کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۵۱۵

فرار مرغ کنتاکی به خاطر مالیات سنگین!

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

فرار مرغ کنتاکی به خاطر مالیات سنگین!

به گزارش تیتر کوتاه - خبرگزاری رویترز (Reuters) در بخش اقتصاد اعلام کرد:

اپل آیفون اقتصادی جدیدی را برای جذب بازار گسترده‌تر معرفی می‌کند

شرکت اپل قصد دارد روز چهارشنبه از جدیدترین مدل آیفون اقتصادی خود رونمایی کند. این اقدام در راستای افزایش سهم اپل از بازار گوشی‌های میان‌رده و رقابت با برندهایی مانند سامسونگ و هواوی چین صورت می‌گیرد. نسل چهارم این مدل اقتصادی که تاکنون با نام iPhone SE شناخته می‌شود، به عنوان رقیبی برای گوشی‌های محبوب اندرویدی معرفی خواهد شد. این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی در حال افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی به دستگاه‌های خود هستند.

آیفون SE فعلی که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، با قیمت ۴۲۹ دلار در بازار موجود است و انتظار می‌رود نسخه جدید آن با قیمتی بالاتر عرضه شود. در مقایسه، آیفون ۱۶ که در سپتامبر معرفی شد، با قیمت پایه ۷۹۹ دلار به فروش می‌رسد. وارون میشرا، تحلیلگر ارشد مؤسسه Counterpoint Research، در این خصوص اظهار داشت: "اگر آیفون SE 4 بهبودهای قابل‌توجهی در طراحی، عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی داشته باشد، می‌تواند جذابیت خود را بازیابد و موقعیت اپل را در بخش‌های مختلف بازار تقویت کند."

اپل اواخر ماه گذشته پیش‌بینی کرد که با عرضه قابلیت‌های هوش مصنوعی در ماه‌های آینده و در مناطق و زبان‌های بیشتر، رشد فروش قوی‌تری را تجربه خواهد کرد. با این حال، تحلیلگران نسبت به تأثیر این قابلیت‌ها بر افزایش فروش محتاط هستند، زیرا ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل قرار است به‌صورت مرحله‌ای و تنها در برخی مناطق روی مدل‌های جدید آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ پرو عرضه شوند. طبق گزارش Counterpoint Research، سهم فروش مدل SE از کل درآمد آیفون از ۱۰٪ در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱٪ در سال گذشته کاهش یافته است. انتظار می‌رود مدل جدید SE تغییراتی اساسی در طراحی داشته باشد، دکمه فیزیکی هوم را حذف کند و از قابلیت Face ID بهره ببرد. همچنین، به‌روزرسانی‌هایی در دوربین و پردازنده برای پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی در این مدل اعمال خواهد شد.

خبرگزاری گاردین (The Gurdian) در بخش اقتصاد به گزارش خبرهای زیر پرداخت:

ایالات متحده جای چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان گرفت

بر اساس آمار رسمی منتشرشده روز چهارشنبه، ایالات متحده برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ جای چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان گرفت. این تغییر در پی کاهش صادرات آلمان به چین رخ داده است. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، حجم مبادلات تجاری بین آلمان و آمریکا در سال ۲۰۲۳ با ۰.۱٪ افزایش به ۲۵۲.۸ میلیارد یورو (۲۶۴.۳ میلیارد دلار) رسید. در مقابل، حجم تجارت آلمان با چین که از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور بود، ۳.۱٪ کاهش یافت و به ۲۴۶.۳ میلیارد یورو رسید. در این میان، هلند با ۲۰۵.۷ میلیارد یورو حجم مبادلات و کاهش ۴.۲٪ در جایگاه سوم قرار گرفت. آلمان در پنج سال گذشته رشد اقتصادی قابل‌توجهی نداشته است. این کشور که سال‌ها با صادرات گسترده و سلطه بر بازار جهانی ماشین‌آلات صنعتی و خودروهای لوکس شناخته می‌شد، اکنون با رقابت فزاینده شرکت‌های چینی و دیگر عوامل اقتصادی مواجه است. به همین دلیل، اقتصاد آلمان در دو سال اخیر با رکود مواجه بوده است. برطرف کردن این چالش یکی از وظایف فوری دولت آینده آلمان پس از انتخابات اخیر خواهد بود، درحالی‌که این کشور باید سیاست‌های تجاری دولت جدید آمریکا را نیز در نظر بگیرد. مازاد تجاری آلمان با آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۷۰ میلیارد یورو رسید که نسبت به ۶۳.۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. در این مدت، صادرات آلمان به آمریکا ۲.۲٪ افزایش یافت و به ۱۶۱.۴ میلیارد یورو رسید، درحالی‌که واردات از آمریکا ۳.۴٪ کاهش داشت و به ۹۱.۴ میلیارد یورو رسید. ایالات متحده از سال ۲۰۱۵ تاکنون بزرگ‌ترین مقصد صادراتی آلمان بوده است.

خروج KFC از زادگاه خود در کنتاکی و انتقال به تگزاس

فست‌فود زنجیره‌ای KFC که پیش‌تر با نام Kentucky Fried Chicken شناخته می‌شد، اعلام کرد که قصد دارد دفتر مرکزی خود در آمریکا را از ایالت کنتاکی به تگزاس منتقل کند. یام برندز (Yum Brands)، مالک این برند، تأیید کرد که دفتر اصلی از لوییویل (کنتاکی) به پلانو (تگزاس) منتقل خواهد شد. بااین‌حال، برخی از فعالیت‌های این شرکت ازجمله بنیاد خیریه KFC Foundation در کنتاکی باقی خواهند ماند. اندی بشیر (Andy Beshear)، فرماندار کنتاکی، در واکنش به این تصمیم گفت: "من از این تصمیم ناامید شده‌ام و معتقدم که حتی بنیان‌گذار این شرکت نیز ناراضی خواهد بود." در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مالیات‌های پایین‌تر و سیاست‌های اقتصادی مطلوب تگزاس، دفاتر خود را به این ایالت منتقل کرده‌اند. بر اساس برنامه جدید یام برندز، قرار است دو دفتر مرکزی مجزا برای برندهای اصلی آن ایجاد شود. طبق این طرح: دفاتر مرکزی KFC و پیتزا هات به پلانو (تگزاس) منتقل می‌شوند. در مقابل، دفاتر مرکزی Taco Bell و Habit Burger & Grill در ایروین (کالیفرنیا) باقی خواهند ماند.

دیوید گیبس (David Gibbs)، مدیرعامل یام برندز، درباره این تغییرات گفت: "این تغییرات ما را برای رشد پایدار آماده می‌کند و به ما کمک می‌کند تا خدمات بهتری به مشتریان، کارکنان، فرانچایزها و سهام‌داران خود ارائه دهیم." اما اندی بشیر با انتقاد از این تصمیم اظهار داشت: "نام این شرکت با کنتاکی آغاز می‌شود و در تبلیغات خود از میراث و فرهنگ ایالت ما استفاده کرده است." KFC ریشه‌ای عمیق در کنتاکی دارد و تاریخ آن به دهه ۱۹۳۰ بازمی‌گردد، زمانی که سرهنگ هارلند ساندرز، بنیان‌گذار این برند، نخستین بار مرغ سوخاری خود را در یک پمپ‌بنزین در شهر کوربین عرضه کرد. امروزه تصویر ساندرز بر سر در بیش از ۲۴,۰۰۰ شعبه KFC در ۱۴۵ کشور و منطقه جهان دیده می‌شود. پس از دوران همه‌گیری، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی تصمیم به انتقال دفاتر مرکزی خود گرفته‌اند. طبق گزارش شرکت CBRE، شهر آستین و دیگر شهرهای تگزاس به دلیل محیط تجاری مناسب، مقصدی محبوب برای شرکت‌های مهاجر بوده‌اند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر