نیم میلیارد بدهید این خودروی فرانسوی را بخرید

خودروهای کارکرده همیشه جزو انتخاب کسانی است که ترجیح می‌دهند با بودجه‌ مشخصی که دارند به جای خرید یک خودروی صفر به سراغ خودرویی بالاتر اما کارکرده بروند. رنو مگان جزو این دسته از خودروهاست که بازار دست دوم پررونق و محبوبیت بالایی میان مردم دارد.

نیم میلیارد بدهید این خودروی فرانسوی را بخرید

خودروهای کارکرده همیشه طرف‌داران خود را در بازار داشته اند و بسیاری از خودروهایی که سال‌ها قبل به صورت صفرکیلومتر مونتاژی و یا وارداتی به بازار عرضه می‌شدند، اکنون جزو انتخاب افرادی است که ترجیح می‌دهند به جای خرید یک خودروی صفرکیلومتر داخلی و یا چینی به سراغ نسخه‌های کارکرده بروند. رنو مگان از جمله خودروهایی است که از زمان ورود به بازار ایران توانست به واسطه کیفیت و دوام بالا، طرف‌داران بسیاری پیدا کند. هنوز هم با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از توقف تولید این خودروی فرانسوی، نسخه‌های کارکرده آن در بازار رونق بالایی دارند. 

مگان یکی از خودروهای سدان خانوادگی شرکت فرانسوی رنو است که نسل اول آن در سال ۱۹۹۵ متولد شد. مگان از همان ابتدای تولید به دلیل قیمت مناسب و کیفیت مطلوب توانست خیلی زود خود را در بازارهایی که عرضه می‌شد به خوبی معرفی و تبدیل به یک سدان پرطرف‌دار کند. سرانجام در سال ۲۰۰۲ نسل دوم این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ بک معرفی شد و توانست به بازار ایران راه پیدا کند. این خودرو ابتدا به صورت وارداتی به فروش می‌رسید، اما در سال ۱۳۸۷ شریک تجاری رنو در ایران، پارس خودرو، طی قراردادی نسخه سدان مگان را بر روی خط تولید خود آورد. ابتدا مگان از سال ۱۳۸۷ با دو تیپ E۱ و E۲ در نسخه ۱.۶ لیتر دستی تولید شد، اما سرانجام در سال ۱۳۸۸ نسخه ۲ لیتر اتوماتیک آن نیز به سبد محصولات پارس خودرو اضافه شد. تولید رنو مگان تا سال ۱۳۹۲ ادامه یافت و سرانجام این خودروی محبوب از خط تولید پارس خودرو کنار رفت. طی سال‌هایی که رنو مگان در ایران عرضه می‌شد، رفته‌رفته استقبال از آن به دلیل کیفیتش افزایش پیدا کرد و سرانجام پس از آن که به مرحله توقف تولید رسید همچنان نسخه‌های کارکرده‌اش مورد توجه افراد مختلف بود. امروز نیز در بازار متلاطم خودروی کشور می‌توانید با پرداخت مبلغ یک خودروی صفرکیلومتر داخلی و یا چینی نسخه‌های مختلف کارکرده این خودروی فرانسوی را انتخاب کنید. 

طراحی ظاهری مگان هنوز هم با گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان تولدش برای بسیاری از افراد جذاب و زیباست. با این که نظر در مورد طراحی ظاهری خودرو سلیقه‌ای است، اما یکی از دلایل مقبولیت این خودرو در بازار کشور طراحی ظاهری آن است. نسخه‌ای که از مگان نسل دو وارد ایران شد، در اصل، نسخه فیس لیفت آن بود که نسبت به نمونه اولیه تغییرات مثبتی را تجربه کرد. در نمای جلوی مگان اولین موردی که چشم‌ها را به خود مجذوب می‌کند جلو پنجره کوچک و دوتکه آن است که نشان قدیمی رنو نیز میان آن‌ها جا خوش کرده است. همچنین فرم چراغ‌های اصلی نیز کشیده و نسبتاً ساده است که باعث شده چهره مگان کمی خشن به نظر برسد. بر روی سپر نیز ورودی هوای ثانویه به همراه دو چراغ مه‌شکن و یک زه مشکی رنگ تعبیه شده است. 

در نمای عقب سدان سال‌خورده رنو همچنان ظاهری هماهنگ و هارمونیک را با دیگر بخش‌های خودرو شاهد هستیم که یک نکته مثبت برای آن محسوب می‌شود. چراغ‌های اصلی به صورت یک تکه و بیرون از درِ صندوق به حالت مثلثی با گرافیکی ساده طراحی شده‌اند. همچنین درِ صندوق نیز با حجم پردازی‌های مختلفی همراه بوده و باعث شده است مگان از نمای عقب کمی عضلانی به نظر برسد. بر روی سپر عقب هم تنها محل نصب پلاک تعبیه شده است و حتا مه‌شکن‌ها نیز به داخل کاسه چراغ اصلی منتقل شده‌اند. در مجموع، با این که سال‌های زیادی از طراحی مگان گذشته است، اما به گواه بسیاری از افراد هنوز هم مگان نسبت به بسیاری از خودروهای هم‌قیمت و جدیدش در بازار ظاهر جذاب‌تری دارد. 

در بخش کابین و داشبورد، مگان در حالت میانه‌ای قرار دارد، نه می‌توان آن را یک خودروی جذاب و مدرن دانست و نه یک خودروی ساده و از مد افتاده! هنوز هم برخی از المان‌های کابین مگان جذابیت‌های خود را حفظ کرده‌اند. از همان ابتدای عرضه مگان به بازار کشور دو مورد در کابین این خودروی سدان جذابیت زیادی داشت؛ یکی نوع طراحی دسته ترمزدستی آن که شبیه به اهرم‌های هواپیما بود و دیگری روشن شدن بدون کلید آن اما نه با سوییچ جدا بلکه با یک کارت مخصوص! از این موارد نوآورانه در آن سال‌ها که بگذریم، داشبورد میانی مگان حالتی برآمده و منحنی دارد که ابتدا یک صفحه نمایش کوچک و پس از آن، دریچه‌های بزرگ تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. پس از آن نیز پنل کنترل تهویه مطبوع خودرو درون سه دایره تعبیه شده که در نمونه ۲۰۰۰، که فول‌ترین نسخه مگان است، به صورت اتوماتیک است. قسمت انتهایی داشبورد نیز سیستم پخش خودرو قرار گرفته و در نهایت، کلیدهای فلاشر، باز و بسته کردن درها و کلید استارت خودروست. همچنین غربیلک فرمان به صورت سه شاخه، که شبیه به برخی نسخه‌های تندر ۹۰ است، و خود فرمان هم بسیار خوش دست طراحی شده است. 

متریال به کاررفته درون داشبورد و اتاق مگان کیفیت مطلوبی دارد و نسبت به بسیاری از خودروهای امروزی بالاتر است. رنو مگان از نظر فضای کابین بسیار جادار و بزرگ است و همین امر سبب شده است تبدیل به یک انتخاب مناسب برای خانواده‌های ایرانی شود. همچنین فضای صندوق عقب مانند کابین، فضایی جادار و کاربردی دارد، اما متأسفانه کابین مگان عایق بندی متوسطی دارد و در دورهای بالا صدا به داخل کابین نفوذ می‌کند. 

رنو مگان از نظر فنی با دو نسخه در ایران عرضه شد. نسخه پایه مگان، که با عنوان مگان ۱۶۰۰ شناخته می‌شود، به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می شود و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما یک سال پس از عرضه رنو مگان دستی، پارس خودرو نسخه قوی‌تر و اتوماتیک آن را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. نسخه فول رنو مگان مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بود که توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را داشت. این قدرت از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یافت. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه نیز حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مگان در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک شتاب ناامیدکننده‌ای دارد، چراکه وزن آن بیش از توان پیشرانه است. همچنین نسخه اتوماتیک مگان گیربکس کمی کُند و البته خنگی دارد که در تعویض دنده‌ها و به‌خصوص معکوس دادن کند رفتار می‌کند. در طرف مقابل اما، مگان تعلیق نرم و همچنین پایداری قابل قبولی دارد. 

مگان در ایران از نظر امکانات رفاهی و ایمنی با سه تیپ به بازار عرضه شده که شامل نسخه دستی با دو تیپ E۱ و E۲ و فول‌ترین مدل آن نیز، که نسخه اتوماتیک است، می‌شود. نسخه E۲ طبیعتاً نسبت به E۱ امکانات بیش تری نظیر سیستم پخش CD پلیر، چهار شیشه برقی، مه‌شکن جلو، صندلی‌های دوتکه در جلو و آینه‌های برقی را دارا بود. از طرف دیگر، مگان اتوماتیک نیز علاوه بر این ویژگی ها به امکانات کامل‌تری مانند ترمز EBD، سنسور نور، سنسور باران، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، گرم‌کن آینه‌ها و پرده شیشه‌های عقب تجهیز شده است. 

رنو مگان از نظر ایمنی در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از مؤسسه تست تصادف یورو انکپ شده است که نشان از ایمنی بسیار خوب این خودروست. در بخش امکانات ایمنی نیز فول‌ترین نسخه مگان به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو عدد کیسه هوا در جلو و کارت هوشمند برای روشن و خاموش شدن خودرو مجهز شده است.

قیمت رنو مگان در اواسط تابستان ۱۴۰۲ بین ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۰۷۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان است. نسخه پایه مگان، که همان E۱ محسوب می‌شود، در نسخه‌های کارکرده بسته به مدل و کارکرد قیمتی حدود ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دارد. نسخه E۲ نیز دارای قیمت حدودی بین ۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۷۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. نسخه اتوماتیک و در اصل فول رنو مگان هم از حدود ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۰۷۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در بازار قیمت دارد. 

از جمله رقبای کارکرده مگان در بازار می توان به هیوندای آوانته، مزدا ۳ قدیمی، جیلی امگرند ۷ و کیا سراتو اشاره کرد که هر کدام نسبت به مگان مزایا و معایبی دارند. در کنار خودروهای کارکرده، با توجه به مبلغی که نسخه‌های مدل بالاتر، سالم و تمیز مگان اتوماتیک در بازار دارند، می‌توانید به سراغ نسخه‌های صفرکیلومتر نیز بروید. خودروهایی نظیر تیپ‌های مختلف دنا پلاس، جک J۴، سورن پلاس و تارا اتوماتیک و دستی از جمله خودروهای داخلی و یا مونتاژی هستند که قیمت آن ها در بازار با نسخه‌هایی از مگان هم قیمت هستند.

اکنون با شرایط ذکرشده شما بگویید خرید کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ 

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    باشه. کجا بدیم ؟

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر