نحوه افزایش دستمزد کارگران مشخص شد

فرایند تعیین دستمزد طبق آنچه در قانون آمده با حضور نمایندگان کارگری،کارفرمایی و دولت به شکل سه‌جانبه تعیین می‌شود بنابراین وزارت کار برگزار کننده جلسات است و جلسات مزد باید با همفکری شرکای اجتماعی یعنی دولت،‌ نماینده کارگر و نماینده کارفرما باشد.

نحوه افزایش دستمزد کارگران مشخص شد

هر ساله موضوع تعیین دستمزد کارگران به عنوان یکی از مطالبات اصلی جامعه کارگری مطرح می‌شود و از نیمه دوم سال، مذاکرات مزدی میان نمایندگان کارگر و کارفرما برای تعیین حداقل دستمزد سال بعد آغاز می‌شود. این مذاکرات برای رسیدن به اجماع و اتفاق نظر همه شرکای اجتماعی تا اسفندماه ادامه می‌یابد.

 طبق ماده ۴۱ قانون کار، نمایندگان تشکل‌های کارگری،کارفرمایی و دولت در ماه‌های پایانی سال در شورای عالی کار گرد هم آمده و درخصوص اصلی‌ترین دغدغه کارگران که حقوق و دستمزد سالیانه است، به چانه‌زنی می پردازند. پس از مذاکرات طولانی و متداول، در نهایت رقم دستمزد کارگران برای سال بعد به گونه‌ای که منافع کارگران و کارفرمایان را در پی داشته باشد، توسط اعضای شورای عالی کار به تصویب می‌رسد.

اگرچه افزایش حداقل دستمزد در طول سال‌ها آنطور که باید رضایت خاطر جامعه کارگری را در پی نداشته اما دولت‌ها تلاش می‌کنند تا حداقل دستمزد بالاتر از نرخ تورم تصویب شود.

نمایندگان کارگر همه ساله درصدد افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم هستند و بر جبران هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری تاکید دارند. نمایندگان کارفرمایی نیز با وجود آنکه به مشکلات اقتصادی واقفند و از شرایط زندگی کارگران خود آگاهند اما هزینه‌های جانبی بنگاه اعم از تامین مواد اولیه،‌ مالیات و بدهی بانکی را یادآور شده و مشکلات خود را مطرح می‌کنند.

به اذعان برخی کارفرمایان افزایش دستمزد موجب ریزش نیروهای کار می‌شود در حالی که کارشناسان بر این عقیده‌اند که افزایش مزد نه تنها ریزش نیروی کار را درپی ندارد بلکه موجب ارتقای سطح کیفی محصولات و تولیدات بنگاه شده و بهره‌وری واحدهای اقتصادی را بالا می‌برد.

در همین راستا، احمد میدری ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی در اظهارنظری نسبت به افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم اعلام موضع کرده و با درنظر گرفتن نقش هر دو یعنی کارگر و کارفرما، گفته است: قاعده بر این است که کارگران برای دریافت دستمزد بیشتر و کارفرمایان برای پرداخت دستمزد کمتر چانه‌زنی می‌کنند، اما درکی که از بهره‌وری نیروی انسانی و نقش کارگران در بهره‌وری داریم ما را به این سو می‌کشاند که به هر دو طرف مساله نگاه کنیم.

از نگاه وی واحدهای کارآمدی وجود دارند که در اقتصاد باید از آنها حمایت کرد و فرصتی برای حمایت از بنگاه‌های ضعیف به وجود آورد.

البته وزیر کار تاکید دارد که حمایت از بنگاه‌ها زمان‌بر و مشروط است و در دوراهی بین منافع بلندمدت کشور و منافع یک بنگاه خاص،باید همواره منافع بلندمدت و همگانی مردم را انتخاب کرد.

تعیین رقم دستمزد ماحصل ماه‌ها و هفته‌ها مذاکره و گفت‌وگو میان نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت است که پس از تایید نهایی روی میز شورای عالی کار قرار می‌گیرد تا سرنوشت دستمزد کارگران برای یک سال کاری رقم بخورد.

به همین منظور نیمه دوم هر سال بررسی ابعاد دستمزد و محاسبه هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری در کمیته دستمزد شورای عالی کار آغاز می‌شود و پس از مذاکرات و جلسات متعدد،رقم اعلامی به مبنایی برای تصمیم‌گیری در مذاکرات مزد تبدیل می‌شود.

حمید حاج اسماعیلی - کارشناس روابط کار در گفت وگو با ایسنا، فرایند تعیین دستمزد را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: فرایند تعیین دستمزد طبق آنچه در قانون آمده با حضور نمایندگان کارگری،کارفرمایی و دولت به شکل سه‌جانبه تعیین می‌شود بنابراین وزارت کار برگزار کننده جلسات است و جلسات مزد باید با همفکری شرکای اجتماعی یعنی دولت،‌ نماینده کارگر و نماینده کارفرما باشد.

وی معتقد است: اگر کار پژوهشی و علمی درستی در مورد دستمزد و مسایل مربوط به حوزه کار در دبیرخانه شورای عالی کار صورت گیرد امروز برخی چالش‌ها و مشکلات در فرایند تعیین دستمزد به وجود نمی‌آید.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اهمیت نقش و وظیفه دبیرخانه شورای عالی کار می‌گوید:وظیفه دبیرخانه شورا پیگیری،تحقیق و ارزیابی مسایل حوزه کار در طول سال است.آمار و ارقام و مباحث پراکنده‌ای که بعضا در جلسات شورای عالی کار دیده می‌شود ناشی از ضعف در اقدامات و کارهای تحقیقاتی دبیرخانه شورای عالی کار است. چرا بحث مزد منطقه‌ای که می‌تواند در طول سال مورد بررسی قرار گیرد به یکباره در زمان تعیین مزد به عنوان یک بحث حاشیه‌ای و وقت‌گیر مطرح می‌شود و چانه‌زنی میان شرکای اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

به گفته این کارشناس روابط کار، پرداختن به مباحث غیرمرتبط با دستمزد موجب بی اعتمادی جامعه کارگری و هجمه به وزارت کار می‌شود در حالی که همفکری و همراهی گروه کارگری و کارفرمایی و دولت است که سرنوشت دستمزد را مشخص می‌کند. ضمن آنکه باید به سمت اجرای قانون در کشور برویم و هم به مرّ قانون پایبند باشیم و هم شورای عالی کار را مورد اعتنا قرار بدهیم.

طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران را بر اساس درصد نرخ تورم اعلامی و هزینه سبد معیشت خانوار تعیین می‌کند. بی‌تردید دولت و وزارت کار نقش تعدیل کننده و میانجی را در مذاکرات مزد میان کارگر و کارفرما ایفا می‌کنند زیرا این به نفع مذاکرات و توافقات ملی است و می‌تواند رضایت نسبی را در مجموعه کارگران و کارفرمایان ایجاد کند.

 به اعتقاد کارشناسان در صورتی که هزینه‌های زندگی افزایش یابد، روی دستمزد تاثیر می‌گذارد ولی چنانچه تورم کنترل شود، فشار بر کارگر و کارفرما کمتر خواهد شد؛ از این رو در راستای حمایت از کارگر و کارفرما، لازم است سیاست بهبود فضای کسب وکار و کنترل و مهار تورم در پیش گرفته شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • کاظم

    😁😁😁😄

  • علی

    نحوه دستمزد کارگران مشخصه تا ۲۹ اسفند به نتیجه نمیرسند ۲۹ اسفند نتیجه میگیرند تورم ساله دیگه چقدره مثلا ۸۰ درصد مزد و ۴۰ درصد تعیین میکنند یعنی همیشه نصف و نیم تا هیچوقت هیچ کارگری نتونه تو آسایش زندگی کنه با این اقتصاد و تورم شدید .

  • وحید

    در عوض حقوق اضافه اضافه کاری بی مزد و مسئولیت دادن اضافه و..... اعمال میشه قشر کارگر روز ب روز ضعیف تر میشه زیر خطوط فقر😔

  • مهرداد

    یکی از قشری ک واقعا زحمت میکشن و نسبت ب زحمتی که میکشن حقوقی دریافت نمیکنن.. همین کارگران هستن.خصوصا کارگران پیمانکاری.‌ خدایش با ۷م پایه حقوق نهایت با اضافه کاری و مزایا بشه ۱۲م با این تورم درسته این دریافتی کارگران...واقعا مظلوم واقع شدن کارگران..

  • حسنعلی

    خوب خیلی زحمت کشیدین الان این کجاش نوشته بودن چطوری وازچه روشی میخوان افزایش بدن فقط با دروغ شروع میکنین

  • ناشناس

    ما رانندگان کامیون سنگین با بدترین شرایط کاری در داخل معدن الومینای خراسان شمالی شهرستان گرمه جاجرم مشغول به کار هستیم با کمترین دستمزد وپرداخت کم حق بیمه، چرا صاحبان شرکت‌ها باید بیشترین مبلغ قرار داد را دریافت کنند و حق و حقوق و بیمه ما را خیلی کمتر از رانند هائیکه در داخل کارخانه الومینا کار می‌کنند که بیشترین دریافت حقوق و مزایا وبیمه را دارند، آیا رانندگی در داخل معدن سخت است یا در داخل کارخانه که یک دهم معدن هم راننده های داخل کارخانه کار سخت ندارندو در عین حال بیشترین حقوق و بهترین مزایا را دریافت میکنند ولی حقوق وبیمه من که راننده داخل معدن هستم از رانندگان کارخانه کمتر است و هیچگونه مزایایی که به آنها داده می‌شود را بما رانندگان معدنکاران نمی‌دهند و صاحب شرکت همه را به جیب می‌زند، از خدا بترسید، هیچ کفنی جیب ندارد

  • Negari

    کارگران بیمه تکمیلی ندارن ... تشویقی ندارن ... ترفیع ندارن ... بن ندارن ... سنوات ندارن ... کرایه راه ندارن ... مرخصی ای که تعیین شده ندارن ...
    ترو به سیدالشهدا قسم ، پایشونو زیاد ببرید بالا ...
    کارفرماها پرداخت نمیکنن ...
    هر سال هم امضا میگیرن که کلیه حق و حقوقتو گرفتی ...
    بخش بخش نکنین ... بگین کارگر فلان مبلغ...
    باری که کارگر جابجا میکنه . با خودکاری که کارمند بلند میکنه، یه تفاوتی نباید داشته باشه؟
    صدای من به گوش مسئولین برسه به حق امام حسین

  • ممد

    سلام بین نماینده دولت و کارفرما امسال ک نماینده کارگرها امضا نکرد ی طرفه بود این چانه زنی نیست فریب افکار جامعه کارگریست هفت ملیون تومن پول پوشاک یک نفر نیست چ برسد ب یک خانواده .ب آگهی های استخدام نگاه میکنم ده تا تخصص زده مسلط ب فلان و فمان آخرشم زده حقوق وزارت کار.

  • بسیجی واقعگرا

    هر چه مطالب ذکر شده را چندین بار خواندم هیچ سخنی از افزایش مجدد حقوق کارگران نشده و فقط طبق عرف از قانون و چگونگی آن شده است که آنهم به نوبت تمام سایت ها نظیر شما هر روز با تیترهای متفاوت کارگران را دلخوش به رجوع به سایت مد نظر می‌کنند و در آخر هم نتیجه ای گرفته نمی‌شود و در آخر سال هم شعار رسیدگی مرحله دوم را می‌دهند و در واقع همان سالی یکبار می‌شود پس نتیجه آن است که تمام سایتها کارگران را از نوع سرگردانی واهی و دلخوش کنک سرکار می‌گذارند و این عمل مصداق دروع محض است که سالهای سال است تمام جراید و سایتها از آن استفاده می‌کنند حکایت چوپان دروغگو است که شما از آن پیروی میکنید و اگر روزی هم حقیقت را بگویید کسی باور نمی‌کند شخص خورم این آخرین باری است که از سایت شما و نظیر شما پیگیر کردم و برای همیشه پرونده تان بسته شد و امثال مردمی مثل خودم همینطور فکر می‌کنند و شما ثابت کردید به فکر مردم نیستید و نخواهید بود ...وسلام

  • ناشناس

    سلام

  • جابر

    این همه متن نوشتن آخرشم حرفی از دست مزد وافزایش حقوق نگفتن، فقط بلدن بنویسند به گفته آقای فلانی تورم فلان کاهش فلان قیمت فلان، جم کنید بابا

  • ناشناس

    گفته می شود ضمانت اجرایی تغییر کلمه یا یک عبارت کوتاه قانون چیست؟. اگر قانون است وزارت کار باید در راستای قانون حافظ آن باشد. کارفرمایان حسب تغییر نرخ ارز قیمت اجناس و خدمات خود را عین آن افزایش می دهند و لاجرم تمام مردم مملکت قیمت جدید آنها را پرداخت می کنند. دولت هم چرا نمی گوید. چرا این افزایش به دستمزد کارگران می خواهد برسد وااسفا شروع می شود. همترازی این دو مقوله وجود ندارد. کاهش دستمزد از تورم برابر کاهش قدرت زندگی و سوق کارگران به خودکشی است. خودکشی به منزله دست به هر اقدامی برای تامین معیشت است. این هنجار را وزارت کار برای غش به سمت سود بیشتر برای کارفرما ایجاد می کند و برای اقدام خود کلمه قشنگ بهره وری را خرج می کند. تا مبادا کارگران اخراج و بیکار شوند. خیر این اقدام باعث اخراج نمی شود اما دولت برای نشان دادن کنترل افزایش قیمت ها سر آخر صف را می برد. دولت با ایجاد تفسیر و شبهه در تعیین دستمزد قانون دنبال چی می گردد؟. ایجاد تفسیر اکثریت و هم صدایی دولت و کارفرما در برابر ضلع سوم و بدون در نظر گرفتن رای کارگران عملا کارگران را از تعیین دستمزد خود خلع کرده. مجلس برای تعیین دقیق تر و غیر قابل تفسیر منویات در قانون به اصلاح آن اقدام کرده و صد البته دولت که در کلام می گوید به دنبال حق کارگران هستند با این طرح نباید مخالفتی داشته باشد و اگر ایجاد اشکال توسط کارفرمایان بوده و نه دولت، از این راه توسط قانونگذار رفع اشکال می شود.

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر