بازار داغ خرید و فروش حواله خودروهای سامانه یکپارچه!
برخلاف انتظاری که می رفت، حواله های سامانه یکپارچه نیز با وجود این که قابل انتقال به غیر و خرید و فروش نیستند، در بازار آزاد معامله می شوند و از قضا قیمت های عجیب و غریبی هم پیدا کرده اند.
در گذشته، حواله خودروهای ثبت نامی قابلیت صلح داشتند، از این رو، دارندگان آن ها می توانستند حواله های خود را به صورت قانونی بفروشند و در ازای آن مبلغی را متناسب با حاشیه سود خودرو دریافت کنند. قیمت گذاری حواله های خرید خودرو در گذشته به این صورت بود که خریدار پس از تکمیل وجه و پرداخت مبلغی که طبق آن با صاحب حواله توافق کرده بود، باز هم کم تر از قیمت بازار آزاد برای خودروی مورد نظرش هزینه می کرد، به بیانی دیگر، با وجود سود رساندن به صاحب حواله، خودرو باز هم ارزان تر از قیمت بازار می شد.
اکنون با وجود ممنوعت خرید و فروش حواله های سامانه یکپارچه باز هم شاهد به وجود آمدن یک بازار داغ برای آن ها هستیم و می بینیم که خریداران با قیمت های نسبتاً بالایی طالب این حواله ها و معامله آن ها به صورت غیرقانونی هستند.
از آن جایی که، معامله و خرید و فروش حواله های سامانه یکپارچه کاملاً غیرقانونی هستند، بنابراین اقدام برای خرید آن ها ریسک بالایی دارد و ممکن است تمام پول خریدار از بین برود و خودرویی هم به دستش نرسد. در ادامه، دلایل اصلی ریسک بالای این معاملات را آورده ایم.
در قراردادهای منعقدشده میان صاحب حواله و خودروساز آمده است که شخص نمی تواند آن را معامله کند، از این رو، در صورتی که فردی این حواله را از بازار آزاد خریداری کند و مبلغی هم برایش بپردازد، باز هم توسط خودروساز شناخته نمی شود و شرکت موظف است آن را به شخصی که صاحب اصلی حواله است تحویل دهد.
واریز مبلغ پیش پرداخت و یا تکمیل وجه نهایی فقط از حساب شخصی که نامش در حواله آمده امکان پذیر است، به همین دلیل، خریدار حواله در درجه اول می بایست مبلغ پیش پرداخت و یا تکمیل وجه را به حساب صاحب حواله واریز کند و سپس پول از حساب صاحب حواله برای شرکت واریز شود. با توجه به این قضیه، پس از تکمیل وجه خودرو، احتمال این که صاحب حواله، خودرو را دریافت کند و به خریدار غیرقانونی حواله تحویل ندهد بسیار بالا می رود. در صورت بروز این اتفاق خریدار علاوه بر هزینه تمام شده خودرو، مبلغی را هم به عنوان سود به صاحب حواله پرداخت کرده و در نهایت هیچ خودرویی هم تحویل نگرفته است.
همان طور که گفته شد، با توجه به غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله های سامانه یکپارچه، علاوه بر فروشنده، خریدار هم از دید قانون مجرم محسوب می شود و احتمال مجازاتش وجود دارد. به این ترتیب، با توجه به دلایل اصلی ذکرشده، خریدن حواله های سامانه یکپارچه اصلاً مطمئن نیست و هر آن ممکن است صاحب اصلی با وجود دست نوشته ای که امضا کرده است، زیر معامله بزند و منکر همه چیز شود. در این صورت ممکن است خریدار ماه ها صبر کند تا شاید در نهایت بتواند به کمک قانون پولش را پس بگیرد و در کنار آن مجازات هم شود.
از آن جایی که، خریداران حواله های سامانه یکپارچه اکثراً دلالان هستند و دستی بر آتش دارند، حتماً راه کارهایی برای مطمئن تر شدن خریدشان در نظر می گیرند تا صاحب حواله نتواند از چنگشان فرار کند. یکی از مهم ترین ترفندها گرفتن چک و یا سفته تضمینی از صاحب حواله با مبالغی بسیار بیش تر از ارزش خودروست تا در صورت لزوم، خریدار آن را به اجرا بگذارد و علاوه بر مبلغی که پرداخته است، هزینه بیش تری هم دریافت کند. به این ترتیب، صاحب حواله حتا جرئت زدن زیر معامله را هم ندارد، زیرا می داند پس از آن باید تاوانش را به طور کامل پس بدهد.
مبلغ در نظر گرفته شده برای خریدن حواله در درجه اول به حاشیه سود خودروی مورد نظر و همچنین موعد تحویل آن بستگی دارد، یعنی هر چه خودرو بازار بهتری داشته باشد و موعد تحویلش هم نزدیک تر باشد، ارزش حواله اش بیش تر است. در ادامه ارزش برخی حواله های خودروهای ایرانی و چینی که بازار خرید و فروش خوبی هم دارند آمده که این قضیه را اثبات می کند.
با توجه به این که قیمت تمام شده برای خریدار حواله کم تر از قیمت بازار آزاد است، بنابراین خریدار می تواند با فروش خودرو در بازار آزاد پولی به جیب بزند، که در ادامه مقدار حدودی سودش را آورده ایم. البته باید گفته شود که قیمت بازار ممکن است تا زمان تحویل تغییر کند، از این رو، ما قیمت حال حاضر بازار آزاد و نزدیک ترین موعد تحویل را در نظر گرفتیم.
خرید و فروش حواله های سامانه یکپارچه تا چند وقت پیش اصلاً پررونق نبود، اما اکنون این بازار داغ شده است. علت این عطش برای خرید حواله هم این است که با توجه به اتفاقات پیشآمده در صنعت خودرو، هیچ امیدی به کاهش قیمت ها و یا حتا ثبات آن ها نیست، از این رو، دلالان قصد دارند از طریق این حواله ها دوباره از بازار آشفته خودرو منفعتی جدید کسب کنند.
نظر شما