تیتر کوتاه بررسی کرد؛

ایران در جمع ۶ کشور پرداخت کننده یارانه انرژی + اینفوگرافیک

صندوق بین المللی پول اعلام‌کرد: ایران با پرداخت سالیانه بیش از ۶۲ میلیارد دلار یارانه مستقیم به سوخت‌های فسیلی، در رتبه ششم جهان از این نظر قرار گرفته است.

ایران در جمع ۶ کشور پرداخت کننده یارانه انرژی + اینفوگرافیک

در تازه‌ترین گزارش ها در خصوص وضعیت یارانه‌های انرژی جهانی، دولت ایران به عنوان ششمین یارانه‌دهنده بزرگ جهانی در حوزه مصرف سوخت‌های فسیلی معرفی شده است.

سهم-یارانه-ایران

این اینفوگرافیک، که بر اساس آمار سال ۲۰۲۲ تهیه شده است، نشان می‌دهد که در آن سال دولت ایران ۶۲.۷ میلیارد دلار یارانه مستقیم انرژی به شهروندان خود پرداخت کرده است. این رقم، بیش از هر کشور دیگر به جز پنج کشور چین، اندونزی، روسیه، کره جنوبی و عربستان سعودی است.

یارانه پرداختی ایران به مصرف برق در سال ۲۰۲۲ معادل ۱۳.۹ میلیارد دلار برآورد شده است، در حالی که یارانه مستقیم برای بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی به ۴۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.

در مجموع، شش کشور ایران، روسیه، چین، اندونزی، کره جنوبی و عربستان سعودی، تقریباً نیمی از کل یارانه‌های انرژی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. این کشورها در مجموع ۶۷۳ میلیارد دلار یارانه مستقیم به سوخت‌های فسیلی پرداخت کرده‌اند.

کل یارانه‌های مستقیم پرداختی برای سوخت‌های فسیلی در سطح جهانی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱,۳۲۶ میلیارد دلار بوده است. چین با پرداخت ۲۶۹ میلیارد دلار بزرگ‌ترین یارانه‌دهنده به سوخت‌های فسیلی در جهان است، در حالی که عربستان سعودی با ۱۲۹ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد.

اندونزی با ۷۸ میلیارد دلار، روسیه با ۷۰ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۶۴.۸ میلیارد دلار و ایران با ۶۲.۷ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های سوم تا ششم قرار دارند.

 آمار ارائه‌شده مربوط به یارانه‌های مستقیم به سوخت‌های فسیلی است و میزان یارانه‌های غیرمستقیم به مراتب بیشتر از این ارقام است. در حالی که یارانه‌های مستقیم جهانی به سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱,۳۲۶ میلیارد دلار بود، برآوردها نشان می‌دهد که مجموع یارانه‌های غیرمستقیم به ۵,۷۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

در ایران نیز علاوه بر ۶۲.۷ میلیارد دلار یارانه مستقیم، ۹۹.۸ میلیارد دلار به صورت غیرمستقیم به سوخت‌های فسیلی اختصاص یافته است.

برای دانلود فایل با کیفیت این اینفو اینجا را کلیک کنید.

این اینفوگرافیک برگرفته از آمار منتشر شده توسط  صندوق بین المللی پول ساخته شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر