فعالیت های اقتصادی سرخپوشان زیر ذره بین تیترکوتاه؛

پرسپولیس صدر نشین لیگ ورشکسته ها

باشگاه پرسپولیس اعلام کرده در فصل ۱۴۰۱ نسبت به فصل گذشته اش مبلغ ۳۱ میلیارد تومان ضرر مالی کرده است.

پرسپولیس صدر نشین لیگ ورشکسته ها

به گزارش گروه ورزشی تیترکوتاه، یکی دو فصل اخیر برای باشگاه‌های بزرگ کشور علی الخصوص پرسپولیس و استقلال از لحاظ مالی و اقتصادی به فاجعه بارترین شکل ممکن سپری شده است.بدهی‌های چندصد میلیاردی سرخابی‌ها و مطالبات عقب مانده بازیکنان و قراردادهای جنجالی، مهم‌ترین چالش هایی است که دو غول فوتبال ایران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. اخیرا با وضع قانون سقف قرارداد از طرف فدراسیون فوتبال  نیز بحران استقلال و پرسپولیس شکل جدیدی به خود گرفت و مشکل عدم ثبت قرارداد برخی بازیکنان با رقم‌های نجومی اخیرا به ویترین دردسرهای سرخابی‌ها اضافه شده است. از سویی ظاهرا مدیران فوتبالی ما نیز راه و رسم مدیریت بحران و ایجاد سرمایه برای باشگاه را هم بلد نیستندو هر بار با کار های ناتمام و بی نتیجه گره کور مشکلات مالی را مجددا کورتر می کنند. در این میان پرسپولیسی ها از سایر رقبا در کورتر کردن این گره ، گوی سبقت را ربوده اند و هر بار با خبری عجیب و عجیب تر، تعجب هوادران خود را بر می انگیزند.

افزایش ۳۱ میلیاردی زیان پرسپولیس


آمار مالی اعلام شده از سوی باشگاه پرسپولیس نشان می دهد میزان ضرر مالی این باشگاه در فصل ۱۴۰۰ مبلغ ۱۱۱ میلیارد تومان بوده که در فصل ۱۴۰۱ این میزان زیان به عدد ۱۴۲ میلیارد تومان رسیده و در حقیقت ۳۱ میلیارد تومان بیشتر از قبل دچار زیان شده است. ظاهرا خصوصی سازی عجیب این باشگاه هم نتوانسته دردی از درهای مالی این باشگاه و البته باشگاه استقلال کم کند و وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی باید نسبت به اصلاح نوع و شیوه خصوصی سازی این باشگاهها اقدامی تازه داشته باشد.

ادکلنی بودار اما غیر شفاف!


اوایل اسفند سال قبل بود که قراردادی میان باشگاه پرسپولیس یک شرکت تولیدی عطر و ادکلن به امضا رسید و اعلام کردند که این شرکت قادر است از برند پرسپولیس روی تولید خود استفاده کنند. اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از این برند وجود ندارد و حتی در باشگاه هم کسی نمی‌داند شرکت تولیدی عطر با چه رقمی اجازه استفاده از این برند را دریافت کرده است. گفته می‌شود قرارداد طرفین یکساله است و قابل تمدید. اما برخی از نزدیکان باشگاه اعلام کردند که رقم قرارداد چشمگیر نیست و نمی‌تواند آنچنان مشکلات مالی باشگاه را رفع کند! البته باید دید قرارداد این همکاری در سایت کدال قابل روئیت خواهد بود یا غیر شفاف باقی می‌ماند.

ادکلن+پرسپولیس

استفاده از برند پرسپولیس در ازای مصرف تیم؟!


تولید آب معدنی با برند پرسپولیس نیزمدتی است در دستور کار یک شرکت تولیدی قرار گرفته است. گفته می‌شود طی قراردادی آب معدنی‌ها با برند پرسپولیس تولید می‌شود و البته در مورد قرارداد منعقد شده اطلاعی در دست نیست. برخی از اطرافیان باشگاه می‌گویند این آب معدنی‌ها برای مصرف تیم در اختیار باشگاه قرار می‌گیرد و البته بخش دیگر هم در بازار عرضه می‌شود. اما مشخص نیست عرضه این آب معدنی‌ها در بازار برای باشگاه پرسپولیس درآمدی دارد یا نه. ظاهرا باید منتظر باشیم تا باشگاه خودش در این رابطه اطلاع رسانی کند.
 

photo_2023-02-25_20-10-32

تاجر در خدمت پرسپولیس بود یا خودش؟!
 

باشگاه پرسپولیس به رسم مهمان نوازی به کریس رونالدو ستاره تیم النصر عربستان تخته فرشی نفیس هدیه داد که گفته می‌شود ارزش آن بین ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان بوده است. گفته می‌شود این تخته فرش توسط یک تاجر فرش در اختیار باشگاه پرسپولیس قرار داده شده و می‌گویند با برند تولیدی همان تاجر در اختیار رونالدو قرار گرفته است. البته در دنیای فوتبال دادن هدایا اتفاق عجیبی نیست و این کار معمولا توسط اسپانسرها صورت می‌گیرد اما گفته می‌شود باشگاه پرسپولیس که ارزش برند خود را بسیار بالا می‌داند برای انجام این کار دریافتی از تاجر مذکور نداشته و گویی فقط زمینه‌ای فراهم کرده که این تخته فرش با برند تاجر و فقط به اسم باشگاه پرسپولیس در اختیار ستاره فوتبال دنیا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد یا هنوز راه و رسم تجارت در فوتبال تعریف درستی در فوتبال ما ندارد و یا باشگاه پرسپولیس در این مورد اطلاع رسانی دقیق در این رابطه نکرده است. به نظر می‌رسد استفاده از برند باشگاهها با شرایط خاص و با در نظر گرفتن حق باشگاه صورت می‌گیرد و باید قراردادهای شفافی در این رابطه میان طرفین به امضا برسد. باید ببینیم در این ارتباط باشگاه پرسپولیس چه توضیحاتی را ارائه خواهد داد.

فرش+رونالدو

 

همکاری با ایرانسل همچنان بدون قرارداد!
 

باشگاه پرسپولیس در حالی با شرکت ایرانسل همکاری می‌کند که هنوز قراردادی میان طرفین به امضا نرسیده است! در حالیکه تبلیغات این اپراتور مخابراتی بر روی پیراهن پرسپولیس دیده می‌شود و در بخشی از مسائل مالی با باشگاه پرسپولیس همکاری دارد اما هنوز قراردادی به امضا نرسیدهاست. باشگاه دائما اعلام می‌کند به زودی این قرارداد به امضا می‌رسد و توافقات نهایی شده اما خبری از امضا قرارداد و برگزاری جلسه رونمایی از کارگزار این فصل باشگاه پرسپولیس نیست! باید دید نحوه همکاری مالی این روزهای پرسپولیس با ایرانسل پیش از عقد قرارداد رسمی به چه شکل خواهد بود.

62458197


درخواست رسمی پرسپولیس از دولت

باشگاه پرسپولیس همچنان به دنبال دریافت پاداش‌های خود از AFC بابت حضورش در لیگ قهرمانان آسیا گذشته است. با وجود حضور دوباره پرسپولیس در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، این باشگاه هنوز موفق به دریافت پاداش‌های رقابتهای قبل را دریافت نکرده است. از باشگاه پرسپولیس خبر می‌رسد سرخپوشان رسما از دولت خواسته‌اند در مذاکرات تازه‌ای که میان ایران و امریکا بر سر دریافت بخشی از پولهایش صورت گرفته موضوع طلب باشگاههای فوتبال نیز مذاکره صورت گیرد تا بلکه این باشگاه بتواند بعد از سال‌ها به پاداش حضور خود در بازیهای آسیایی و حضور در فینال این رقابتها دست پیدا کند. پیش از این بانک شهر در جلسه معرفی خود به عنوان همکار مالی این باشگاه گفته بود راهکارهایی برای دریافت این پول دارد که در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد و پرسپولیس همچنان به رقم مورد نظرش دست پیدا نکرده است.
 

به خدا خبری از حق پخش تلویزیونی نیست!
 

بیانیه‌ای که چندی قبل فدراسیون فوتبال در مورد حق پخش تلویزیونی منتشر کرد و از توافق ۵۰ – ۵۰ خود با صدا و سیما خبر داد ظاهرا دردسرهایی برای پرسپولیسی‌ها داشته است. مشخص نیست به چه دلیل سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس نسبت به این بیانیه حساس شدند که از باشگاه پرسپولیس خواسته بودند در مورد این منبع درآمدزایی توضیحاتی ارائه دهند! باشگاه پرسپولیس هم در هفته دوم شهریور اعلام کرده که خبری از حق پخش نیست و تصویب نهایی قانون باید در مجلس صورت بگیرد و تصویب و ابلاغ و اجرای آن هم خیلی زمان بر خواهد بود! سوال اینجاست آیا سازمان‌های دولتی اطلاعی از قانونی شدن چنین اقدامی که سال‌هاست صدا و سیما زیر بارش نرفته به شکل لحظه‌ای و حتی چند روزه عملی نمی‌شود؟!
 

سند ورزشگاه پرسپولیس همچنان در گروی بانک
 

 چندی قبل باشگاه پرسپولیس برای دریافت وام از بانک شهر که گفته می شود رقمش در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده سند ورزشگاه گمنام را در رهن بانک قرار داده است. شنیده ها حاکی از عدم پرداخت اقساط وام دریافتی است. به نظر می رسد با گذشت زمان و افزوده شدن جریمه و خسارت دیرکرد این اقساط می تواند مالکیت باشگاه پرسپولیس را بر این ورزشگاه به خطر بیاندازد. البته باید دید با توجه به وجود پول حاصل از فروش سهام این باشگاه در بانک شهر ایا راهی برای حل این مشکل پیدا خواهد شد و یا باشگاه پرسپولیس برنامه دیگری برای حل این مشکل خواهد داشت.

 

 

اردلان بزرگ نیا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر