کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۲۱

طرحی جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام / خرج تراشی این پلتفرم برای مردم

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

طرحی جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام / خرج تراشی این پلتفرم برای مردم

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۹ آذر ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • اقتصاد ترکیه در خطر سیاست‌های جدید

رشد اقتصاد ترکیه احتمالاً در سه ماهه گذشته کند شده است زیرا بانک مرکزی این کشور پس از انتخابات ماه می‌سیاست‌های خود را سخت تر کرده است. این تغییر سیاست باعث شده است که سرمایه‌گذاران احساس بهتری نسبت به اقتصاد کشور داشته باشند، اما می‌تواند بر رشد آن نیز تأثیر بگذارد. فزایش سریع نرخ‌های بهره باعث شده است که وام‌دهی و خرده‌فروشی کاهش یابد، حتی در حالی که تورم همچنان در حال افزایش است. بر اساس پیش‌بینی متوسط در نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران، در نتیجه، تولید ناخالص داخلی احتمالاً تنها ۱ درصد نسبت به سه ماهه دوم افزایش یافته است.

  • شکایت اروپایی‌ها علیه غول فناوری

یک گروه بزرگ که نماینده مصرف‌کنندگان در اروپا است، گفت که خدمات جدیدی که توسط شرکت Meta Platforms ارائه می‌شود، که به مردم اجازه می‌دهد برای عدم مشاهده تبلیغات پول پرداخت کنند، برخلاف قوانینی است که از مصرف‌کنندگان در اروپا حمایت می‌کند. گروهی از سازمان‌های مصرف‌کننده اروپایی، از جمله BEUC و ۱۸ عضو آن، نگرانی‌های خود را در مورد خدمات جدید متا به مقامات حمایت از مصرف‌کننده مطرح کرده‌اند. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که یک گروه ناظر به نام NOYB شکایتی را به مقامات حریم خصوصی اتریش ارائه کرد و استدلال کرد که سرویس جدید اساساً از مردم می‌خواهد برای حفظ حریم خصوصی خود هزینه کنند. به عبارت ساده تر، این گروه‌ها نگران هستند که سرویس جدید متا به حریم خصوصی افراد احترام نمی‌گذارد و برای محافظت از آن پول دریافت می‌کند.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • تولید نفت در بحبوحه مشکلات خاورمیانه

روز پنجشنبه، گروهی از کشورها به رهبری عربستان سعودی و از جمله روسیه تلاش خواهند کرد تا با کاهش میزان نفت خام خود به جهان موافقت کنند. علیرغم تلاش‌های قبلی آنها برای بالا نگه داشتن نرخ نفت، قیمت‌ها اخیراً کاهش یافته است. اخیراً امریکایی‌ها پول کمتری برای پر کردن مخازن بنزین خود می‌پردازند که برای آنها خوب است. زیرا گروهی از کشورها به نام اوپک پلاس تصمیم گرفتند تولید نفت خود را افزایش دهند که باعث کاهش نرخ نفت شد. با این حال، این خبر بدی برای کشورهای عضو اوپک پلاس است، زیرا آنها برای حمایت از اقتصاد خود به درآمد حاصل از فروش نفت خود متکی هستند. علیرغم برخی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه درگیری بین اسرائیل و حماس ممکن است بر عرضه نفت تأثیر بگذارد، قیمت‌ها پایین مانده است.

  • حمایت دولت ژاپن از دارایی شهروندان

NISA یک برنامه معاف از مالیات در ژاپن است که افراد را تشویق می‌کند پس انداز خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند. در ژانویه، این برنامه به میزان زیادی تغییر خواهد کرد تا سرمایه‌گذاری برای مردم آسان تر شود. هدف NISA این است که به خانواده‌ها کمک کند تا پول خود را به جای نگه داشتن پول نقد در بازار سهام قرار دهند. خست وزیر فومیو کیشیدا ماه هاست که این تغییر NISA را به عنوان بخشی از طرح "سرمایه داری جدید" خود برای تقویت ثروت خانوارها و دارایی‌ها از طریق کمک به خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرخطرتر مانند سهام علامت‌گذاری کرده است. با این حال، محبوب‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل بوده‌اند که سهام ایالات متحده و سایر سهام جهانی را ردیابی می‌کنند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) همچنین در بخش اقتصادی نسخه امروز به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • هدف امریکایی‌ها برای تولید نفت بیشتر

Occidental Petroleum Corp، یک شرکت نفتی، در حال بررسی خرید شرکت دیگری به نام CrownRock LP است که حفاری نفت را نیز انجام می‌دهد. به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های نفتی در بزرگترین میدان نفتی امریکای شمالی به یکدیگر می‌پیوندند تا بزرگتر و قدرتمندتر شوند. کراون راک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در حوضه Permian، بزرگترین منبع نفت خام امریکای شمالی است. تولید آن منطقه غرب تگزاس و نیومکزیکو تنها در شش سال دو برابر شده است تا جایی که روزانه نفت بیشتری نسبت به عراق تولید می‌کند.

  • بازگشت صاحب هوش مصنوعی به جایگاه خود

OpenAI اعلام کرد که سام آلتمن اکنون دوباره مدیرعامل است و آنها هیات مدیره جدیدی دارند. مایکروسافت نیز به عنوان ناظر بدون رأی به هیات مدیره می‌پیوندد. OpenAI، یک شرکت توسعه دهنده فناوری هوش مصنوعی، تغییراتی را در تیم رهبری خود ایجاد کرده است. میرا موراتی که پیش از این مدیر ارشد فناوری این شرکت بود، به این سمت بازگشته است. گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران شرکت، پس از استعفای خود در اعتراض به اخراج یکی دیگر از بنیانگذاران، سام آلتمن، به عنوان رئیس بازگشته است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر