بازار سرمایه در آستانه جهش بزرگ است

در مراسم تودیع رئیس جدید سازمان بورس نکات ریز و درشت زیادی مطرح شد؛ از افزایش شفافیت و تقارن اطلاعاتی تا اولویت‌های سازمان برای رشد بازار! اما صحبت‌های وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس یک نکته نهفته نیز در دل خود داشت.

 بازار سرمایه در آستانه جهش بزرگ است

 مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بورس با حضور وزارت اقتصاد برگزار و حجت‌اله صیدی به عنوان هفتمین رئیس سازمان بورس معرفی شد.

بازار سهام در آستانه جهش

نقطه عطف سخنان صیدی در مراسم تودیع، به ترسیم آینده بازار برمی‌گردد. رئیس سازمان بورس در این خصوص گفت: با توجه به ثروت موجود در کشور، توانمندی بنگاه‌ها و وجود نیروهای توانمندی و سرمایه‌گذاران موجود در بورس، این بازار در آستانه جهش قرار دارد.

وی ادامه داد: هیچ دلیلی ندارد که بازار سرمایه بزرگ نشود و ارزش آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نرسد، ظرفیت‌ها وجود دارد و فقط باید قدم های لازم برداشته شود تا به آن نقطه برسیم.

حال باید بررسی کرد که نقاط مد نظر دکتر صیدی برای رسیدن به مارکت کپ ۴۰۰ میلیارد دلاری کجاست و شاخص کل چه اعدادی را به خود خواهد دید؟

ارزش کل بازار سرمایه کشور نزدیک به ۱۳۵ میلیارد دلار است. این عدد برای سقف سال ۱۳۹۹ تقریبا ۴۲۵ میلیارد دلار بود. علی‌رغم این‌که شاخص کل در محدوده قله سال ۱۳۹۹ معامله می‌شود، اما به علت اختلاف قیمت فعلی دلار با قیمت سال مذکور و همچنین ورود چندین شرکت جدید به بازار، این تفاوت ۳۰۰ میلیارد دلاری قابل توجیه است. \

پیش-بینی-بورس-۱

با توجه به تصویر فوق، مشخص است که ارش دلاری بازار سرمایه در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۸ دقیقا معادل همین ۱۳۵ میلیارد دلار ارزش امروز بورس کشور است. اما شاخص کل در آن تاریخ چه عددی را نشان می‌داد؟

شاخص کل در پایان دی ماه سال ۱۳۹۸، در محدوده ۴۰۰ هزار واحد در حال معامله بود. در آن تاریخ، شاخص بورس کشور بیش از ۴۰۰ درصد رشد را تجربه کرد که سبب افزایش ارزش بازار از ۱۳۵ میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیارد دلار شد.

حال که دکتر صیدی ارزش واقعی بازار را ۴۰۰ میلیارد دلار دانست، پس واضحا شاخص کل باید ۴۱۰ درصد رشد را تجربه کند تا به ارزش بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری منتج شود.

حتی اگر قائل بر این موضوع باشیم که شاخص کل در سال ۱۳۹۹ دارای حباب ۳۵ درصدی بود، رشد شاخص ۲۸۰ درصد محاسبه می‌شود.

با تمام این تفاسیر و برای رسیدن به ارزش بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری که از نظر رئیس سازمان بورس دست یافتنی است، شاخص کل باید عدد ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را لمس کند. حتی اگر حباب سال ۱۳۹۹ را نیز در محاسبات خود بگنجانیم، شاخص باید به عدد ۸ میلیون واحد برسد.

این ارزش بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری فقط به صحبت‌های صیدی خلاصه نمی‌شود و وزیر اقتصاد نیز آن را تلویحاً تایید کرد. به طوری که پاسخ همتی به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر آینده بازار روشن بود: سقف ۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحد برای بورس ایران عددی نیست.

پیش-بینی-بورس-2

لازم به ذکر است دستیابی به این اعداد محقق نمی‌شود مگر این که وضعیت نابه سامان اقتصادی محقق شود. این یعنی با اعمال سیاست‌های حمایتی و بنیادی، سود شرکت‌ها به حالت قبلی برگردد که در آن شرایط حتی نرخ بهره ۳۰ درصدی نیز نمی‌تواند تهدیدی برای بازار به حساب بیاید.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر