آمار چک های برگشتی کاهش یافت

بررسی جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در فروردین۱۴۰۳ نشان می‌دهد در این ماه از مجموع ۶میلیون و ۳۰۰هزار فقره چک مبادله‌شده، ۵۲۹هزار فقره چک برگشت خورده است. به‌طور کلی نسبت چک‌های برگشت‌خورده به کل چک‌های مبادله‌شده، ۸.۳درصد بوده که اندکی کاهش را نسبت به اسفندماه نشان می‌دهد.

آمار چک های برگشتی کاهش یافت

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که وضعیت نامیدکننده آمار چک های برگشتی در فروردین ماه رو به بهبود بوده و این آمار امسال کاهش یافتو

افزایش و کاهش این نسبت ارتباط مستقیم با تشدید نااطمینانی در اقتصاد دارد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین امسال میزان استفاده از چک کاهش یافته است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود آمار مربوط به چک‌های مبادله‌ای در فروردین‌ماه۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد چک‌ برگشتی از ۷۸۹هزار فقره در اسفندماه۱۴۰۲ به ۵۲۹هزار فقره در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است که کاهش ۳۳درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش چک‌های برگشتی در این ماه ۴۴.۶هزارمیلیاردتومان بوده است که نسبت به ماه قبل کاهش ۴۵.۲درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بررسی نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای نیز نشان می‌دهد این نسبت به ۸.۳درصد کاهش یافته است. از نظر مبلغ نیز این نسبت معادل۱۱.۶درصد بوده است. در اسفندماه۱۴۰۲ نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از نظر تعداد ۸.۷درصد و از نظر مبلغ ۱۱.۷درصد بوده که حاکی از کاهش نسبی در نخستین ماه امسال بوده است.

مطابق آمارهای بانک‌مرکزی در فروردین‌ماه امسال، در کل کشور بیش از ۶میلیون و ۳۰۰هزار فقره چک مبادله شده است که ارزش آن بیش از ۳۸۵.۵هزارمیلیاردتومان بوده است. میزان چک‌های مبادله‌شده نیز در این ماه نسبت به ماه پیش از آن، یعنی اسفند۱۴۰۲، از نظر تعداد ۳.۴درصد و از نظر مبلغ نیز ۴۴.۳درصد کاهش یافته است. از این میزان چک‌های مبادله‌شده ۵۲۹هزار فقره چک برگشت‌ خورده و ۵میلیون و ۸۰۰هزار فقره چک وصول شده که به این معناست که بیش از ۸درصد چک‌های مبادله‌شده برگشت خورده‌اند. همچنین ارزش چک‌های برگشتی در این ماه ۴۴.۶هزارمیلیاردتومان بوده که نسبت آن به ارزش کل چک‌های مبادله‌شده معادل ۱۱.۶درصد است.

در گزارش بانک ‌مرکزی آمده است که در فروردین‌ماه ١٤٠٣، در کل کشور حدود ٥١٥هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۳هزارمیلیاردتومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۴درصد و از نظر ارزش ۹۷.۲درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری با فقدان موجودی بوده است. بررسی استان‌ها در کشور نشان می‌دهد که تهران بیشترین میزان چک مبادله‌ای را با سهم ۴۷درصدی به خود اختصاص داده است. بر این اساس، تهران با مبادله حدود ۱.۸فقره چک به ارزش ۱۷۱هزار میلیارد تومان، نزدیک به نیمی از ارزش کل چک‌های مبادله‌شده را در کشور با سهم ۲۹درصدی به خود اختصاص داده است. پس از تهران استان اصفهان با سهم ۱۰.۳درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته و خراسان رضوی نیز از این منظر جایگاه سوم را دارد و ۷.۷درصد از چک‌های مبادله‌ای را به خود اختصاص داده است. از منظر ارزش چک‌های مبادله‌شده نیز تهران با ۴۴.۴درصد در جایگاه اول، اصفهان با ۷.۴درصد و خراسان رضوی با ۶.۳درصد به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

فاصله با نقطه مطلوب

بررسی روند نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌شده در سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این نسبت چه از لحاظ مبلغ و چه ارزش در اواسط سال افزایشی را تجربه کرد که تا پایان سال به‌طور کلی روند کاهشی اما پرنوسانی را تجربه کرد.بطور کلی افزایش این نسبت نشان از تشدید نااطمینانی در اقتصاد و شرایط نامطلوب آن دارد. حال به‌طور کلی به نظر می‌رسد وضعیت چک‌های برگشتی در اقتصاد بهبود یافته و این نسبت یک پله پایین‌تر آمده است؛ به‌طوری‌که هم در مبلغ و هم در ارزش چک‌های برگشتی شاهد یک روند نزولی هستیم. البته باید توجه کرد که در شرایط مطلوب این نسبت باید زیر ۱۰درصد باشد و هنوز در بخش ارزش چک‌های برگشتی شاهد بالا بود نسبی میزان آن هستیم.

همچنین در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، در کل کشور بیش از ۲۰۰هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۱۰۱۰هزار میلیارد تومان وصول شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب ۵۵.۸درصد و ۶۱.۵درصد کاهش داشته است. در این ماه در استان تهران بیش از ۵۷هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ۵۸هزارمیلیاردتومان وصول شد. در این ماه ۴۸.۶درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران با سهم ۲۸.۶درصدی، خراسان رضوی با ۱۰.۶درصد و اصفهان با ۹.۴درصد وصول شده است. از منظر ارزش چک‌ها نیز، ۷۱.۲درصد از ارزش چک‌های رمزدار وصول‌شده در استان تهران با سهم ۵۷.۴درصد، خراسان رضوی با ۸.۲درصد و اصفهان با ۵.۶درصد بوده است.

p12 copy

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر