تیتر کوتاه بررسی کرد؛

مشتری ثابت کالاهای ایرانی کدام کشورها هستند؟ + اینفوگرافیک

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تجارت خارجی کشور به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید و بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی به ۵۸.۳ میلیارد دلار رسید.

مشتری ثابت کالاهای ایرانی کدام کشورها هستند؟ + اینفوگرافیک

در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، کشور شاهد رشد قابل توجهی در تجارت خارجی بوده است. این گزارش شامل آمارهای مربوط به صادرات و واردات غیرنفتی کشور می‌باشد که رشد چشم‌گیری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

تجارت-خارجی-ایران

برای دانلود فایل با کیفیت این اینفو اینجا را کلیک کنید.

این اینفوگرافیک برگرفته از آمار منتشر شده گمرک ایران ساخته شده است.

 صادرات غیرنفتی

در نیمه نخست امسال، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی ایران به ۷۰ میلیون و ۳۴۲ هزار تن و به ارزش ۲۵ میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار رسید. این ارقام نشان‌دهنده افزایش ۳.۴۵ درصدی در وزن و ۶.۴۸ درصدی در ارزش صادرات در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته است. در این آمار، صادرات نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین تجارت چمدانی لحاظ نشده است.

 واردات کشور

در این مدت، میزان واردات ایران نیز افزایش یافته و به رقم ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار تن و ارزش ۳۲ میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار رسید. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲.۸ درصد در وزن و ۶.۵ درصد در ارزش دلاری افزایش داشته است.

 کل تجارت خارجی

بر اساس این گزارش، مجموع تجارت خارجی کشور، شامل واردات و صادرات، در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به ۸۸ میلیون و ۶۱۱ هزار تن و ارزش ۵۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار رسیده است. این آمار نشان‌دهنده رشد مستمر در تبادلات تجاری ایران با جهان است.

 مقاصد اصلی صادرات

در شش ماهه نخست سال جاری، چین با ۷.۱۶ میلیارد دلار و سهم ۲۷.۸ درصدی از کل ارزش صادرات، بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. پس از چین، عراق با ۵.۲۱ میلیارد دلار (۲۰.۲ درصد)، امارات متحده عربی با ۳.۴۲ میلیارد دلار (۱۳.۲ درصد)، ترکیه با ۲.۳۹ میلیارد دلار (۹.۲ درصد) و افغانستان با ۱.۰۷ میلیارد دلار (۴.۱ درصد) از جمله مقاصد اصلی صادرات ایران بوده‌اند.

 مبادی اصلی واردات

در زمینه واردات، امارات متحده عربی با ۹.۹۸ میلیارد دلار و سهم ۳۰.۶۵ درصدی، بزرگترین شریک تجاری ایران در واردات بوده است. پس از امارات، چین با ۸.۴۶ میلیارد دلار (۲۵.۹ درصد)، ترکیه با ۵.۱ میلیارد دلار (۱۵.۷ درصد)، آلمان با ۱.۲ میلیارد دلار (۳.۷ درصد) و روسیه با ۷۹۷ میلیون دلار (۲.۴۵ درصد) از دیگر کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت بوده‌اند.

 ترانزیت خارجی

همچنین، میزان ترانزیت خارجی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۱۱ میلیون و ۵۱۶ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۹.۴۲ درصد رشد داشته است. این افزایش در ترانزیت نشان‌دهنده نقش کلیدی ایران در مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی است.

سخن پایانی

این گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که با وجود چالش‌های اقتصادی و تحریم‌ها، تجارت خارجی کشور همچنان در حال رشد است. افزایش در صادرات و واردات، به‌ویژه با کشورهای منطقه و شرکای استراتژیک، نشانه‌ای از تقویت روابط اقتصادی ایران با جهان و اهمیت تجارت بین‌المللی برای اقتصاد کشور است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر