستگان وقشرزحمت کش کشورکه درانتخاب ودرجنگ تحمیلی ودرسنگرکاروسازندگی سهم بسزایی داشتندبه حقشان برسندواینطورتحقیروموردتمسخروهمینطورپیش بچه هاومخصوصانوه هاشرمنده وخجل نباشند.
    خدایاآیاروزی میرسدکه بازنشسته دغدغه دواودکترومشکل مالی نداشته باشد.

  • ناشناس

    عیب کار اینجاست همگی همه چیزرا می بینیم اما به حق وحقوق ماها وبیچاره تر از ماوقتی می رسه باحسرت وقطره چکانی باید انتظار بکشییم ؟؟این یعنی عدالت....؟

  • صفدر لطافت

    سلام ما فقط حرف می‌شنویم تاکی اینقدر چخان میکنن 5ماه ازسال گذشت.. من نمی بخشم سرپل صراط یقه همشون میگیرم انقلاب فرهنگی بودمارا انداختن توظرف...... فراموشی نکنید دیر تا نشه

  • بازنشسته

    باعرض سلام ازبس این خبرها تکرار شده که اگر واقعی هم باشه باورکردنش سخت باعرض معذرت....

  • بازنشسته

    نخواستیم به خدا اینقدر متناسب سازی متناسب سازی بسه دیگه

  • ناشناس

    خجالت نمی کشید این سه تومن رو اینقدر تو سرما میزنید

  • ناشناس

    سلام جناب هرچه میگن همش دوروغ پردازی هست من. با۳۵ سال سابقه بیمه باید ۱۷ تومان بگیرم گوشت کیلویی ۸۰۰برو برخيالت باشین شرم کنید این هم شعارنویسی

  • ناشناس

    این همه شعارندین ۵ مال ازسال گذشت چکارکردین خسته نشدین

  • بازننشسته

    ول کنید بابا هی سه تومن زدیم متناسب سازی همسان‌سازی خسته شدیم اینقد این جمله ها رو می‌بینیم
    تموم کنید دیگه

  • ناشناس

    31سال کارکردم با افتخار حال ورابامنت حقوق بگیریم شمار را قسم می دهم به اوخدااین قدربازنشته را اذیت نکنید مگر قدر عمرش مانده این قدرسرکوپ نکنید

  • علی

    خدا کنه همتون نابود بشین که اینقدر بازنشسته ها رو اذیت میکنین. کی این کشور و ملت از دست شما نجات پیدا میکنه، خدا میدونه.

  • بهزهد

    اینها یک سال نبود که در سال قبل درصد افزایش حقوق رو مشخص کنم همیشه چند ماه از سال میگذشته واسه یک افزایش حقوق حالا اینکه بقول خودشون متناسب سازیه کسانی سر کارن و حکومت میکنن که مردم این اب و خاک یک هزارم مردم فلسطین واسشون ارزش نداره پول این مردمو بی شمارش میریرن گلوی اونا ولی واسه مردمی که ثزوت مال خودشونه اینقدر صغرا کبری میچینن جمع کنید کاسه کوزه رو

  • محمدحسین

    بر‌پدرومادرتان لعنت ..که بادروغگویی همسان‌سازی مملکت را چاپیدید

  • علی اصغر

    اگر واقعا"حقوق ها مشخص گردیده چرا درفیش حقوق ثبت نگردیده؟ درواقع هر زمان درفیش حقوقی منعکس گردد می‌شود امیدوار بود به آن...

  • سیدحسین

    واقعا متاسفیم بخاطردروغها ووعدهای دروغتان بازنشسته هیچ نداره فقطخداراداره که واگذراتون به همان خدا

  • ۱۴۶۸ گرگان

    باسلام مابازنشستگان متاسفانه شدایم عروسک خیمه شب بازی جای بسی تاسف است برای آقایان مسئول آیا واقعا بعد عمری خدمت صادقانه حق ما اینست که جوابگوی مخارج زندگی مان نباشیم انشاالله که مسئولین این امر که باعث آزار این قشر عزیز می شوند در پیشگاه عدل الهی سیاه رو شوند و در این دنیا خیری نبینند

  • عیسی

    مرد عمل فقط دکتر نوبخت بود وگر نه قالی باف دو سال سند رو بایگانی کرد بعد هم بدولت داد ولی با هزار. اما و اگر فقط برای رای گیری درصدی را دادند و..... باعث تأسف است که دروغ در مدیران نظام نهادینه شده

  • فاطمه رمضانی

    یک ماه پیش دادین هی تکرار میکنید

  • ناشناس

    آه بازنشستگان و قشر ضعیف را را از جایی که نمی‌دونید خواهید خورد-ظلم تاکی ؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    به ما که میرسه داستان درازتر میشه ولی واسه یکسری ها خروار خروار تقدیم میکنید باشه فقط و فقط مطمینم خدا جای حق نشسته.

  • علی

    با سلام
    آقا جان بنویس بیا بخوان من ازت نت بگیرم چرا اینقدر
    حاشیه سازی میکنی خسته شدم اینقدر شما شبکه های مجازی دوروغ نوشتین نگاه کن الان برج ۵ مرداد
    هست شما هنوز مینویسین هم سان سازی حقوق
    ما دست کشیدم آیا شما دست می‌کشید یا نه

  • مهدی کاخ بد

    سلام
    به خوبان و انسان‌هایی که انسانیت دارند.باور کنید دوستان بازنشسته من حاضر نیستم حرف بد به وزیر و مدیر صندوقهای بازنشستگی بدم .چون حتی بعضا لایق این هم نیستند

  • مسعود زرینی فرد

    دروغ نابودتان خواهدکرد

  • ژهرا

    جرا اینقدر دروغ دروغ میگویید هر روز تو سایت ها از حقوق بازنشسته اها بدبخت وهمپسانسازی

  • ناشناس

    اینقدر دروغ میگید خسته نمیشید؟

  • مهدی

    اینا امسالو در نظر میگیرن نمیگن سال بعد که حقوق اونا بالاتر رفته چی یعنی آنقدر کوتاه فکر هستن که نمیگن هر سال حقوق اونا بالا میره پس حقوق بازنشسته که نصف اونا بالامیره چی بازم با امسال می‌خوام مقایسه کنن الان طی دوسال حقوق دوستان شاغل من از من 20میلبون بالاتره و سال بعد میشه۳۰میلیون و.....همینجور حساب کن

  • غلامرضا نیکنام

    این پست بحر طویل تکراری ،تیتر کوتاه است ، سعی کن مثل نام ،)برندت( کوتاه بنویس، هزاران بار این توضیح سراسر دروغگویی را نوشته اند و باز می‌نویسند، بیچاره ما بازنشست.ان ،که باید این اراجیف را هزار بار بخوانیم ، حیا هم خوب چیزی است ،روده درازی را کم کنید .

  • عبدی عصاکش

    بخداقسم که اگر برنامه ای برای فقیرترین قشر جامعه که همان بازنشسته‌ها هستند می خواستند انجام دهند در مدت زمان یک هفته ای انجام می‌شد مسائلین مردم را سرکار گذاشته اند...درود به آنها

  • ایرانی

    الهی خدا نفس شما را به شماره بیاندازه که نفس زندگی ملت را با این تورم کمرشکن بریدید فقط حرف حرف حرف . عملی در شما نیست آخه چرا خودتون را به پوست کلفتی زدید و صدای ملت را که در زیر بار تورم و گرانی کمرشان خم شده و زندگیشون ویران شده را نمی خواهید بشنوید آقاجان افزایش حقوق پیشکش شما گرانی و فشار اقتصادی را از بین ببرید بابا جان از گرانی زیاد پول بی ارزش ما بی ارزش تر شده و اصلاً یک میلیون به عنوان پول بحساب نمیاد در حالیکه به راحتی هم بدست نمی یاد . بس دیگه آقا فکری به حال زندگی ملت بکنید . گرانی پدر حقوق ثابت بگیرها را درآورده .

  • توماج‌صالحی

    چرت و پرت تحویل مردم ندید

  • ناشناس

    چقدر اینها دروغگو هستند خدایا.روز قیامت یقه همه ای

  • ناشناس

    خسته شدیم بسه دیگه

  • ناشناس

    حق خودمان رابه خودمان میدن منت هم میزارن

  • کمال‌الدین‌ساجد

    هزینه‌ها‌ودرآمدها‌ورانت‌های‌مجلسیان‌ودولت‌مردان مردم‌بیچاره‌را‌ به‌ورطه‌فقر‌کشانده‌است لااقل ازنا‌م‌اسلام‌ که‌رو‌حکومتشان‌‌هست‌خجالت‌بکشند.
    لعنت‌براین‌ مافیای‌اقتصادی‌که‌به‌جان‌بیت‌المال‌
    افتاده‌است

  • ناشناس

    اخبار تکراری وگذشته بی احترامی به جایگاه ومنزلت باز نشسته ها که همانا پدر ومادران وخدمتگذارن دیروز جامعه هستندمیباشد.برای اندکی اضافه حقوق که در مقابل موج تورم هیچ است اینقدر مردم را به تمسخر نگیرید.

  • ناشناس

    این جماعت نجومی بگیر ضد مستضعف از ابتدا تا انتهای سال وعده سرخرمن بابت افزایش حقوق و متناسب سازی به بازنشستگان می‌دهند و عملی نمی‌کنند تا سال تمام شود

  • مسعود

    😂😂😂😂😂😂😂

  • مسعود

    بابا خر ما از کرهگی دم نداشت. مجلس شورای اسلامی محترم و دولت خدمتگزار عزیز خونمون کردند توی شیشه. بسته مگر میخوان از جیب خودتون بدید که قطره چکانی میکنید؟! تورم خونه خرابمون کرد. 🙏🙏🙏

  • ناشناس

    آخه همه هم بازنشسته ازکارافتادگی که نیستن یسری مثل من شوهرازدست دادن بچه دارن باید چکارکنن با اجاره قسط خرج تحصیل بچه چه خاکی بای توی سرم بریزم به خدا نمیرسه این حقوق بااین تورم به پنجم برج هم نمیرسه یه زن جوون توی این جامعه خراب روبه کی میشه زد

  • ناشناس

    تمام وعده هادرون وهیچ پولی به حساب بازنشستگان ومسمری بگیران واریز نشده.متاسفانه

  • مونا

    سلام واقعا دست ازدروغ گفتن بردارید بخدامنه مستمری بگیربا۹تمن حقوق هم اجاره هم خرج زندگی بخدااین ماه یه مرغ نتونستم برای بچهام بگیرم بعدشمابی وجدانهاهرروزدروغ چاپ کنین توسرتون بخوره همسان سازی خدابزنه شماهاروچرافکرمیکنین مابیسوادیم ودرک وفهم نداریم انشالله خداشماروبه همین روزمادچارتون کنه

  • قاسم

    چرا از لشگری صحبت یاواریزی انجام نمیشه واقعا از ماست که بر ماست

  • محمد

    بس کنید از این همه وعده دروغ صد رحمت به چوپان دروغگو خدایا مملکت ما را از دروغ و دروغگو خلاص کن

  • کریم دهمرده

    سلام بااین همه تورم وگرانی وسایل واقعاً ارزش اینه داره که بازنشستگان محترم رابااین مبلغ ناچیز که حتی یک کیلو گوشت هم نمیشه این همه وعده میدهید آیاخودتان برای خرید مایحتاج روزانه به بازار رفته اید تامشکل رادرک کنید چراروی حکم اضافه نمیکنید

  • ناشناس

    ۳ت که رفت چراازپول جدید خبری نیست همش نقل کلامتون شده بازنشستگان۳ملیون گرفتن چکارش کردیم دادیم پولدواودکتر

  • محمدرضامحمودی

    شماها شرم راخوردید حیا اقای کردید بس این همه دروغ میگین خجالت بکشید بلاخره خدایی هست اخرتی هست البته اگه اعتقاد داشته باشین

  • رضا پیروی

    سلام شما رابه هرکه میپرستید فکری به حال بازنشستگان بدبخت کشوری کنید شما راست میگویید اکر مثل بعضی ها دزد بودیم اینطوری خفت نمیکشیدیم چرا به ما که صادقانه زحمت کشیدیم اینقدر زجرمیدهید خدا هرکه راقصد ازار مارادارد انشاالله ریشه کن کند بخدا شرمنده فرزندان و همسرمان هستیم با سه میلیون دهان ما را می خواستید ببندیدولی ما خرنمیشویم همسان سازی راتمام کنید نه اینکه خجالت زن وفرزند بکشیم چطوری جهیزیه برای دخترانم تهیه کنم درصورتی که با نه میلیون شکم انها را نمی توانم سیر کنم لعنت خدابرانسان دروغگو این عدالت حضرت علی ع است که بازنشسته ای سیرودیگری مثل ما که ازکارافتاده ام ازعذاب خداوند بترسید والسلام

  • امینی

    آقا پدر این بازنشستهای بدبختو در آوردید.
    تمامش کنید بره.
    پنج ماه روزگار مارو دیونه کردید.
    3ملیون از خودمون برداشتید دادید به خودمون.
    این وضعیه بابا بخدا روانیم ن کردید با این همسان سازی آخه ما به کی بگیم

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر