سهمیه بنزین | یارانه بنزین | کد ملی
بلاتکلیفی طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی / برنامه جدید برای صادرات انرژی
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.
مدتی است که طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی به جای هر خودرو مطرح شده است اما هنوز قطعی نشده و در دست بررسی است. این طرح مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. برخی بر این باورند که با اجرای این طرح همه افراد از سهم مشخصی از بنزین برخوردار خواهند شد و عدالت از این جهت برقرار میشود اما گروهی دیگر معتقد هستند که با اجرای این طرح، اگر پرداخت یارانه بنزین به صورت تزریق پول و نقدینگی باشد، تبعات منفی بسیاری خواهد داشت.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور پرداخت.
محمد وحیدی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.
وی ادامه داد: درحالحاضر موضوع پرداخت یارانهها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهرهبرداری بیشتری از یارانه بنزین دارند.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افرادی که دارای خودرو هستند و افرادی که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.
وحیدی بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار میشود ولی درحالحاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهرهمند میشوند.
وی اضافه کرد: در این شرایط وقتی افزایش قیمتی در هزینه حملونقل به وجود میآید باعث میشود آنها هزینه بیشتری بپردازند.
وحیدی گفت: درحالحاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست ولی اثر مصرفی ناشی از یارانه که هم اکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانهها مبلغی را برای این پرداخت میکند این هزینه نسبت به خانوار تبدیل شود.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یعنی اگر ما خودمان را مالک یک چیز بدانیم مدیریت مان بر مصرف خیلی بهتر از این است که دیگران آن را مدیریت کنند. ولی درحالحاضر در جامعه یک مصرف تعادلی وجود ندارد یعنی فرد در استفاده از وسیله نقلیه هیچ استفاده بهینهای نمیکند و اثر آلایندگی آن هم در شهرهای بزرگ و حتی کوچک دیده میشود و این مصرف بیرویه باعث شده در شهرهای کوچک هم این اثر آلایندگی را مشاهده کنیم.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: به عنوان مثال وقتی سازمان محیطزیست میخواهد نظر بدهد و یا هزینههایی را برای کاهش آلودگی انجام دهد اگر به جای آن مدیریت کاهش آلودگی را به مردم بدهیم شرایط خیلی بهتر میشود.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دولت قبل به پالایشگاه سازیهای بزرگ بود و اعتقادی به پالایشگاهسازی کوچک نداشتند و معتقد بودند فقط باید پالایشگاه کوچک ساخته شود.
وحیدی افزود: اگر رویکرد توزیع حوزه سرزمینی بشود فرصت دادن برای ساخت پالایشگاههای کوچک هم میتواند فرصتهای اشتغال را در کشور توزیع کند و هم میتواند بر رفع نیازمندیهای کشور و کشورهای همسایه مؤثر باشد.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر پالایشگاههای کوچک را در استانهای مرزی داشته باشیم میتوانیم برای صادرات انرژی هم از آن استفاده کنیم و قابلیت فروش را هم دارا است.
نظر شما