کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۵۰۹
این هوش مصنوعی، سهام تسلا را به آتش کشید
در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهمترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه - خبرگزاری اسوشیتد پرش (Associated Press) در بخش اقتصاد به گزارش خبرهای زیر پرداخت:
بازگشت اقتصاد فرانسه به رشد در سهماهه نخست – بانک مرکزی
بانک مرکزی فرانسه پیشبینی میکند که اقتصاد این کشور در سهماهه نخست سال به دلیل بهبود در بخش خدمات به رشد بازگردد. این پیشبینی در گزارش ماهانه این نهاد منتشر شده است. طبق اعلام این نهاد نظارتی، انتظار میرود تولید ناخالص داخلی فرانسه در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ بین ۰.۱ تا ۰.۲ درصد نسبت به سهماهه چهارم سال ۲۰۲۴ رشد کند. این در حالی است که اقتصاد این کشور در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر با کاهش ۰.۱ درصدی مواجه شده بود. در حالی که بخش خدمات موتور محرک رشد اقتصادی در سهماهه نخست سال جاری خواهد بود، انتظار میرود که بخش تولید صنعتی پس از انقباض در سهماهه گذشته در همین سطح باقی بماند. همچنین، بر اساس نظرسنجی ماهانه بانک مرکزی فرانسه از ۸۵۰۰ شرکت، کسبوکارها از افزایش عدم اطمینان خبر دادهاند که ناشی از وضعیت سیاسی ناپایدار داخلی و نگرانی از احتمال افزایش تعرفههای آمریکا است. این نظرسنجی نشان میدهد که فعالیت اقتصادی در ماه فوریه احتمالاً با کاهش روبهرو خواهد شد، بهویژه در بخش خدمات، در حالی که تولید صنعتی به ثبات خواهد رسید. در این میان، انتظار میرود که تولید هواپیما رشد کند، اما صنایع شیمیایی و فلزکاری با افت همراه باشند. همچنین، تقاضا در بخش ساختوساز همچنان محتاطانه باقی مانده است؛ چه در حوزه ساختوساز مسکونی فردی و جمعی و چه در سفارشهای بخش عمومی. در دسامبر گذشته، بانک مرکزی فرانسه پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۵ را از ۱.۲ درصد به ۰.۹ درصد کاهش داد. بر اساس پیشبینیها، رشد اقتصادی فرانسه در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به ۱.۳ درصد خواهد رسید. همچنین انتظار میرود نرخ تورم طی سه سال آینده کمتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باقی بماند و در سال ۲۰۲۵ به ۱.۶ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۶ به ۱.۷ درصد افزایش یابد.
وبسایت اکونومیست (Economist) نیز اعلام کرد:
ماجرای پیشنهاد ۱۰۰ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای تصاحب OpenAI چیست؟
در حالی که ایلان ماسک به دنبال تخریب ساختارهای فدرال است، همزمان در تلاش است تا کنترل استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI را که همراه با سم آلتمن، شریک سابق و رقیب کنونیاش در بازی قدرت تکنو-اقتدارگرایانه تأسیس کرده بود، در دست بگیرد. پیشنهاد ۹۷ میلیارد دلاری ماسک برای خرید OpenAI، مانند بسیاری از اقدامات او، احتمالاً یک نمایش تبلیغاتی است. البته، او مشتاق است که مالک فناوری ChatGPT شود و ادعا میکند که برای این کار پول زیادی روی میز گذاشته است. اما OpenAI بعید است که فروش خود را بپذیرد؛ بهویژه که آلتمن بلافاصله در واکنش به این پیشنهاد، در توییتی آن را رد کرد. اگر این پایان ماجرا باشد، پس چرا ماسک زحمت جذب سرمایهگذاران، استخدام وکلا و انتشار بیانیه مطبوعاتی را به خود داده است؟ قطعاً بخشی از این ماجرا به نوعی نمایش قدرت شبیه به رفتارهای قلمرویی در دنیای حیوانات شباهت دارد، جایی که ماسک صرفاً در حال نشانهگذاری قلمروی خود در مقابل آلتمن است. اما احتمالاً دلایل دیگری نیز پشت این حرکت وجود دارد.
سقوط ۶ درصدی سهام تسلا پس از همکاری BYD با DeepSeek
روز سهشنبه، سهام شرکت تسلا ۶ درصد کاهش یافت، پس از آنکه رقیب چینی آن، BYD، اعلام کرد که قصد دارد فناوری خودروهای خودران را با همکاری شرکت DeepSeek توسعه دهد. BYD همچنین اعلام کرد که سیستم خودران مشابه Autopilot را در تقریباً تمام خودروهای جدید خود ارائه خواهد کرد، که این مسئله نگرانیها درباره عقبافتادن تسلا از رقبا را افزایش داده است. علاوه بر این، نگرانیهایی درباره حواسپرتیهای ایلان ماسک از تسلا نیز مطرح شده است. اخیراً گزارشهایی منتشر شده که نشان میدهد او قصد دارد رهبری یک گروه سرمایهگذاری برای خرید OpenAI را بر عهده بگیرد، در حالی که همزمان نقش خود را در کاخ سفید تحت دولت دونالد ترامپ افزایش داده است.
قیمت سهام تسلا طی پنج روز گذشته به طور پیوسته کاهش یافته و در مجموع نزدیک به ۱۷ درصد افت داشته است. ارزش هر سهم این شرکت به ۳۲۸.۵۰ دلار رسیده و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار آن کاسته شده است. BYD، که به عنوان جدیترین رقیب تسلا در بازار جهانی شناخته میشود، روز دوشنبه اعلام کرد که حداقل ۲۱ مدل از خودروهای جدید این شرکت به سیستمهای رانندگی خودکار مجهز خواهند شد. این سیستمها شامل قابلیتهایی مانند پارک خودکار و هدایت در بزرگراهها هستند. در مقابل، تسلا هنوز خودروی خودران مستقل (Robotaxi) عرضه نکرده است و خودروهای الکتریکی آن همچنان نیاز به راننده دارند که در صورت لزوم کنترل فرمان و ترمز را در دست بگیرد. در کنفرانس مالی اخیر تسلا، ماسک اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در ماه ژوئن، سیستم "رانندگی کاملاً خودکار بدون نظارت" و یک سرویس تاکسی خودران را در آستین، تگزاس راهاندازی کند. با این حال، شرکت Waymo، زیرمجموعه آلفابت، در حال حاضر خدمات تاکسی خودران را در آستین، فینیکس و سانفرانسیسکو ارائه میدهد.
نظر شما