رشد خلق پول توسط بانکها کنترل شد
بانک مرکزی با افزایش نسبت سپرده قانونی بانکهای خاطی، توانست رشد خلق پول بانکها را از طریق کاهش ضریب فزاینده نقدینگی کنترل کند.
به گزارش تیترکوتاه؛ روزنامه جهان صنعت در تاریخ ۱۳/۰۲/۱۴۰۲ طی مطلبی با عنوان "موتورهای محرک رشد نقدینگی شناسایی شد، ردپای پول تورم ساز" با استناد به گزارش اتاق بازرگانی تهران از وضعیت دادههای پولی بانک مرکزی، به بررسی تحولات اخیر کلهای پولی پرداخته است. در این مطلب آمده است که "برخلاف ادعای دولتمردان که از زمینهسازی برای کنترل رشد نقدینگی برای تحقق وعده مهار تورم سخن میگویند، پایه پولی گوی سبقت را از نقدینگی گرفته تا سرعت رشد تورم در اقتصاد بیشتر شود. در همین راستا نیز بسیاری پیشبینی میکنند که نرخ تورم در ماههای پیش رو ارقام بسیار بزرگی را به خود ببیند. آنچه در این میان جالب توجه است سیاست سانسور آماری از سوی دولت است به طوری که نه مرکز آمار و نه بانک مرکزی گزارشی از وضعیت تورمی نخستین ماه سال جاری منتشر نکردهاند". در خصوص مطالب مطرح شده در گزارش اخیر روزنامه جهان صنعت نکاتی به شرح ذیل ارائه میگردد.
اظهارنظر
در خصوص عملکرد دولت و بانک مرکزی در کنترل نقدینگی لازم به توضیح است، مسئله کنترل رشد نقدینگی و تورم به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای اقتصادی دولت و بانک مرکزی همواره مورد توجه بوده است. بررسی رشد نقدینگی در ماههای پایانی سال ۱۴۰۱ حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماههای گذشته بوده است به طوریکه نرخ رشد نقدینگی از ۳۹.۷ درصد در پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۲ درصد در پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است. همچنین، بر اساس آمارهای مقدماتی رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۳۱.۱ درصدی بوده است که کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی نسبت به دو سال گذشته (رشد نقدینگی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۴۰.۶ و ۳۹ درصد بوده است) را نشان میدهد و حاکی از آن است که برنامه پولی تنظیم شده برای کنترل رشد نقدینگی برای سال ۱۴۰۱ به صورت نسبی تحقق یافته است. ضمناً، باید توجه داشت که تحقق برنامه پولی و کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهمترین متغیر در کنترل تورم در سال ۱۴۰۱، در شرایطی محقق شده است که اقتصاد کشور همچنان تحت شدیدترین تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی قرار دارد. در سال جاری نیز برنامههای مربوط به کنترل تورم در چارچوب شعار سال "مهار تورم و رشد تولید" با همکاری تمامی دستگاههای ذیربط در دولت سیزدهم طراحی و در دست اجرا میباشد.
در رابطه با موارد مطرح شده در زمینه سبقت گرفتن رشد پایه پولی از رشد نقدینگی و تحولات بدهی بانکها به بانک مرکزی و همچنین طرح این مطلب که "نرخ تورم در ماههای پیش رو ارقام بسیار بزرگی را به خود خواهد دید"، لازم به توضیح است که رشد پایه پولی در پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۳۳.۹ درصد رشد داشته که بدهی بانکها به بانک مرکزی با سهمی معادل ۳۲.۷ واحد درصد، مهمترین عامل رشد پایه پولی در دوره مذکور بوده است (در یادداشت روزنامه جهان صنعت سهم بدهی بانکها به بانک مرکزی در رشد پایه پولی (نقدینگی) رقم ۸۳ درصد ذکر شده است). در رابطه با افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی به عنوان عامل مهم رشد پایه پولی در ماههای پایانی سال گذشته لازم به اشاره است بانک مرکزی با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه با افزایش نسبت سپرده قانونی بانکهای خاطی (به عنوان جرایم نظارتی)، توانست رشد خلق پول توسط بانکها را از طریق کاهش قابل توجه ضریب فزاینده نقدینگی کنترل نماید. در این میان برخی از بانکها و موسسات اعتباری تخطی کننده نتوانستند بخشی از سپرده قانونی تعیین شده را در زمان مقرر تودیع نمایند که منجر به افزایش اضافه برداشت آنها از منابع بانک مرکزی گردید. از این رو ملاحظه میشود که بخشی از افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی ناشی از عدم توانایی تعدادی از بانکها و موسسات اعتباری ناسالم در تودیع سپرده قانونی بوده که این امر به معنای تزریق پول پرقدرت به اقتصاد و یا چاپ پول نمیباشد. چراکه رشد نقدینگی که نمایانگر مجموع خلق پول بانکها و بانک مرکزی میباشد روند نزولی داشته و در پایان سال ۱۴۰۱ در سطح هدف تعیین شده بوده است. از اینرو طرح این مطلب که نرخ تورم در ماههای آتی به دلیل فزونی یافتن رشد پایه پولی از رشد نقدینگی، ارقام بالایی را خواهد داشت، صحیح نبوده و از روند اخیر کلهای پولی نمیتوان چنین موضوعی را نتیجهگیری کرد.
در خصوص انتشار آمار تورم، باید خاطر نشان شود که مرکز آمار ایران تعویق در انتشار گزارش تورم را تغییر در سال پایه عنوان نموده است. لازم به ذکر است موضوع تغییر سال پایه از سال ۱۳۹۵ به سال ۱۴۰۰ یک موضوع کاملاً فنی و علمی و با هدف به هنگام سازی ضرایب اهمیت است که بر اساس دستورالعملهای بینالمللی آماری انجام میپذیرد و بانک مرکزی نیز مانند مرکز آمار بحث تغییر در سال پایه را در دستور کار دارد، کما اینکه این موضوع همانطور که عنوان شد موضوعی مختص به دولتها نیست و این تغییر در سال پایه چندین بار رخ داده (به عنوان مثال سالهای پایه ۱۳۳۸، ۱۳۴۸، ۱۳۵۳، ۱۳۶۱، ۱۳۶۹، ۱۳۷۶، ۱۳۸۳، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ سالهای پایه آماری بودهاند که در حدوداً هفت دهه گذشته تغییر یافتهاند) و به منظور دسترسی به آمارهای با کیفیت و جامع که توسط نمونهگیری و تعمیم نتایج نمونهگیری به کل جامعه انجام میشود، امری ضروری است.
انتهای پیام/
نظر شما