دلار استرالیا گوی سبقت را از دلار ربود

به دنبال انتشار داده‌های تورمی و بروز انتظارات مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره، دلار امروز در برابر یورو و پوند در پائین‌ترین سطوح هفته‌های اخیر قرار گرفت.

دلار استرالیا گوی سبقت را از دلار ربود

به گزارش تیترکوتاه؛ دلار در روز چهارشنبه در برابر یورو و پوند در حوالی پایین‌ترین سطح چند هفته‌ای، در نوسان بود.

در همین راستا، شاخص دلار، که عملکرد ارز ایالات متحده را در برابر 6 واحد پول دیگر اندازه‌گیری می‌کند، پس از اینکه یک شبه به پایین‌ترین حد خود از 22 می و به سطح 103.04 رسید، در رقم 103.20 ثابت شد.

و این تغییرات قیمت ارز ایالات متحده زمانی اتفاق افتاد که داده‌های تورم غیرمنتظره‌ی ایالات متحده، حکایت از تثبیت دیدگاهی مبنی بر عدم افزایش نرخ فدرال رزرو در اواخر روز داشت.

اما در چشم‌انداز ارزهای دیگر، در پی کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی، و با افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه محرک‌های بیشتری برای حمایت از بهبود اقتصادی پس از کووید در راه است، یوان چین به پایین‌ترین سطح 1 تا 6 ماهه‌ی اخیر سقوط کرد.

با نگاهی به حوزه‌ی داده‌ها می‌توان دید که شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI) در ماه آوریل با 4.0 درصد، کمترین افزایش سالانه‌ی خود را از مارس 2021 ثبت کرده است.

بر اساس گزارش ابزار نظارت بر گروه CME، شانس افزایش یک چهارم نرخ بهره توسط فدرال رزرو از حدود 21 درصد در روز قبل، به زیر 5 درصد کاهش یافته است.

لی هاردمن، استراتژیست MUFG با اشاره به شوک غافلگیرکننده‌ی احتمالی فدرال رزرو خاطرنشان کرد: «با ورود به جلسه، بازار انتظار یک وقفه‌ی جنگ‌طلبانه را دارد، مگر اینکه مقامات همه ما را غافلگیر کنند و سیاست افزایشی را در پیش گیرند. ما همچنان نمی‌توانیم این موضوع را غیرمحتمل پنداریم که دلار می‌تواند حداقل در بدو کار، به پشتوانه‌ی اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو یا به‌روزرسانی‌ها یا پیش‌بینی‌ها افزایش یابد.»

آنچه مسلم است شاخص دلار در حال حرکت به سمت بزرگترین افت دو هفته‌ای خود در دو ماه اخیر بوده است و در این مدت 0.8 درصد از ارزش خود را از دست داده است. اما این دیدگاه در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد که گرچه فدرال رزرو ممکن است به پایان چرخه‌ی افزایش فعلی خود نزدیک شده باشد، اما سایر بانک‌های مرکزی احتمالأ به روند خود ادامه می‌دهند و پا را فراتر خواهند نهاد.»

در حوزه‌ی سایر بانک‌ها، بانک مرکزی استرالیا و بانک کانادا هفته‌ی گذشته افزایش غیرمنتظره نرخ را در دستور کار قرار دادند، در حالی که شانس افزایش نیم واحدی در جلسه‌ی هفته‌ی آینده‌ی بانک انگلستان در روز سه شنبه به 20 درصد رسید.

با نگاهی به نوسانات نزولی ارز ایالات متحده، بدون اغراق می‌توان گفت که دلار از ابتدای ماه جاری تاکنون، بیشترین ضرر را در برابر رشد 4.3 درصدی دلار استرالیا داشته است، و سپس دلار کانادا با 2 درصد افزایش در جایگاه بعدی قرار دارد.

و اما پوند(استرلینگ) پس از افزایش 0.8 درصدی در روز سه شنبه که به 1.2625 دلار رسید، تا حد زیادی ثابت، و در سطح 1.2607 دلار قرار گرفت..

یورو به طور پیوسته از پایین‌ترین سطح 1/5 تا 2 ماهه عقب‌نشینی می‌کند؛ گفتنی است ارز واحد آخرین بار در 1.0787 دلار ثابت بود. سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا صراحتأ اظهار داشته‌اند که تورم در منطقه یورو بسیار بالاست و بانک مرکزی باید اقدامات بیشتری را برای مهار آن به انجام برساند.

بدیهی است که بانک مرکزی اروپا ممکن است پس از اینکه داده‌های تورم و رشد در سمت نرم‌تر قرار گرفتند، برای ارائه‌ی یک پیام جنگ‌طلبانه‌تر، عزم خود را جزم کند.

در عین حال، یوان چین به 7.1785 رسید که در واقع، ضعیف‌ترین سطح آن در برابر دلار از اواخر نوامبر تلقی می‌شود. این ارز آخرین بار با 0.1 درصد افزایش در برابر دلار، در سطح 7.1686 بود.

و در برابر ارز ژاپن، دلار از بالاترین سطح یک هفته‌ی گذشته‌ی خود عقب‌نشینی کرد و  با 0.2 کاهش به 139.90 ین رسید. ناگفته نماند انتظار می‌رود بانک ژاپن، بر حفظ مواضع سیاست فوق‌العاده آسان خود در روز جمعه تأکید کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر