بازار صادرات مواد غذایی از دست رفت

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: ضرورت تامین نیاز صنعت دام و طیور به واردات نهاده‌های دامی تا زمانی که بحران حادی ایجاد نشود از سوی مسئولان احساس نمی‌شود.

بازار صادرات مواد غذایی از دست رفت

کسری لشکری، عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران درخصوص کمبود سویا و کنجاله سویا در بازار که بیشتر مورد نیاز صنعت طیور است، اظهار کرد: برخی از واردکنندگان اقدام به واردات دانه سویا کرده؛ اما استحصال آن هنوز انجام نشده به همین دلیل بازار با کمبود کنجاله سویا روبه‌رو شده است.

لازم به ذکر است؛ پیش از این فعالان صنعت طیور از عدم توزیع نهاده‌های دامی وارداتی از سوی واردکنندگان خبر داده بودند. واردکنندگان برای اینکه بتوانند ارز تخصیصی از سوی بانک مرکزی را دریافت کنند اجازه توزیع نهاده‌های دامی و حمل کالا به سراسر کشور را نمی‌دادند.

این فعال اقتصادی درباره موجودی نهاده‌های دامی در کشور خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر کمبود در بازار کنجاله سویا و دانه سویا را در بازار داریم اما موجودی جو و ذرت بسیار مناسب است.

کسری لشکری تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی با توجه به ضرورت تامین نیاز صنعت دام و طیور به دانه و کنجاله سویا مجوز واردات این کالاها را به واردکنندگان داده است تا در کنار شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به واردات کنند.

وی تاکید کرد که وزارت جهاد کشاورزی با توجه به موجودی مناسب جو و ذرت می‌تواند سهمیه دامداری‌ها را افزایش داده تا بدین ترتیب به کاهش قیمت تمام شده آنها کمک کند.

شرایط نامناسب بازار داخلی و خارجی شیر خام

لشکری درباره وضعیت بازار شیر خام گفت: با توجه به کاهش درآمد خانوار مصرف شیر و سایر محصولات لبنی در کشور کاهش معناداری پیدا کرده است.

این فعال در صنعت دامپروری اظهار کرد: بازار داخلی تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور شرایط مساعدی ندارد و بازار صادراتی نیز به دلیل کاهش قدرت رقابت‌پذیری در حال از دست رفتن است.

وی گفت: ترکیه رقیب سرسخت ایران در بازار صادراتی محصولات لبنی شده است و سهم بازار خود را به شدت افزایش داده است. روسیه نیز کشورهای دیگر را برای تامین مواد لبنی جایگزین ایران کرده است.

لشکری افزود: بازار عمان و قطر را برای صادرات محصولات لبنی از دست داده‌ایم. درحال‌حاضر فقط به پاکستان شیر خشک به صورت قاچاق می‌فروشیم.

کاهش ۲۰ درصدی دام با تغییر نرخ ارز

این عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی درباره تاثیر افزایش قیمت ارز برای واردات دارو، ریز مغذی و مکمل‌های دامی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان اظهار کرد: تاثیر این تغییر قیمت ارز در هزینه تمام شده محصول ۵ تا ۶ درصد است.

این فعال در صنعت دامداری اظهار کرد: با افزایش قیمت ارز واردات دارو و مکمل‌های دامی شاهد افزایش هزینه‌های درمان دام خواهیم بود و همین مسئله موجب می‌شود تا فعالان صنعت دام وطیور به جای تقبل هزینه‌های سنگین برای دام اقدام به حذف دام‌ها کنند.

لشکری تاکید کرد: افزایش نرخ ارز برای واردات دارو و مکمل‌های دامی موجب می‌شود تا سال آینده شاهد حذف ۱۰ تا ۲۰ درصد از دام‌های موجود در کشور باشیم که این امر می‌تواند به فعالیت در صنعت دام وطیور لطمات بسیاری را وارد کند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر