بورس | بازار سهام | بازار سرمایه | شاخص کل بورس | پیش بینی بورس

منتظر تحول بورس در ۱۴۰۳ باشیم؟

محمدی کارشناس بازارهای مالی گفت: سهام با توجه به اصلاح و همچنین ارزندگی قیمت ها می‌تواند درصد بیشتری از پرتفوی سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دهد.

 منتظر تحول بورس در ۱۴۰۳ باشیم؟

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

میثم محمدی کارشناس و مدرس بازارهای مالی در تحلیلی که از روند بازارهای مالی در سال ۱۴۰۳ ارائه داد، اظهارکرد: در روزهای آخر اسفند ماه شاهد افت مجدد قیمت‌ها بودیم که با توجه به اینکه افراد نیاز به نقدینگی داشته‌اند و همچنین با توجه به ریسک تعطیلات امری طبیعی بود.

وی افزود: در سال آینده می‌توان شاهد بود که بعضی از این سرمایه‌ها دوباره وارد بازار شوند، به نظر می‌آید کف بسیاری از سهام در همین محدوده باشد اگر چه چیز قطعی و صد در صدی در تحلیل وجود ندارد.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه انتظار داریم در سال ۱۴۰۳ شاهد بهبود معاملات بورس باشیم، تشریح کرد: البته این تحلیل را در سال ۱۴۰۲ نیز ارائه دادیم که در چند ماه اول سال روند شارپ صعودی با بازدهی بیش از انتظار را شاهد بودیم که طبیعتاً بعد از رشد قابل توجه باید انتظار اصلاح را داشت، برای سال ۱۴۰۳ نیز انتظار داریم بازار بورس روند نسبتاً خوبی را داشته باشد اما چنانچه با رشد شارپی و بدون اصلاح و نیز غیرمنطقی همراه شود باید مجدد ریزش قیمت‌ها را شاهد بود.

محمدی همچنین افزود: زمانیکه تحلیلی از بازار انجام می‌شود و انتظار رشد داریم منظور میزان رشد است و این میزان رشد می‌تواند در یک ماه و یا در ۱۲ ماه اتفاق بیفتد بنابراین باید بازده مورد انتظار از سرمایه‌گذاری را در یک بازه و نیز در یک بازار مشخص کرد.

محمدی سال ۱۴۰۳ را مجدد برای بورس سال خوبی پیش‌بینی می‌کند از این جهت که درحال‌حاضر ارزنده‌ترین بازار در کشور، بازار بورس و قیمت سهام است که می‌تواند دارایی ارزنده را به سبد سرمایه‌گذاری ما اضافه نماید و با چشم‌انداز بلندمدت و همچنین با صبوری انتظار داشته باشیم روند نسبتاً خوبی را شاهد باشیم ضمن اینکه با مقایسه با سایر بازارها متوجه خواهیم شد که کم ریسک‌ترین بازار در شرایط فعلی می‌باشد.

محمدی انتخاب سهم را بسیار مهم عنوان کرده و می‌گوید: قطعاً پیشنهاد بنده به جای خرید مستقیم سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در رشدها روند صعودی بسیار خوبی را دارند و نیز در ریزش‌ها می‌توانند کمترین افت را تجربه نمایند گفتنی است صندوق‌های سهامی و صندوق‌های کالایی گزینه‌های جذابی در جهت سرمایه‌گذاری می‌باشند.

این مدرس بازارهای مالی در ادامه به بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: بازار کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال رشد شارپی جالب توجهی را در سال ۲۰۲۴ داشته‌اند و همانطور که در تحلیل‌های قبلی عرض شد انتظار داریم سال ۲۰۲۴ با توجه به اینکه هاوینگ بیت کوین را نیز پیش روی داریم سال خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال باشد ولی با توجه به اینکه بیت کوین سقف تاریخی خود را شکسته باید منتظر ماند که آیا قیمت ۶۹ هزار دلار تأیید و یا تثبیت می‌دهد و یا اینکه شکست فیک است و باید منتظر ریزش بازار بود، طبق این دو سناریو چنانچه شکست سقف تاریخی بیت کوین تأیید شود و از لحاظ تکنیکال پولبک اتفاق بیفتد انتظار داریم روند صعودی بازار ادامه پیدا کند و در صورت شکست فیک باید منتظر ریزش قیمت ارزهای دیجیتال باشیم ولی با توجه به اینکه در روند صعودی هستیم هر اصلاحی می‌تواند نقطه‌های خرید مناسبی باشد برای بازار کریپتوکارنسی که با دید بلندمدت بازار جذابی است.

این کارشناس بازارهای مالی همچنین در خصوص بازار طلا، ابرازکرد: با شیب ملایمی باید منتظر رشد قیمت‌ها در بازار طلا باشیم، انتظار داریم در سال ۱۴۰۳ این بازار به روند صعودی خود ادامه دهد اما انتظار رشد شارپ را درحال‌حاضر نداریم، به طبع آن قیمت طلا به نرخ دلار وابسته است به همان نسبت نیز انتظار داریم نرخ ارز روند صعودی را که شروع کرده با یک شیب ملایم و مناسب ادامه دهد.

میثم محمدی در جواب این سوال که چه ترکیب پرتفوی را برای سال ۱۴۰۳ پیشنهاد دارد، بیان کرد: چنانچه بخواهیم پرتفوی مناسبی را برای سال ۱۴۰۳ در نظر بگیریم، سهام با توجه به اصلاح و همچنین ارزندگی قیمت‌ها می‌تواند درصد بیشتری از پرتفوی را به خود اختصاص دهد و بعد از آن ترکیبی از ارزهای دیجیتال و طلا گزینه‌های مناسبی در جهت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ می‌باشند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ایمان

    چطوری ی شرکت عربستانی به تنهایی 62بار بزرگتر از کل سهام شناوری بورس ایران هست آیا بخاطر نوسانگیری نیست که اینچنین شده و یا ارزش بیت کوین به تنهایی بیشتر از ارزش کل بورس ایران 90 ملیونی هست زشت نیست جالبه فقط اوضاع بورس اینچنین هست سایر بازارها مثل مسکن و طلا پابه پای تورم و سایر قیمت های اجناس بالا میره بجز این بورس .واقعا ماجرا چیه یعنی کسی نیست دلیلش را بگه

  • ناشناس

    همون یه دفعه که حسن دزد ، با کلاه بورس جیب ملت ایران رو زد برای ۷۷ پشت ایرانیها کافیست
    خود من ۴۰۰ میلیون پول داشتم توی بورس. وقتی دیدم میدزدند فروختم رفتم سکه خریدم. گور پدر اقتصاد در گردش. اونهایی که بخ امید سبز شدن بورس موندند هنوز بهد این همه یال تو ضررن. ما ملت رو به جایی رسوندید که عین زمان قاجار به تو بالش موندن پول و سکه هامون بیش از بانک ربا خوار و بورس دزد اسلامی اعتماد داریم . برید کشکتون رو بسابید

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر