فرودگاه سقز | سخنگوی دولت | دولت سیزدهم
بهادری: افتتاح فرودگاه سقز واقعی بوده یا کیک؟ / این افتتاح دست آورد کدام دولت است؟ + فیلم
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز سهشنبه (۲۳ آبان ماه) در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حواشی افتتاح فرودگاه سقز گفت: رسانهها میتوانند از مردم مصاحبه بگیرند و بپرسند که کدام افتتاحها واقعی بوده و کدام کیک بوده؟!
فرودگاه سقز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان کردستان، در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ با فرود هواپیمای رئیس جمهور، به صورت رسمی و کامل افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
سید ابراهیم رئیسی صبح روز جمعه ۱۲ آبان ماه، در نخستین بخش از برنامههای دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کردستان، از فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان پس از ۲۷ سال انتظار به صورت رسمی بهرهبرداری کرد.
مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما در نهایت با برکناری پیمانکار و مشاور پروژه، اجرای آن نیز متوقف شد.
سال ۱۳۹۷ بار دیگر روند اجرای این طرح با کارفرمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، طی تفاهمنامهای با استانداری کردستان از سرگرفته شد.
کار احداث پایانه و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها، به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.
تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال ۹۹ به بیش از ۵۰ درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها با یک پرواز نمایشی و به صورت ناقص به بهرهبرداری رسید و به دلیل همین نواقص از جمله عدم احداث ساختمانهای عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتشنشانی فرودگاه، ساختمان اداری و ساختمان سپاه فرودگاه، غیرقابل استفاده باقی ماند.
در جریان سفر رئیس دولت سیزدهم به کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه تکمیل و به مرحله بهرهبرداری رسید.
باند فرودگاه شهدای سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاههای کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگیهای این فرودگاه است.
همزمان با افتتاح رسمی این فرودگاه توسط رئیسی، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه شهدای سقز انجام شد. این پرواز با استفاده از هواپیمای «ایتیآر (ATR)» صورت گرفت.
فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است که در دولت مردمی تکمیل و به بهرهبرداری رسید.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز سهشنبه (۲۳ آبان ماه) در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حواشی افتتاح فرودگاه سقز و حقیقت افتتاح این فرودگاه و زمان دقیق آن که در دولت قبل بوده یا در این دولت تکمیل شده است، گفت: افتتاح فرودگاه سقز هم مثل برخی پروژههای نیمهتمام دیگر از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم به صورت ناقص افتتاح شد. از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام نشده بود.
امروز پس از سالها انتظار، سقزیها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و الان بهصورت هفتگی دو پرواز در این فرودگاه انجام میشود.
رسانهها میتوانند از مردم مصاحبه بگیرند و بپرسند که کدام افتتاحها واقعی بوده و کدام کیک بوده؟!
نظر شما