گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت:
مسئله ارز حل نشود موتورسیکلت گران می شود / استاندارد صنعت موتورسیکلت ایران در سطح جهانی است
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اعلام کرد: صنعت تولید موتورسیکلت در ایران هیچگونه تفاوتی با دنیا ندارد. علت هم این است که اداره استاندارد ایران نظارت جدی و دقیقی بر این صنعت دارد.
صنعت موتورسیکلت در دنیا و همینطور کشور ما از صنایع مهم حملونقل به حساب میآید. بسیاری از مردم، موتورسیکلت را به عنوان یک وسیله نقلیه اقتصادی در نظر میگیرندکه حتی اقشار با درآمد کم یا متوسط نیز قادر به خرید مدلهای مقرون به صرفه آن خواهند بود،اما امروزه به دلیل چالشهای موجود در این صنعت، این وسیله نقلیه هم در خطر افزایش قیمت قرار گرفته و تقریبا به یکی از کالاهای لوکس تبدیل شده است. از چالشهای این صنعت میتوان به نوسانات نرخ ارز، کمبود نیروی کار در کارخانهها و افزایش هزینههای تولید اشاره کرد.
جلیل مجاهد، رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در حاشیه بازدید از نمایشگاه تحول صنعت خودرو در مصاحبه با تیتر کوتاه، برداشت خود از نمایشگاه را اینگونه بیان کرد: از نظر من در بخش صنعت خودرو و موتورسیکلت تحولات بسیاری داشتهایم و طی بازدید از این نمایشگاه مشخص شد که این صنعت به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته متحول شده است.
چالش های صنعت موتورسیکلت / احتمال افزایش قیمت این وسیله نقلیه
وی در خصوص چالشهای صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: درحالحاضر دو مسئله وجود دارد که از مهمترین چالشهای صنعت موتورسیکلت به حساب میآیند. یکی از آنها مسئله نیروی کار است به این معنی که تعداد کارگران لازم در کارخانهها کم است. دلیل آن هم بالا بودن هزینههای زندگی به خصوص هزینه اجاره مسکن در شهرهای صنعتی است و برای کارگران صرفه اقتصادی ندارد که برای کار در کارخانهها به شهرکهای صنعتی مهاجرت کرده و در آنجا اقدام به تهیه مسکن کنند. برای حل این مسئله و یافتن راهکاری مناسب، من به صورت مستقیم با جناب مخبر ( معاون اول رئیسجمهوری ) صحبت کردم و پیشنهادی مبنی بر ساخت مسکن در اطراف شهرهای صنعتی ارائه دادم تا موضوع مسکن کارگران حل شود، اما اگر این تصمیم به صورت عاجل گرفته نشود، ما در سال آینده قطعا با چالش رو به رو خواهیم بود. مشکل بعدی در رابطه با درخواست اجرای یک شبه قوانین تصویب شده از سوی دولت است. در تمام دنیا حداقل یک تا دو سال برای اجرای قوانین جدید به صنایع وقت میدهند، اما در کشور قانون بلافاصله پس از تصویب شدن، ابلاغ میشود و زمانی برای بررسی اجرای آن نمیدهند. البته این موضوع خوشبختانه شامل حال اداره استاندارد نمیشود، زیرا این اداره وقت لازم را در اختیار صنایع قرار میدهد. رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات کشور امروز مسئله ارز است که امیدواریم مسئولان برای حل این موضوع فکری کرده و به آن رسیدگی کنند، زیرا اگر مسئله ارز حل نشود، ما قطعا در دو سه ماه آینده افزایش قیمت موتورسیکلت خواهیم داشت.
سهم ایران در صادرات موتورسیکلت در منطقه
جلیل مجاهد در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر جایگاه صنعت موتورسیکلت ایران در منطقه و همینطور در جهان و میزان صادرات به کشورهای دیگر توضیح داد: ما در صادرات موتورسیکلت سهمی نداریم. صادرات زمانی اتفاق میافتند که میزان تولید محصول بالا باشد. زمانی که افزایش تولید داشته باشیم طبیعتا هزینه تمام شده تولید کاهش میباید. سهم کشور ما در امسال با توجه به تغییرات اساسی و بزرگی که در صنعت موتورسیکلت داشته ایم، ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. در صورتی که یک کارخانه چینی در سال حدود ۱۷ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید میکند یا کارخانهای در هندوستان حدود ۵ میلیون تولید موتورسیکلت در سال دارد. مواد مورد استفاده در تولید موتورسیکلت، فولاد، آلومینیوم و پلاستیک است که هر سه این مواد در کشور ما وجو دارد که برای کاهش هزینه تمام شده تولید نیازمند این هستیم که مسئولان این حوزه تسهیلاتی را در خصوص تهیه مقرون به صرفه تر این مواد در اختیار تولیدکنندگان موتورسیکلت قرار دهند و همچنین نیاز به دانش و فناوری پیشرفته تری در این صنعت نیز به شدت احساس میشود.
وی در پاسخ به این سوال که صنعت موتورسیکلت ایران چقدر با استانداردهای جهانی فاصله دارد، بیان کرد: صنعت تولید موتورسیکلت در ایران هیچگونه تفاوتی با دنیا ندارد. علت هم این است که اداره استاندارد ایران نظارت جدی و دقیقی بر صنعت موتورسیکلت دارد، بنابراین از این جهت کشور ما هیچگونه تفاوت یا عقب ماندگی نسبت به سایر کشورهای دنیا ندارد.
مجاهد همچنین در رابطه با سهم موتورسیکلت در آلودگی هوا گفت: گاها در مورد موتورسیکلت صحبتهای غیر منصفانهای مطرح میشود. واقعیت این است که از سال ۱۳۹۶، تولید موتورسیکلت به صورت انژکتوری انجام شد، بنابراین طبیعی است که آلایندگی موتورسیکلت انژکتوری بسیار کمتر از سیستم کاربراتوری است. از طرفی دیگر عمر مفید یک موتورسیکلت در قانون ۸ سال است. ما حدود ۸ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری داریم که عمر مفیدشان به پایان رسیده است و این دولت است که طبق قوانین خودش باید جلوی تردد اینگونه موتورسیکلتها را بگیرد. بنابراین اگر از رفت و آمد این موتورسیکلتها جلوگیری شود و قوانین معاینه فنی به خوبی رعایت شود، مشکل آلودگی هوا از جانب موتورسیکلتها حل خواهد شد. البته بخش کوچکی از آلودگی هوا مربوط به موتورسیکلتها است.
مقایسه درصد تولید موتورسیکلت در ایران با دنیا
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران پاسخ خود را به این سوال تیتر کوتاه که آیا زیرساختها برای توسعه تولید موتورسیکلتهای برقی در کشور فراهم است، اینگونه مطرح کرد: زیرساختها در ایران برای موتورسیکلتهای برقی فراهم نیست. پروژه موتورسیکلت برقی که شروع آن از سال ۱۳۹۶ بوده است، با شکست کامل مواجه شده است که از دلایل این شکست میتوان به نبود زیرساختهای لازم و قیمت بالای موتورسیکلت اشاره کرد. به این معنی که یک موتورسیکلت برقی که مناسب شیب تهران نیز باشد، قیمتی حدود ۳ هزار دلار خواهد داشت، یعنی قیمت فروش این موتورسیکلت ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با شرایط اقتصادی کنونی مردم ایران سازگار نخواهد بود.
نظر شما