تفاوت کاغذ گلاسه و تحریر برای چاپ در چیست؟

کاغذ تحریر و کاغذ گلاسه نه تنها محصولی نام‌آشنا و محبوب برای فعالان حوزه چاپ‌ونشر هستند بلکه مردم عادی نیز بارها اسم این دو کاغذ ارزشمند را به گوش شنیده‌ و آن‌ها را از نزدیک لمس کرده‌اند

تفاوت کاغذ گلاسه و تحریر برای چاپ در چیست؟

 

 بزرگ‌ترین تفاوت کاغذ‌های تحریر با کاغذ گلاسه در نوع بافت و میزان جوهرپذیری آن‌ها است. کاغذ تحریر محصولی بافت‌دار با قدرت جذب بالای جوهر است اما کاغذ گلاسه محصولی صاف و براق با میزان جذب پایین مرکب است که این تفاوت در ویژگی‌ها موجب شده تا هر یک کارآیی منحصربه‌خود را داشته‌باشند.

کاغذ گلاسه یا تحریر؟ کدام یک بهتر است!

در دنیای متنوع محصولات کاغذی آنچه که برتری یک کاغذ را بر دیگری تعیین می‌کند ویژگی‌های آن، نوع پروژه و ترجیحات فردی کاربر است مثلا اگر شما قصد چاپ بروشورهای تبلیغاتی رنگارنگ، کارت ویزیت‌های شیک، پوسترهای تصویری و یا مجلات مصور را دارید قطعا کاغذ گلاسه بهترین گزینه برای انجام این عملیات است و برعکس، اگر می‌خواهید یک کتاب رمان یا روزنامه محلی را چاپ کنید بهتر است کاغذ تحریر را در اولویت قرار دهید.

در یک قیاس کلی می‌توان گفت؛ کاغذ تحریر دارای ظاهری مات با قابلیت جذب جوهر بالا و وزن کمتر است که از نظر قیمتی نیز نرخ پایین‌تری نسبت به کاغذ گلاسه دارد، همچنین قابلیت جذب جوهر بیشتر و وزن کمتری دارد اما کاغذ گلاسه با رنگ سفید شفاف، جنس براق و سطح صافش دارای قابلیتی بالا در انعکاس رنگ‌ها به شکلی واضح و زنده است و مقاومت بیشتری نسبت به نفوذ رطوبت دارد. همچنین به دلیل داشتن روکش ژلاتینی کاغذ گلاسه شما می‌توانید لک و کثیفی‌های سطحی روی آن را به راحتی پاک کنید.

از آنجاییکه تمام آنچه درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص هر یک از این دو کاغذ ذکر کردیم تا حد زیادی به نوع برند، نحوه تولید، چگونگی انبارداری و کیفیت مراحل فنی آن وابسته است توصیه می‌کنیم کاغذ گلاسه و کاغذ تحریر را تنها از مراکز معتبر هم‌چون شرکت بازرگانی پرسال تهیه نمایید. این هلدینگ بین المللی سابقه‌ای درخشان در تأمین انواع فرآورده‌ های سلولزی ایرانی و وارداتی اعم از کاغذ و مقوا ایندربرد، کاغذ گلاسه، کاغذ کرافت، کاغذ Fbb و... دارد. به این ترتیب برای خرید آنلاین کاغذ و مقوا گلاسه و تحریر می‌توانید از طریق شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید.

 

 

کاغذ گلاسه و ویژگی‌های آن

کاغذ گلاسه یکی از باکیفیت‌ترین کاغذهای موجود در بازار است که کاربرد فراوانی در حوزه چاپ محصولات تبلیغاتی اعم از کاتالوگ، بروشور، مجلات مصور، کارت ویزیت و ... دارد. این کاغذ با روکشی ژلاتینی از جنس پلاستیک و نشاسته پوشانده شده‌، به همین دلیل دارای سطحی صاف و براق است که می‌تواند جزییات طرح چاپی را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. قابلیت جوهرپذیری کاغذ گلاسه به گونه‌ای است که مرکب چندان به داخل بافت آن نفوذ نمی‌کند، در نتیجه بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر و مواردی است که نیاز به ظاهری درخشان، زنده و جذاب دارند.

کاغذ گلاسه را در انواع تک‌رو، دورو، براق و مات عرضه می‌کنند که پوشش دو روی آن دارای گرماژ و کیفیت بالاتری است. این محصول در انواع گرماژها تولید می‌شود که گرماژ ۸۰ تا ۳۵۰ گرم آن تقاضای بیشتری دارد. گرماژهای بالای این کاغذ مانند ۳۵۰ گرم، بیشتر برای پروژه‌هایی مناسب است که به جزییات بالا، تعداد و مقدار رنگ بیشتری نیاز دارند. برندهایی چون هانسول، نویا و موریم در رده بهترین کاغذهای گلاسه موجود در بازار داخلی هستند. برای انجام عملیات چاپ روی کاغذ گلاسه می‌توانید از هر دو روش افست و دیجیتال استفاده کنید.

چاپ1

کاغذ تحریر و ویژگی‌های آن

کاغذ تحریر همانطور که از نامش پیدا است به عنوان یک گزینه مناسب برای نوشتن، چاپ متون و مدارک شناخته می‌شود. این کاغذ حاصل ترکیب خمیر چوب با مواد شیمیایی مخصوص است که بسته به نوع ماده شیمیایی و کیفیت خمیر  به صورت سفید خالص و یا همراه با کمی تیرگی عرضه می‌شود. بیشتر کاغذهای تحریر از خمیر چوب سفید شده با درجه کیفی بالا ساخته شده‌اند، به همین دلیل میزان جوهرپذیری بسیار زیادی دارند. نوع، زمان و مقدار مواد شیمیایی به کار رفته در تولید کاغذ تحریر میزان ضخامت و درجه کیفی آن را تعیین می‌کند.

ماندگاری بالای کاغذ تحریر سبب شده‌است که در حوزه امور اداری و بانکداری کاربرد فراوانی داشته و از آن برای بایگانی کردن انواع اسناد و مدارک استفاده کنند. سطح صاف و یکدست این کاغذ به حرکت روان قلم روی آن و نفوذ جوهر به بافت کاغذ کمک کرده‌است، از این‌رو کاغذ تحریر جزو گزینه‌های اول برای چاپ انواع روزنامه، کتاب، دفتر، پاکت‌های ساده و ... به شمار می‌آید. کاغذ تحریر نیز دارای دامنه گرماژی ۵۰ تا ۱۲۰ گرم است که گرماژ ۷۰ تا ۸۰ گرم آن بیشترین کاربرد را در چاپ کتاب و دفتر دارد زیرا مانع از بالا رفتن وزن این محصولات می‌شود و از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است. شینهو، سینار رویال و دبل‌آ جزو‌ برندهای معروف عرضه کننده این کاغذ هستند.

 

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر