بورس تهران در انتظار سیگنال مثبت از دولت

روند بازار سهام از ابتدای سال جاری به شکلی بود که شاخص کل بورس هنوز نتوانسته از محدوده پرحاشیه دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عبور کند.

بورس تهران در انتظار سیگنال مثبت از دولت

شاخص کل بورس در آخرین روز هفته با رشد ۱۳هزار واحد به مرز سطح ۲.۱میلیون واحدی نزدیک شد اما نتوانست از این سطح عبور کند. 

بازار سهام برای ماندگاری در کانال مذکور باید با وفور اخبار مثبت همراه باشد.به نظر می‌رسد در این مقطع تنها عملی شدن وعده‌ها و شعارهای وزیر اقتصاد و پیگیری آن توسط ریاست جدید سازمان بورس می‌تواند بورس را به روزهای رونق بازگرداند.

برای متعادل ماندن فضای بازار سرمایه نیاز است تا ارزش معاملات خرد فراتر از ۶هزار میلیارد تومان به ثبت برسد.

به عبارت دیگر با گشایش دامنه نوسان، ارزش معاملات باید بالای ۱۰۰میلیون دلار برای یک تا دو هفته تثبیت شود.

شاخص کل بورس، در یک دالان نزولی در تلاطم است و در حال نزدیک شدن به سقف دالان مذکور است. در صورتی که بتواند از این سقف عبور کند، احتمالا بورس مسیر هموارتری را برای رونق طی خواهد کرد. 

با وجود اینکه شاخص کل بورس در آخرین هفته معاملاتی شهریور بیش از ۵درصد افزایش ارتفاع داد؛اما همچنان زیر این محدوده مهم قرار دارد این در حالی است که به نظر می‌رسید؛شاخص کل در شهریور بتواند حداقل دو کانال بالاتر بیاید.

این شرایط در حالی است که رئیس سازمان بورس از پتانسیل بازار سرمایه برای ۴۰۰میلیارد دلاری شدن خبر داده است.به نظر می‌رسد با شرایط فعلی و بدون برنامه ریزی تحقق این امر ممکن نباشد.

اما با تحول اساسی در متغیرهای اقتصادی موثر بر بورس می‌توان ضمن تعدیل P/Eبازار سرمایه، ثروت سهامداران بورسی را به شدت افزایش داد.

کنترل تورم و در پی آن کاهش نرخ بهره و حذف قیمت‌گذاری دستوری جزو عواملی است که می‌تواند ارزش بازار سهام ایران و ارزش دارایی‌های سهامداران آن را به شکل دلاری افزایش دهد. اما قطعا تحقق همه این وعده‌ها در کوتاه مدت میسر نخواهد بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر