دارچین؛ ۷۰۰ هزار تومان شد

در حالی که طبق آمار فائو چین، اندونزی و ویتنام اصلی‌ترین تولیدکننده‌های دارچین هستند، هر کیلوگرم از این محصول در بازارهای کشور متناسب با کیفیت آن با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

دارچین؛ ۷۰۰ هزار تومان شد

بازار جهانی انواع ادویه‌ها و گیاهان دارویی بازار پویایی است که روند رو به رشدی دارد. ایران نیز با توجه به اینکه گیاهان دارویی متنوعی دارد همواره بازار پویایی دارد و در بخش وارداتی هال نیز معمولا به دلیل وابستگی که به قیمت ارز دارد، قیمت‌ها افزایشی است.

این در شرایطی است که محمد حسین پور فعال بخش فعال بخش گیاهان دارویی، در خصوص شرایط حاکم بر بازار می‌گوید: با توجه به اینکه در آخرین ماه تابستان قرار دارد و به اصطلاح هوا رو به سردی می‌رود تقاضای بازار غالبا به سمت محصولات و گیاهانی در حرکت است که به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی استفاده می‌شود. به این ترتیب در مناطق مختلف و متناسب با اقلیم آنجا تقاضا برای این گیاهان دارویی بالا می‌رود به عنوان مثال در استان‌های سردسیر تقاضا برای «پونه» افزایشی است و در مناطقی مثل خراسان زعفران برای درمان این نوع بیماری‌ها غالبا استفاده می‌شود.

حسین پور همچنین در خصوص وضعیت بازار و قیمت‌ها می‌گوید: از نظر تامین گیاهان دارویی همواره با کم و زیاد شدن محصولات مواجه هستیم چرا که طبیعت هیچگاه یکسان حرکت نمی‌کند. ضمن اینکه مصرف هم روند مشابهی دارد و به یکباره با اتفاقاتی مانند شیوع یک بیماری همچون کرونا تقاضا برای برخی محصولات زیاد می‌شود و دوباره افت می‌کند.

او ادامه داد: در خصوص نوسان قیمت محصولات نیز باید گفت که حرکت همیشه به سمت بالا بوده و هست.

در حالی که بخشی از محصولات بازار گیاهان دارویی ایران از طریق واردات تامین می‌شود یکی از این گیاهان پرمصرف «دارچین» است که در کیفیت‌های مختلف غالبا از کشورهایی مانند سریلانکا و چین وارد می‌شود و متناسب با نرخ ارز و کیفیت آن قیمت‌های متفاوتی دارد. به طوری که حسین پور می‌گوید: دارچین به صورت ۱۰۰ درصدی وارداتی است. با توجه به اقلیم کشور ما تولید در داخل نداریم. ضمن اینکه متناسب با کیفیت آن قیمت این محصول از ۲۵۰ هزار تومان تا ۷۰۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم متغیر است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر