قیمت خودرو| بازار خودرو |ایران خودرو
بابمبول جدید خودروسازان برای دریافت پول بیشتر / دنا ۳۰ درصد گران تر شد
تبدیل دنا اتوماتیک به دنا اتوماتیک آپشنال قیمت آن را در کارخانه حدود ۳۰ درصد افزایش داده است.
بازار خودرو یکی از بازارهای پر طرفدار ایران است. اما قیمت ها در این بازار هیچگاه ثبات ندارند. طی آخرین تصمیمات شورای رقابت قیمت برخی از محصولات ایران خودرو که محصول جدید شناخته شده اند می توانند افزایش قیمت داشته باشند و این موضوع تعجب بر انگیز شده است.
افزایش قیمت محصولات ایران خودرو شامل مدلهایی میشود که از نظر شورای رقابت خودرو جدید تشخیص داده شدند. مثلا دنا پلاس اتوماتیک با اضافهشدن عبارت آپشنال کد جدیدی گرفته و بهای آن در کارخانه با رشد ۱۲۶ میلیونی به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است.
قیمت محصولات جدید ایران خودرو که در قالب مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت در رسانهها و کانالهای تلگرامی دست به دست میشود، قیمت قطعی و تمامشده نیست و احتمالا به عدد و رقمهایی که اعلام شده، حدود ۲۰ درصد دیگر تعلق میگیرد. آنوقت خرید رانا پلاسی که یکی از ارزانترین سواریهای این کارخانه است، نزدیک ۴۶۰ میلیون آب میخورد و ارزش دنا پلاس اتوماتیک آپشنال بهعنوان گرانترین سواری داخلی به مرز ۷۰۰ میلیون میرسد.
افزایش قیمت محصولات ایران خودرو شامل کدام محصولات میشود؟
افزایش قیمت محصولات ایران خودرو شامل هشت مدل مختلف از دنا، سورن، ۲۰۷، تارا و رانا میشود که از نظر شورای رقابت خودروهای جدیدی تشخیص داده شدند. دنا پلاس ششدنده که تا الان با کد ۷۰۴۱۰ و موتور EF۷ در فهرست محصولات ایران خودرو حضور داشت حالا با کد ۷۰۹۰۴ و موتور EF۷p شناخته میشود و قیمت آن منهای هزینههای جانبی از حدود ۴۰۸ به ۴۶۸ میلیون ارتقا پیدا کرده است. یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که قیمتش در کارخانه با اضافه شدن عبارت آپشنال از ۴۶۳ به ۵۸۹ میلیون تبدیل شده است.
قیمت تارا دستی در کارخانه از ۳۳۳ به حدود ۴۹۳ میلیون رسیده و با اضافه شدن هزینههای جانبی خرید تارا دستی بیشتر از این حرفها تمام میشود. مدلی که تا الان با کد ۳۲۲۰۷ و گیربکس پنجدنده در فهرست محصولات ایران خودرو حضور داشت و قرار است با اضافه شدن گیربکس ششدنده و کد ۳۲۲۰۹ کمی بیش از ۴۹۳ میلیون تومان در کارخانه فروخته شود؛ تازه بدون احتساب هزینههای جانبی. این وسط دلیل افزایش قیمت یکسری از محصولات ایران خودرو مثل ۲۰۷ دستی، ۲۰۷ اتومات و رانا پلاس مشخص نیست و در لیستی که از مصوبه اخبر شورای رقابت در رسانهها وجود دارد فقط عبارتهایی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای ارتقایافته یا رانا پلاس ارتقایافته بهچشم میخورد.
اضافه شدن هزینههای جانبی به قیمت محصولات جدید ایران خودرو
قیمت محصولات جدید ایران خودرو که از صبح چهارشنبه ۲۶ مهر در رسانهها منتشر شده، قیمت تمامشده نیست. به عددی که بهاسم بهای کارخانه شناخته میشود، هزینههای ثابت قانونی و سایر متعلقات قانونی هم تعلق میگیرد که مجموع همه آنها قیمت نهایی یا همان قیمت مصرفکننده شناخته میشود و شامل مالیات و شمارهگذاری و ... میشود.
قیمت محصولات جدید ایران خودرو با این اوصاف مثل همه مدلهایی که در فهرست محصولات این شرکت دیده میشود، احتمالا ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود. مثلا رانا پلاسی که بهعنوان یکی از ارزانترین محصولات ایران خودرو تا الان ۳۲۲ میلیون تومان ارزش داشته، از این بعد ۴۵۸ میلیون فروخته میشود.
گرانترین خودرو داخلی در کارخانه؛ احتمالا ۷۰۵ میلیون!
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال را باید گرانترین خودرو داخلی بدانیم. مدلی که طبق پیشبینیها و اضافهشدن هزینههای جانبی چیزی بین ۶۷۰ تا ۷۰۵ میلیون تومان در کارخانه فروخته خواهد شد و از این حیث حداقل ۷۹ میلیون بیشتر از دنا پلاس جوانان قیمت دارد. رتبه بعدی دراختیار تارا اتوماتیک V۴ قرار میگیرد. مدلی که با اضافه شدن عبارت LX به آن کد جدیدی گرفته و از این به بعد بهای کارخانه آن از ۴۱۶ به حدود ۵۸۰ میلیون تومان میرسد. پیشبینیها نشان میدهد قیمت تارا اتوماتیک V۴ نسخه LX با اضافه شدن هزینههای جانبی چیزی بین ۶۶۰ تا ۶۹۰ میلیون باشد.
انتقادها به قیمت محصولات جدید ایران خودرو
قیمت محصولات جدید ایران خودرو درحالی از سوی شورای رقابت محاسبه و اعلام شده که کسی از مترومعیار این عددورقمها خبر ندارد. مثلا مشخص نیست کدام امکانات رفاهی هزینههای ساخت دنا پلاس اتوماتیک را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و از ۴۶۳ به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسانده است. یا ارتقا یافتن رانا پلاس دقیقا به چه معنی است و چطوری ارزش آن را بیش از ۱۰۰ میلیون بالا میبرد و از ۲۷۱ به حدود ۳۸۳ میلیون تومان میرساند. از یک طرف دیگر بخشی از فعالان بازار خودرو میگویند مدلهایی که بهاسم خودرو جدید معرفی شدند، اساسا محصول جدیدی نیستند و اضافه شدن چند آپشن و گیربکس ششدنده، نمیتواند تعریفی از محصول جدید باشد.
قیمت محصولات جدید ایران خودرو بدون احتساب هزینههای جانبی
محصول |
قیمت قبلی |
محصول |
قیمت جدید |
دنا پلاس ششدنده با موتور EF7 |
408 میلیون و 967 هزار تومان |
دنا پلاس ششدنده با موتور EF7p |
468 میلیون و 625 هزار تومان |
دنا پلاس اتوماتیک |
463 میلیون و 88 هزار تومان |
دنا پلاس اتوماتیک آپشنال |
589 میلیون و 296 هزار تومان |
207 دستی سقفشیشهای |
290 میلیون و 234 هزار تومان |
207 دستی سقفشیشهای ارتقایافته |
423 میلیون و 131 هزار تومان |
207 اتوماتیک سقفشیشهای |
361 میلیون و 589 هزار تومان |
207 اتوماتیک سقفشیشهای ارتقایافته |
512 میلیون و 513 هزار تومان |
راناپلاس |
271 میلیون و 788 هزار تومان |
راناپلاس ارتقایافته |
382 میلیون و 745 هزار تومان |
تارا دستی V1 |
333 میلیون و 199 هزار تومان |
تارا دستی V1 با گیربکس ششدنده |
493 میلیون و 199 هزار تومان |
تارا اتوماتیک V4 |
450 میلیون و 719 هزار تومان |
تارا اتوماتیک V4 Lx |
580 میلیون و 84 هزار تومان |
نظر شما