تیتر کوتاه بررسی کرد؛

آیا تنش‌های منطقه تجارت جهانی را مختل می کند؟

در حالی که سازمان جهانی تجارت (WTO) پیش‌بینی کرد که حجم تجارت جهانی کالاها در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۷ درصد افزایش می یابد، نگرانی‌ها درباره تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر این روند رو به رشد در حال افزایش است.

آیا تنش‌های منطقه تجارت جهانی را مختل می کند؟

به گزارش تیتر کوتاه - سازمان جهانی تجارت (WTO) در تازه‌ترین پیش‌بینی‌های خود درباره تجارت جهانی کالا، به‌طور جزئی برآوردهای خود را برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد. با این حال، این سازمان نسبت به موانع احتمالی و خطرات ناشی از افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی و عدم قطعیت در سیاست‌های اقتصادی هشدار داد.

به نقل از آسوشیتد پرش، پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت جهانی کالاها در سال جاری به میزان ۲.۷ درصد افزایش یابد، در حالی که این رقم در پیش‌بینی‌های منتشر شده در آوریل ۲.۶ درصد برآورد شده بود. همچنین، این سازمان انتظار دارد که رشد تجارت در سال آینده به ۳ درصد کاهش یابد؛ این در حالی است که پیش‌بینی قبلی ۳.۳ درصد بود. لازم به ذکر است که در سال گذشته، به دلیل افزایش تورم و نرخ‌های بهره، حجم تجارت کالاهای جهانی ۱.۱ درصد کاهش یافته بود.

این نهاد جهانی به‌خصوص بر خطرات ناشی از تنش‌های ژئوپولیتیکی و عدم قطعیت در سیاست‌های اقتصادی تأکید کرد و اعلام کرد که این عوامل می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر پیش‌بینی‌های تجاری داشته باشند. 

نگوئی اوکنجو-ایویلا، مدیرکل WTO، در این خصوص گفت: «ما انتظار یک بهبود تدریجی در تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ را داریم، اما نسبت به موانع احتمالی، به‌ویژه تشدید درگیری‌های منطقه‌ای مانند آنچه در خاورمیانه شاهد هستیم، هوشیار خواهیم بود.» وی افزود: «تأثیر این درگیری‌ها ممکن است برای کشورهای درگیر به‌طور مستقیم شدیدتر باشد، اما همچنین می‌تواند به‌طور غیرمستقیم هزینه‌های جهانی انرژی و مسیرهای دریایی را تحت تأثیر قرار دهد.»

سازمان جهانی تجارت همچنین اشاره کرد که در شش ماه نخست سال جاری، تجارت کالاهای جهانی به میزان ۲.۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش ناشی از کاهش نرخ تورم تا میانه سال و آغاز کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی بوده است. 

WTO در پایان افزود که در صورت رشد قوی‌تر از حد انتظار اقتصادهای پیشرفته و عدم شعله‌ور شدن دوباره تورم، پتانسیل افزایشی محدودی برای پیش‌بینی‌های خود وجود دارد. 

با توجه به این تحولات، سازمان جهانی تجارت به‌دقت روندهای جهانی و منطقه‌ای را زیر نظر دارد و نسبت به تغییرات سریع و غیرمنتظره هشدار می‌دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر