هزینه تعویض خودروهای برقی و هیبریدی

هزینه لازم برای تعویض باتری خودروهای برقی و هیبریدی بخش قابل‌توجهی از هزینه نگهداری این خودروها را تشکیل می‌دهد.

هزینه تعویض خودروهای برقی و هیبریدی

طی هفته‌های اخیر، وزیر صمت از خودروهای هیبریدی و برقی مختلفی رونمایی کرد. این خودروها قرار است در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌کار گرفته شوند. به غیر از قیمت بالای خودروهای برقی و هیبریدی، یک موضوع دیگر نیز در مورد این اتومبیل‌ها وجود دارد. مسئله درواقع تعویض باتری خودروهای برقی و هیبریدی است. قیمت باتری خودروهای هیبریدی و برقی بسیار بالاست و گاهی اوقات با ارزش نسخه کارکرده این خودروها برابری می‌کند. این مسئله یکی از نگرانی‌های مالکین این خودروهاست. ازاین‌رو در مطلب پیش رو به بررسی تجربه مشابه در ایالات‌متحده پرداخته‌ایم.

درحال‌حاضر بیشتر توجه حوزه تعویض باتری، به خودروهای برقی معطوف شده است. بااین‌حال خودروهای هیبریدی نیز به تعویض باتری نیاز دارند. خودروهایی همچون هیوندای سوناتا هیبرید، تویوتا کمری هیبرید و لکسوس ct۲۰۰h که طی سالیان گذشته وارد بازار ایران شده‌اند، به‌زودی نیاز به تعویض باتری خواهند داشت.

نسخه مورد بررسی رسانه کاراسکوپس، یک دستگاه تویوتا کمری هیبرید ۲۰۰۸ بود که به تعویض باتری نیاز داشت. هزینه تعویض باتری خودروهای هیبریدی پا به سن گذاشته همچون کمری هیبرید ۲۰۰۸، معادل ۴۶۰۰ دلار (۲۳۰ میلیون تومان) است. البته این هزینه دستمزد نیروی کار را شامل نمی‌شود. همچنین مالک می‌تواند پکیج‌های باتری کارکرده و احیا‌شده را با قیمت کمتری خریداری کند. البته خرید این پکیج‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که کارایی لازم را نخواهند داشت. هزینه تعمیر کلی و همچنین تعویض باتری تویوتا کمری یادشده در حدود ۶۰۰۰ دلار برآورد شد.

تعویض باتری خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده با ارزش آنها برابری می‌کند!

این هزینه درحالی بیان می‌شود که یک تویوتا کمری هیبرید ۲۰۰۸ با توجه به کارکرد و سلامت بدنه، بین ۴۰۹۰ تا ۶۲۸۹ دلار (۲۰۵ الی ۳۱۵ میلیون تومان) در امریکا قیمت دارد. به بیان دیگر، ارزش پکیج باتری با ارزش خودروی کارکرده هیبریدی برابری می‌کند. البته این مسئله برای بازار امریکا صادق است و در بازار ایران که خودروها قیمت غیرواقعی دارند، صدق نمی‌کند.

تعویض باتری خودروهای هیبریدی و برقی، عمر آنها را برای یک دهه دیگر تضمین می‌کند. همچنین اگر تعمیرات این خودروها را به‌خوبی انجام دهید، تا مدت‌ها هزینه‌ای بابت نگهداری نخواهید پرداخت. با‌این‌حال، در مراحل تعویض باتری که با فاصله زمانی یک دهه انجام می‌شود، به پرداخت قابل‌توجهی نیازمند خواهید بود. با توجه به اینکه ارزش باتری خودروهای هیبریدی و برقی با ارزش نسخه کارکرده آنها برابری می‌کند، اقتصادی بودن این خودروها زیر سؤال خواهد رفت. درواقع اگر پکیج باتری به‌اندازه کافی برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی وجود نداشته باشد، این خودروها پس از ده سال به لاشه‌های فلزی تبدیل خواهند شد. این موضوع درصورت استفاده گسترده از خودروهای هیبریدی و برقی در ایران، باید موردتوجه نهادهای مسئول و همچنین شرکت‌های سازنده قرار گیرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر