گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران:

فروش و عرضه میوه تا ۳۰ درصد زیر قیمت منطقی نیست / بازار میوه و تره بار اشباع است

اسدالله کارگر گفت: متاسفانه درصدهای تخفیفی اعلام شده برای فروش میوه شب عید در بیشتر مواقع منطقی نیست. کل سود مغازه دار و عرضه میوه بین ۱۵ تا ۳۵ درصد است که البته بستگی به نوع و کیفیت میوه هم دارد، زیرا قیمت و سود حاصل از فروش میوه درهم و سوا شده با هم متفاوت است.

فروش و عرضه میوه تا ۳۰ درصد زیر قیمت منطقی نیست / بازار میوه و تره بار اشباع است

جنب و جوش مردم در روزهای پایانی سال، نشان از شور و هیجانشان برای ورود به سال جدید دارد. بخش عمده تکاپوی مردم به لذت خرید کردن در ایام گره خورده است. شرایط اقتصادی و رشد تورم هر سال تعداد بیشتری از مردم را از این لذت محروم می‌کند، با این وجود بیشتر مردم سعی می‌کنند ملزومات عید نوروز را حتی به مقدار اندک تهیه کرده و با شادی و شعف آماده ورود به سال جدید شوند. خرید میوه از گذشته جزو لاینفک خریدهای پایان سال و نوروز است، اما قیمت‌های افزایشی میوه‌ها باعث شده تا درحال‌حاضر بسیاری از مردم از خرید میوه صرف نظر کنند. برای رفع این چالش دولت آستین بالا زده و طبق خبری که از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران رسید، میوه شب عید با ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار عرضه می‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود که این کاهش قیمت بر کیفیت میوه‌ها تاثیر دارد؟

در همین راستا به مصاحبه با اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی پرداختیم.

کارگر در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص عرضه میوه شب عید ۲۵ تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار گفت: متاسفانه درصدهای تخفیفی اعلام شده برای فروش میوه شب عید در بیشتر مواقع منطقی نیست. کل سود مغازه دار و عرضه میوه بین ۱۵ تا ۳۵ درصد است که البته بستگی به نوع و کیفیت میوه هم دارد، زیرا قیمت و سود حاصل از فروش میوه درهم و سوا شده با هم متفاوت است. حال تخفیف ۳۰ درصدی اعلام شده برای فروش میوه شب عید این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که مگر با چه قیمتی این میوه فروخته شده است و چند درصد سود برای آن در نظر گرفته شده است که ۳۰ درصد هم زیر قیمت بازار نرخ‌گذاری می‌شود؟

وی در رابطه با قیمت‌های اعلام شده برای برخی میوه‌ها مانند پرتقال و سیب توضیح داد: میوه هایی که در میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه می‌شوند، ممکن است قیمتی به نسبت کمتر از قیمت میوه‌های توزیع شده در مغازه‌ها داشته باشند، اما آیا کیفیت این میوه‌ها مناسب ایام پایانی سال و عید نوروز است؟ اگر به میدان اصلی فروش میوه در تهران مراجعه کنید خواهید دید که به عنوان مثال سیبی با قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان نیست مگر برای آبگیری که کیفیت چندان مناسبی ندارد. بنابراین چنین کاهش قیمتی نشان از درجه ۳ بودن میوه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اظهارکرد: امسال تنظیم بازار و دپو از سوی دولت نداشتیم و این بخش به بخش خصوصی واگذار شد البته این موضوع نیز علت دارد و به این معنی نیست که بگوییم دولت نسبت به این مسئله بی‌تفاوت بوده است. دولت زمانی وارد می‌شود که بازار نامتعادل باشد. در چنین موقعیتی دولت برای به ثبات رساندن بازار وارد عمل می‌شود تا اصطلاحا بازار را به تنظیم برساند، اما زمانی که بازار میوه اشباع و تامین است پس دولت دغدغه‌ای در این خصوص ندارد. بنابراین امسال ما قیمت مصوب نداشتیم که بخواهیم ۳۰ درصد هم زیر آن قیمت فروش میوه داشته باشیم.

اسداالله-کارگر

اسدالله کارگر در رابطه با بازار رقابتی میوه بیان کرد: سود فروش میوه بین ۱۵ تا ۳۵ درصد است که همین درصد هم اعمال نمی‌شود زیرا فراوانی بار باعث رقابتی شدن بازار میوه شده است، حتی این امکان وجود دارد که فروشنده، میوه را با سود ۱۰ درصد می‌فروشد، زیرا هم بار میوه فراوان است و هم اینکه قصد فروش رقابتی دارد. بنابراین فروش و عرضه میوه تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها