خبر عجیب از واردات خودرو!

دولت در حالی تعرفه های جدید واردات خودرو را ابلاغ کرده است که در آن برای برخی خودروهایی که ورود آن ها ممنوع بوده، حقوق گمرکی در نظر گرفته است.

خبر عجیب از واردات خودرو!

به گزارش تیترکوتاه؛ طی سال های اخیر و پیش از ممنوعیت واردات در سال ۹۷، ورود هر گونه خودرو با لحاظ کردن سه قیدِ کم تر از ۲۵۰۰ سی سی، زیر ۴۰ هزار دلار و غیر آمریکایی بودن آزاد بود. در این شرایط، خودروهایی با حجم موتور ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ وارد می شدند و باقی بازار نیز در اختیار تولیدات داخل بود، اما در سال ۹۷، دولت وقت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، واردات خودرو را ممنوع کرد، کمی بعد صنعت خودروسازی کشور با تحریم ها مواجه شد، وضعیت بازار خودرو نیز نیاز چندانی به بازخوانی و یادآوری ندارد. تقریباً در تمام این مدت، بازار به صورت یکسان بر مدار عدم عرضه و تقاضا حرکت کرده و قیمت ها سر به فلک ساییده اند.

وزارت صمت برای کنترل اوضاع و پس از گذر از پیچ خطرناک تحریم ها، برنامه افزایش تولید را در دستور کار خودروسازان قرار داد. در کنار آن، برای افزایش حجم عرضه سرانجام واردات خودرو بعد از ۵ سال با قیود جدیدی آزاد شد. محدودیت های قبلی نیز به جز کاهش سقف دلاری واردات و تبدیل آن به کم تر از ۲۰ هزار یورو آغاز شد.

افزایش تعرفه یعنی ناهماهنگی

تعرفه ها نیز بدون تغییر ماندند، اما خودروها پشت دروازه های گمرک گیر افتادند. هر چند سرپرست سازمان توسعه تجارت این موضوع را ناشی از ناهماهنگی دستگاه های مرتبط می داند، اما با توجه به ترخیص یک‌باره ۴ هزار دستگاه، به نظر می رسد معنی دیگر ناهماهنگی افزایش تعرفه است.

افزایش تعرفه، کاهش قیمت

براساس مصوبه جدید دولت، اصلاحات تعرفه‌ای (۳۵۴) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی ابلاغ شد که بر این اساس، تعرفه واردات خودروهای سواری تا ۱۷۱ درصد افزایش یافت. این در حالی است که موافقان واردات خودروهای کارکرده معتقد هستند ورود این خودروها باعث ارزان شدن قیمت ها خواهد شد، اما چگونه با افزایش تعرفه ها و حقوق ورودی خودرو ارزان می شود؟ به نظر می رسد طراحان این طرح از شورای رقابت تقلب کرده اند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    با این سیاستها نمیگذارند اب خوش نه، فقط اب از گلوی مردم پایین برود و این یعنی ادامه همان سیاست بی احترامی و ادم حساب نکردن مردم است که واقعا کسانی که دنبال این سیاست هستن خودشان ادم نیستند و حیوانیت درونشون بیداد میکند و کشور را در مسیرهای قبلی و بدتر میاندازند کافی است ظلم و بی عدالتی در حق مردمی که خیلی بابت این انقلاب به اصطلاح مظلومان هزینه داده اند.حکومتیها باید مسیر غلط خود در قبال مردم را تصحیح کنند

  • حسن

    دولت به فکر تجهیزات پزشکی باشد و دارو ومسکن نه به فکرخودرو کسی پول دارد می‌خرد ندارد نه

  • Saman

    دقیقا

  • محمد

    مشکل بازار خودرو حکومت در جهت منافع خود و دست اندرکاران صنعت خودرو است. و بس ، وقتی فساد و مافیاگری در بالا ترین مقامات کشور ، عاملی برای زر اندوزی و کاسبی به ویژه به بهانه تحریم شده ، و از تحریم و هر‌چه که بشود گران کرد ‌کاسبی میکنند.

  • ماهان

    مستقیم بگید ما دوست نداریم مردم خودروی خوب سوار شن !

  • بهلول دانا

    این دولت و مجلس مثل اینکه کاری جز این خودرو ندارن بابا کشور کارهای مهمتری داره که شما چسبیدید به این خودرو ،کسی پول داره خودرو میخره یا خارجی یا ایرانی یا گرون یا ارزان ،،،شما به فکر سر سفره مردم باشید که همه اقلام سر سفره مردم پر دادید دیگه دست از این خودرو بر دارید الان یکی میاد زیر این نظر کامنت می‌کنه که دلال هستی بابا به ابوالفضل قسم دلال نیستم

  • علی

    سلام
    فقط خواهشمندم به عنوان یک شهروند
    نگذارید خودرو دست بورس بیافته
    که مردم دوباره بیچاره می‌شوند
    بورس یک بار این مردم مظلوم را خانه خراب کرده

  • ناشناس

    بله درسته تعرفه برای خودروهای مثلا 3000سی سی به بالا 171 درصد هست و زیاده ولی گفتن دو نکته شاید بد نباشه. یکی اینکه سود بازرگانی و مالیاتی حداقلی هست و حتی با این تعرفه قیمت این خودروها اختلاف بالای 100 درصدی تا 800 درصدی با قیمت داخلی دارند
    دوم اینکه تعرفه کمتر محاسبه میشه بعدا ولی فعلا این گفته شده ولی یه عده فکر میکنند این خیلیه خوب درسته ولی بعد قیمت نهایی را ببین چنده

    آنوقت مدیران خودرو مجبوره محصولاتش را حداقل با 30-80 درصد کاهش قیمت به فروش بگذاره وگرنه کسی نمیخره

  • کاظم پور

    فرق نداره بچه گول می زنید چه حسن کچل چه کچل حسن؟ گرفتید ملت دستگاه. برین بابا دایتون سیاه کنید.

  • ابوالفضل

    واردات بابرنامه ای که گفته شده هم خوبه دست دلالها ومافیای خودرو ونمایندگی های گرون فروش روکوتاه میکنه

  • Hk

    کجای کاری این ها به اسم ،نماینده مردم هستند به واقع دزدان بی شرمی هستند که با الفاظ زیبا از درماندگی مردم که خود باعث ایجاد آن بودند استفاده میبرند.

  • میترا

    چه مردم بدبختی هستیم که برای داشتن یک ماشین استاندارد هم دایم تحقیرمون میکنن. دو ساله بحث ورود خودرو یا دست دوم باب شده هر روز یه چیز جدیدی از توش در میاد. فقط اینو میدونم دولتهاو مقامات در ایران برای همه کشورها و مردم دنیا فانتین هست برای مردم ایران خانواده تناردیه

  • محمد فیض اللهی

    فکر می‌کنید اعضای شورای رقابت چه کسانی هستند ؟؟ اگر افراد لایق و کاردان مسئول بودند خیلی راحت خودروها وارد می‌شد و جان مردم را در جاده های ایران با خودروهای بی کیفیت به خطر نمی انداختند .

  • متین زارع

    دولت کاری کرده که تماک نزول خورهها پولاشون دادن ماشین دپو کردن اتفاقعن خودرو نصبت به ضرفیت جتده وخیابونها خیلی هم زیاده درسته خودرو استاندارد وبدردبخور نیست اما همینا زیلده وذست نزول خورهها و دلالهاست خود بنده چندین دلال ونزول هور میشناسم که پول وسرمایشون کلن انداخت داهل بازار خودروو دستشون توجیبشون هست ومیگردن دولت هم همکاری میکنه باهاشون که بتونن پولاشون صد برابر کنند

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر