کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۵۲۶
بنادر کانال پاناما، ناقابل ۲۲ میلیارد دلار
در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهمترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه - خبرگزاری سی ان بی سی (CNBC) در بخش اقتصاد به خبر زیر پرداخت:
چین کسری بودجه را به بالاترین سطح از ۲۰۱۰ افزایش میدهد
چین روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد کسری بودجه خود را به حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. این تصمیم که افزایش نادری محسوب میشود، نشاندهنده تغییری مهم در سیاستهای مالی این کشور است. طبق گزارش رسمی دولت که روز چهارشنبه برای بررسی به پارلمان ارائه شد، این رقم از ۳ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. این اقدام در شرایطی انجام میشود که جنگ تجاری میان چین و دولت رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، شدت گرفته است. افزایش کسری بودجه به ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی پیشتر پیشبینی شده بود و طبق دادههای Wind Information، این رقم بالاترین سطح ثبتشده از سال ۲۰۱۰ تاکنون است. رکورد قبلی کسری بودجه چین ۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ بوده است. در ماه اکتبر، لان فوآن، وزیر دارایی چین، اعلام کرده بود که فضای زیادی برای افزایش کسری بودجه وجود دارد. همچنین، دولت چین در ماه نوامبر یک بسته حمایتی ۱۰ تریلیون یوانی (۱.۴ تریلیون دلاری) را برای مدت پنج سال معرفی کرد که عمدتاً به حل مشکلات بدهیهای دولتهای محلی اختصاص دارد. بحران در بازار املاک چین منبع مهم درآمد دولتهای محلی را کاهش داده است، در حالی که کاهش مصرف و رشد اقتصادی ضعیف باعث شده درخواستها برای محرکهای مالی بیشتر افزایش یابد. همچنین انتظار میرود چین سهمیه انتشار اوراق قرضه ویژه دولتی را از ۱ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۴ به ۳ تریلیون یوان (۴۱۰ میلیارد دلار) در سال جاری افزایش دهد. علاوه بر این، سهمیه انتشار اوراق قرضه ویژه دولتهای محلی نیز از ۳.۹ تریلیون یوان به ۴.۵ تریلیون یوان افزایش خواهد یافت.
خبرگزاری رویترز (Reuters) در بخش اقتصادی نوشت:
هشدار خودروسازان درباره تأثیر تعرفههای ترامپ بر افزایش قیمت خودروها
گروه تجاری نماینده تقریباً تمامی خودروسازان بزرگ روز سهشنبه هشدار داد که تعرفه ۲۵ درصدی جدید رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، بر واردات خودرو از کانادا و مکزیک، منجر به افزایش شدید قیمت خودروها خواهد شد. جان بوزلا، رئیس اتحادیه نوآوری خودروسازی که نماینده تمام خودروسازان بزرگ آمریکاست (به جز تسلا)، گفت: "تمام خودروسازان از این تعرفهها متأثر خواهند شد." این اتحادیه که اعضای آن شامل جنرال موتورز، فورد، تویوتا، فولکسواگن، هیوندای و استلانتیس است، هشدار داد که قیمت برخی مدلهای خودرو ممکن است تا ۲۵ درصد افزایش یابد و این تأثیر منفی بر قیمت و دسترسی خودروها تقریباً بلافاصله احساس خواهد شد. خودروسازان نسبت به اختلال در زنجیره تأمین یکپارچه آمریکای شمالی که بیش از ۲۵ سال برقرار بوده، ابراز نگرانی کردهاند. بسیاری از قطعات خودرو پیش از مونتاژ نهایی، شش بار یا بیشتر از مرز عبور میکنند. بوزلا تأکید کرد: "انتقال تولید خودرو و زنجیره تأمین بهطور ناگهانی ممکن نیست. این همان چالش و معضلی است که ما با آن روبرو هستیم: تعرفههای خودرویی در آمریکای شمالی ممکن است قبل از آنکه فرصتهای شغلی به آمریکا بازگردند، هزینهها را برای مصرفکنندگان افزایش دهند."
خبرگزاری سی ان ان (CNN) در بخش اقتصادی نوشت:
شرکت آمریکایی برای خرید بنادر کانال پاناما توافق کرد
شرکت بزرگ مدیریت دارایی بلکراک آمریکا توافق کرده است تا دو بندر مهم در دو سوی کانال پاناما را از یک شرکت هنگکنگی خریداری کند. این اقدام پس از آن صورت میگیرد که مالکیت چینی این بنادر، خشم رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، را برانگیخته بود. ترامپ پیش از آغاز ریاستجمهوری خود و همچنین پس از ورود به کاخ سفید، چندین بار تأکید کرده بود که قصد دارد کنترل کانال پاناما را از پاناما پس بگیرد. این کانال که یک مسیر حیاتی تجاری بینالمللی است، در سال ۱۹۹۹ طبق یک توافقنامه که ۲۰ سال پیش از آن با آمریکا امضا شده بود، به پاناما واگذار شد. ترامپ ادعا کرده بود که چین اکنون کنترل این کانال را در اختیار دارد.
وی در سخنرانی تحلیف خود گفته بود: "چین در حال اداره کانال پاناماست. ما آن را به چین ندادیم، بلکه به پاناما دادیم، و حالا آن را پس میگیریم." در یک کنفرانس خبری در ژانویه، ترامپ از احتمال استفاده از اقدامات نظامی یا فشار اقتصادی برای بازپسگیری کنترل کانال پاناما سخن گفته بود. طبق توافق اعلامشده در روز سهشنبه، بلکراک و کنسرسیومی از سرمایهگذاران، با پرداخت ۲۲.۸ میلیارد دلار، بنادر بالبوآ و کریستوبال را از شرکت هنگکنگی CK Hutchison خریداری خواهند کرد. این توافق "در مرحله اولیه" قرار دارد. همچنین، این کنسرسیوم کنترل ۴۳ بندر دیگر در ۲۳ کشور را که متعلق به CK Hutchison بوده است، خریداری میکند. با این حال، هیچکدام از بنادر چین یا هنگکنگ شامل این معامله نیستند.
لری فینک، مدیرعامل بلکراک، در بیانیهای اعلام کرد: "این بنادر کلاس جهانی رشد جهانی را تسهیل میکنند. ارتباطات گسترده ما با سازمانهایی مانند هاتچیسون و دولتهای سراسر جهان، ما را به اولین گزینه برای سرمایهگذاریهای بلندمدت و پایدار تبدیل کرده است. خوشحالیم که مشتریان ما میتوانند در این سرمایهگذاری مشارکت داشته باشند."
نظر شما