هنر و ظرافت در دستان بوشهری‌ها: سفری به دنیای صنایع‌دستی بوشهر

بوشهر، یکی از زیباترین شهرهای بندری در جنوب ایران است که علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری فراوان، محصولات صنایع‌دستی متنوع و گوناگونی دارد.

هنر و ظرافت در دستان بوشهری‌ها: سفری به دنیای صنایع‌دستی بوشهر

با‌توجه‌به ارزان‌بودن قیمت بلیط قطار نسبت به بلیط هواپیما، اکثر علاقه‌مندان به بازدید از بوشهر با خرید بلیط قطار و رزرو آنلاین هتل بوشهر به این شهر سفر می‌کنند و برای خوشحال‌کردن اقوام، دوستان و آشنایان خود، محصولات صنایع‌دستی را به‌عنوان سوغاتی می‌خرند. در این مطلب، قصد داریم به معرفی صنایع‌دستی مشهور و جذاب بوشهر بپردازیم.

آشنایی با صنایع‌دستی متنوع و منحصربه‌فرد بوشهر

همان‌طور‌که در مقدمه نیز اشاره کردیم، صنایع‌دستی بوشهر از تنوع بالایی برخوردار است و با قیمت‌های مختلفی به‌فروش می‌رسد. برای بسیاری از مردم بوشهر، تولید صنایع‌دستی اصلی‌ترین منبع درآمد است؛ درواقع، تولید انواع و اقسام صنایع‌دستی و صید ماهی، مشاغلی هستند که مهم‌ترین نقش را در زندگی بوشهری‌ها و تأمین نیازهای مالی آن‌ها دارند. بیشتر خریداران صنایع‌دستی بوشهر مسافرانی هستند که با خرید بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس یا با استفاده از خودروی شخصی، راهی این شهر شده‌اند و بعد از اقامت در بهترین هتل بوشهر، برای خرید سوغاتی به مراکز خرید و بازارهای این شهر مراجعه می‌کنند. در ادامه این بخش، به معرفی مشهورترین صنایع‌دستی بوشهر می‌پردازیم.

گبه‌بافی

یکی از شاخه‌های صنایع‌دستی منحصربه‌فرد بوشهر که در سایر شهرهای ایران نیز تولید می‌شود، هنر گبه‌بافی است. مردم شهرهای گناوه و دشتستان مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین گبه‌های بوشهر را تولید می‌کنند. گبه نوعی فرش است که برای بافت آن از دو نوع نخ شامل نخ‌های طبیعی تولیدشده با پشم گوسفند و نخ‌های تولیدشده با الیاف مصنوعی استفاده می‌شود. نخ‌های طبیعی با رنگ ریواس، پوست انار و پوست گردو رنگ‌آمیزی شده‌اند. قیمت گبه‌های نخ طبیعی از دیگر گبه‌ها گران‌تر است. در بافت گبه‌های بوشهر، از طرح‌و‌نقش‌هایی مانند وسط چنگ، کنگره‌ای، نقش چنار، چنگ و ... استفاده می‌شود.

گیوه‌دوزی

در فصل‌های بهار و تابستان، مردم استان بوشهر گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند. آن‌ها برای جلوگیری از تعریق پاهای خود در گرمای هوا، پاپوش‌هایی به نام گیوه می‌پوشند. گیوه‌دوزی یکی دیگر از شاخه‌های صنایع‌دستی مهم بوشهر است و با استفاده از نخ ضخیم، زیره و کفی از جنس روده گوسفند تهیه می‌شود. گیوه‌های قدیمی فقط در رنگ‌های مشکی و سفید به‌فروش می‌رسیدند؛ اما امروزه در بازار بوشهر، گیوه‌های زیبا با رنگ‌بندی‌های متنوع وجود دارد و مسافران می‌توانند به‌عنوان سوغاتی گیوه بخرند.

گلیم‌بافی

گلیم‌بافی نیز جزو صنایع‌دستی محبوب بوشهر است؛ البته این صنایع‌دستی زیبا در شهرهایی مانند نائین، زنجان، اصفهان،‌ سیرجان، تبریز و بسیاری از شهرهای ایران تولید می‌شود. گلیم، زیراندازی سنتی و اصیل است که ضخامت آن از گبه و فرش کمتر است. از گلیم بیشتر برای تزئین کف اتاق‌خواب استفاده می‌کنند. گلیم‌های گران‌تر و باکیفیت‌تر را با نخ پشمی گوسفندان می‌بافند. مسافران برای خرید گلیم‌های زیبا با طرح‌و‌نقش‌های متنوعی مانند نقش حوض، آیینه گل، نقش خراسانی چنگ و طهرانی، آقاجاری و ...، می‌توانند به محله دهدشتی‌های بوشهر مراجعه کنند.

عبابافی

صنایع‌دستی عبابافی علاوه‌بر شهرهای واقع در استان خوزستان در استان بوشهر نیز رواج دارد. برای عبابافی از پارچه‌های تولیدشده با پشم شتر استفاده می‌شود. با‌توجه‌به سخت‌بودن تولید نخ با استفاده از پشم شتر، عبابافی‌های بوشهری جزو صنایع‌دستی گران‌قیمت این استان محسوب می‌شوند. مراحل بافت عبا در بوشهر عبارت‌اند از: آماده‌سازی پشم شتر، تولید نخ‌های ظریف با پشم شتر، انتقال نخ‌های تولیدشده با پشم شتر به کارگاه‌های عبابافی، بافت پارچه عبا با استفاده از دستگاه‌های چوبی قدیمی و درنهایت، آماده‌سازی عبا و عرضه آن به بازار بوشهر. عبا شتری یکی از معروف‌ترین، قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین صنایع‌دستی بوشهر به‌شمار می‌رود.

صنایع_+دستی

نمدمالی

بوشهر آب‌وهوای گرم و مرطوبی دارد و مردم این شهر از زیراندازهایی استفاده می‌کنند که نم و رطوبت موجود در هوا را بگیرد. نمدمالی از صنایع‌دستی قدیمی بوشهر محسوب می‌شود و برای تولید آن از پشم شتر استفاده می‌کنند. اگر به این خطه از ایران سفر کردید و در بهترین هتل‌های بوشهر اقامت داشتید،‌ بعد از بازدید از جاذبه‌های گردشگری به مراکز خرید و بازارهای این شهر سر بزنید و علاوه‌بر زیراندازهای نمدی، برای دوستان خود کیف‌های نمدی زیبا خریداری کنید.

منبت‌کاری

منبت‌کاری یکی دیگر از اصیل‌ترین شاخه‌های صنایع‌دستی بوشهر است و قدمت زیادی دارد. در گذشته، تمام درهای چوبی بوشهر را منبت‌کاری می‌کردند؛ اما امروزه با‌توجه‌به گران‌بودن درهای منبت‌کاری‌شده، تولید این محصولات کاهش یافته است. در بازار بوشهر می‌توانید به دکوری‌های چوبی منبت‌کاری‌شده دسترسی داشته باشید. این محصولات جزو سوغاتی‌های گران‌قیمت این شهر محسوب می‌شوند.

حصیربافی

در تمام شهرهای جنوبی ایران که دارای درختان نخل هستند، صنایع‌دستی حصیربافی پررونق است. اکثر مسافرانی که به گشت‌وگذار در بازارهای بوشهر مشغول می‌شوند، علاوه‌بر خرید سایر محصولات صنایع‌دستی، چند وسیله حصیری مانند سبد، بادبزن، سفره، مخرف، کپو و کلاه نیز خریداری می‌کنند. زیباترین محصولات حصیری بوشهر در شهرستان‌های دشتی، گناوه، کنگان و دشتستان تولید می‌شوند.

چلیم یا قلیان‌سازی

قلیان‌سازی که در بین مردم بوشهر با نام چلیم شناخته می‌شود، جزو صنایع‌دستی پرطرفدار این استان است. این محصول را با استفاده از کوزه سفالی و سری چوبی تولید می‌کنند. مسافران می‌توانند از قلیان‌های بوشهری به‌عنوان دکوری در خانه‌های خود استفاده کنند.

لنج و قایق‌سازی، زیورآلات صدفی، سوزن‌دوزی، گلابتون‌دوزی، تور ماهیگیری، گره‌چینی، سینی سپک، چاکان یا سبد خرما، کنده، تویزه و تلی و ... نیز از دیگر محصولات صنایع‌دستی بوشهر محسوب می‌شوند.

صنایع_+دستی+بوشهر

خرید بلیط قطار و رزرو آنلاین هتل بوشهر در سایت فلای تودی

در این مطلب، به معرفی محصولات صنایع‌دستی معروف استان بوشهر پرداختیم. هنرمندان بوشهری محصولاتی مانند گبه، گیوه، گلیم، عبا شتری، نمد، دکوری‌های منبت‌کاری، حصیربافی، قلیان و ... را با ظرافت خاص و با استفاده از باکیفیت‌ترین مواداولیه تولید و به بازار عرضه می‌کنند. اگر قصد دارید به بوشهر سفر کنید و بعد از بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان، صنایع‌دستی زیبایی را به‌عنوان یادگاری و سوغاتی خریداری کنید، بلیط قطار یا هواپیما را به‌صورت آنلاین از سایت فلای تودی بخرید. در این سایت، همزمان با خرید بلیط، امکان رزرو هتل بوشهر نیز وجود دارد. بهترین هتل‌های بوشهر ازنظر مسافران عبارت‌اند از: هتل دریاکنار، هتل پلاس، هتل ناکو و هتل آپارتمان هیرون. برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به جواب سوال‌های خود، با پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی تماس بگیرید تا کارشناسان سایت راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها