عایق حرارتی در فصل سرد و گرم چه تأثیری دارد؟

یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی مدرن و پیشرفته، عایق حرارتی نام دارد. همانطور که از نامش پیداست، این وسیله از ورود یا خروجی حرارت و هوا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

عایق حرارتی در فصل سرد و گرم چه تأثیری دارد؟

امروزه می‌توان پیشرفت‌های چشمگیر و تحولات عظیم را در صنعت ساختمان‌سازی مشاهده کرد. استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن در صنعت ساختمان‌سازی، سبب افزایش استحکام و مقاومت سازه‌ها شده است. یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی مدرن و پیشرفته، عایق حرارتی نام دارد. همانطور که از نامش پیداست، این وسیله از ورود یا خروجی حرارت و هوا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. عایق‌های حرارتی به شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها در محل مشخصی از ساختمان قرار می‌گیرند. در این بخش، می‌خواهیم به شرح مشخصات و ویژگی‌های انواع عایق‌های حرارتی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

عایق-حرارتی

عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌شود، این است که عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟ در گذشته‌های نه چندان دور، بسیاری از ساختمان‌ها با مشکل ورود و خروج هوای گرم به داخل ساختمان مواجه بودند. این امر سبب افزایش چندین برابری مصرف انرژی می‌شد. اما خوشبختانه عایق‌های امروزی می‌توانند جلوی ورود یا خروج هوا به داخل ساختمان را به بهترین شکل بگیرند. ایق حرارتی در فصل سرد و گرم بر روی دیوارها، سقف و کف ساختمان نصب می‌شوند.

انواع عایق حرارتی

قبل از آن که به شرح مزایا و خصوصیات عایق‌های حرارتی بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی راجع به انواع آن‌ها داشته باشیم. عایق‌های حرارتی به شکل‌های متنوعی با متریال گوناگون تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها، در محیط خاصی کاربرد دارند. عایق‌های فومی، سلولزی، کاشی و شیشه‌ای از پرفروش‌ترین عایق‌های حرارتی در بازار محسوب می‌شوند.

1-عایق فومی

عایق‌های فومی از متریال پلی اورتان، پلی آمید و پلی استایرن تولید می‌شوند و مقاومت بسیار زیادی در برابر هوای گرم، غبار و رطوبت از خود نشان می‌دهند. این نوع عایق‌ها بیشتر بر روی دیواره‌های داخلی ساختمان قرار می‌گیرند.

2-عایق سلولزی

عایق‌های سلولزی، از متریال خرده چوب (خاک اره) و سلولز ساخته می‌شوند. این نوع عایق‌ها در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارند و به همین دلیل، بیشتر برای عایق‌بندی سقف سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3-عایق کاشی

عایق کاشی، با استفاده از متریال اولیه آجر، خاک رس و پوزولان تولید و ساخته می‌شوند. این نوع عایق‌ها برای دیواره‌های خارجی سازه‌ها کاربرد دارند و قادر به جلوگیری از ورود و خروج هوا از داخل ساختمان به بهترین شکل ممکن هستند.

4-عایق شیشه‌ای

عایق‌های شیشه‌ای، توسط خرده و پودر شیشه تولید می‌شوند و با مصالح ساختمانی ترکیب شده و بر روی سطح خارجی دیواره‌ها قرار می‌گیرند. البته استفاده از این نوع عایق حرارتی برای هر سازه‌ای، امکان‌پذیر نیست.

عایق‌های حرارتی در کجاها نصب می‌شوند؟

همانطور که اشاره شد، عایق‌های حرارتی نقش بسزایی را در دمای داخل ساختمان و کاهش مصرف انرژی ایفا می‌کنند. متخصصان با نصب عایق‌های حرارتی بر روی سطح داخلی و خارجی سقف و دیواره‌ها و حتی کف، از ورود و خروج هوای گرم و سرد به داخل سازه جلوگیری می‌نمایند. البته نصب عایق‌های حرارتی باید توسط متخصصان و کارشناسان خبره و کاربلد صورت گیرد.

آیا نصب عایق حرارتی بر روی انواع ساختمان‌ها امکان‌پذیر است؟

عایق‌های حرارتی به شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند و انعطاف‌پذیری مناسبی دارند. از این رو، کاربران می‌توانند برای عایق‌بندی انواع ساختمان‌های بزرگ و کوچک از این نوع عایق‌ها استفاده کنند. اکثر نمونه‌های عایق حرارتی، باید قبل از اتمام ساخت سازه نصب شوند. اما شما می‌توانید برای عایق‌بندی ساختمان‌های ساخته شده و قدیمی نیز از عایق‌های حرارتی روکار استفاده نمایید.

اتلاف-انرژی

مزایای عایق حرارتی

ورود و خروج هوای محیط بیرون به داخل ساختمان، می‌تواند مشکلات فراونی همچون افزایش انرژی و... را به همراه داشته باشد. اما نیازی به نگرانی نیست؛ با استفاده از ایق حرارتی در فصل سرد و گرم به چنین مشکلاتی خاتمه دهید و دیگر نگران خروجی هوای گرم یا سرد از داخل ساختمان خود نباشید. البته برای بهره‌مندی از تمامی مزایای عایق‌های حرارتی، بایستی این محصول ارزشمند را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده و فرآیند نصب آن‌ها را به دست افراد مجرب و حرفه‌ای بسپارید.

1-حفظ دمای داخل ساختمان

مهم‌ترین مزیت عایق حرارتی، حفظ دمای داخل ساختمان است. شما می‌توانید با نصب این نوع عایق‌ها، دمای داخل ساختمان خود را چه در فصل سرما و چه در فصل گرما حفظ کنید و از این طریق، با خیالی آسوده در منزل خود استراحت نمایید.

2-کاهش مصرف انرژی

یکی دیگر از مزایای عایق‌های حرارتی، کاهش مصرف انرژی است. اگر دمای خانه به طور مداوم تغییر کند (هوای گرم یا سرد بیرون به داخل ساختمان نفوذ کند)، شما مجبور به افزایش درجه سیستم تهویه مطبوع می‌شوید. این امر سبب افزایش چندین برابری سرانه مصرف انرژی در کشور می‌شود. اما نیازی به نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با نصب عایق‌های حرارتی، دمای داخل ساختمان خود را حفظ کنید و از این طریق، گامی بلند در عرصه کاهش مصرف انرژی کشور بردارید.

3-جلوگیری از ورود غبار و آلودگی

تنها کاربرد عایق‌های حرارتی، جلوگیری از خروج هوای داخل ساختمان نیست؛ بلکه استفاده از این محصول ارزشمند، موجب جلوگیری از ورود غبار و آلودگی‌های محیط بیرون به داخل ساختمان نیز می‌شود. نصب این نوع عایق‌ها، سبب مسدود شدن سوراخ و درزهای دیوار و سقف در فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان می‌گردد. به بیانی دیگر، شما می‌توانید با خرید و نصب عایق‌های حرارتی، با یک تیر چندین نشان را هدف بگیرید.

نصب-عایق-حرارتی

4-عایق قوی در برابر صوت

از دیگر مزیت‌های منحصر به فرد عایق‌های حرارتی، می‌توان به جلوگیری از ورود آلودگی صوتی محیط بیرون به داخل ساختمان اشاره کرد. استفاده از این نوع عایق، می‌تواند از ورود آلودگی‌های صوتی تا حدود زیادی جلوگیری کند.

قیمت و خرید عایق حرارتی

قیمت عایق‌های صوتی با توجه به عواملی همچون نوع عایق، کیفیت، برند، نوسانات بازار و متراژ تعیین می‌شود. به همین دلیل، باید قبل از خرید این محصول ارزشمند، برای استعلام قیمت آن از طریق فروشگاه‌های معتبر اقدام فرمایید. اگر به دنبال راهی برای خرید عایق‌های حرارتی با قیمت بسیار عالی، کیفیت تضمینی و خدمات پس از فروش بی‌نظیر هستید، می‌توانید با خیالی آسوده به صورت آنلاین یا حضوری به فروشگاه آرام گستر پارس مراجعه فرمایید. توجه داشته باشید که قبل از خرید این محصول ارزشمند، باید دیواره‌ها، کف و سقف ساختمان خود را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید.

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر