قیمت گذاری خودرو | سازمان حمایت | شورای رقابت | قیمت خودرو

قیمت جدید خودرو ها با استاندار هایی جدید تعیین میشود / قیمت گذار جدید کیست ؟

شورای رقابت برای ساده‌تر کردن فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، تصمیم به محاسبه و اعلام قیمت‌ها بر اساس ضوابط سازمان حمایت گرفته تا هرگونه تعلل در عرضه این خودروها را از بین ببرد. این تصمیم به منظور افزایش شفافیت در بازار و جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در قیمت‌گذاری به وجود بیاید، اتخاذ شده است.

قیمت جدید خودرو ها با استاندار هایی جدید تعیین میشود /  قیمت گذار جدید کیست ؟

در جلسه روز گذشته، اعضای شورای رقابت تصمیم به تغییر قیمت گذاری خودروهای وارداتی گرفتند. طبق این تصمیم، قیمت‌های تمام خودروهای وارداتی براساس مقررات تعیین قیمت‌های سازمان حمایت محاسبه و اعلام خواهد شد. این تغییر به منظور تسهیل و تسریع در واردات خودروها انجام شده است. شورای رقابت در سال گذشته نیز با تنظیم بازار خودروهای سواری شروع به تغییرات در قیمت‌گذاری این خودروها کرد و در مصوبه جدید خود تبصره‌ای به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری اضافه کرد تا تمامی خودروهای وارداتی براساس مقررات تعیین و تصویب قیمت‌ها توسط سازمان حمایت محاسبه و اعلام شوند.

شورای رقابت دلیل این اقدام را از بین بردن هر گونه بهانه‌ای جهت تعلل در عرضه خودروهای وارداتی عنوان کرده و اعلام کردند تاخیر در واگذاری خودروهای وارداتی مورد پذیرش نیست.

به نظر می رسد شورای رقابت در تدارک خروج از بحث قیمت گذاری خودرو است و به صورت آزمایشی قصد دارد این مساله را با واگذاری قیمت گذاری خودروهای وارداتی محک بزند.

چنانچه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، به عنوان ساز و کار جایگزین برای قیمت گذاری شورای رقابت در بحث محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز، از این آزمون به سلامت خارج شود. این احتمال وجود دارد که اعضای شورای رقابت در گان بعدی مسئولیت خود خوانده درباره قیمت گذاری خودروهای مونتاژی را به سازمان حمایت واگذار کرده و در نهایت نیز با واگذاری قیمت خودروهای داخلی به سازمان حمایت، به طور کامل از پروسه قیمت گذاری خودرو خارج شده و در جایگاه ناظر نشسته و امور را به دقت زیر نظر بگیرند. این مساله در جدیدترین مصوبه اعضای شورای رقابت درباره واگذاری، قیمت گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت نیز دیده می شود. اعضای شورای رقابت در مصوبه خود تاکید کردند طبق دستورالعمل تنظمی بازار خودروهای سواری،

شورای رقابت نظارت لازم رو بر این موضوع دارد و فرایند قیمت گذاری طبق قوانین هیأت تعیین و تصویب قیمت‌ها از طرف سازمان حمایت را به رسمیت می‌شناسد.

با توجه به اینکه سازمان حمایت از زیر مجموعه های وزارت صمت است و این وزارتخانه در جایگاه سیاست گذار خودرویی بیش از سایر سازمان ها و نهادها چالش های شرکت های خودروساز را با پوست و گوشت خود حس می کند این احتمال وجود دارد که در صورت واگذاری، قیمت گذاری خودروهای داخلی به سازمان حمایت، اگر قیمت گذاری خودرو در کارخانه به طور کامل آزاد نشود اما قیمت های کارخانه ای خودرو بسیار به قیمت های بازاری نزدیک شوند.

نکته مهم اینجاست بر این اساس هیچ گونه بهانه‌ای جهت تعلل عرضه برای خودروهای وارداتی مورد پذیرش نیست و نهادهای نظارتی بر این اساس فرایند نظارت خود را تقویت خواهند کرد.

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر