خودرو در یکقدمی تالار نقرهای
با اعلام موافقت وزارت صمت مبنی بر تداوم عرضه تمامی کالاها در بورس کالا، حالا خودرو در یکقدمی تالار نقرهای قرار گرفتهاست. حدود سه هفته پیش ابراهیم رئیسی به سه وزیر صمت، نفت و اقتصاد ماموریت داد که در خصوص عرضه کالاها در بورس کالا اعلام نظر کنند. در نهایت با برگزاری چندین جلسه، هشتم مردادماه صورتجلسهای منتشر شد که مطابق آن هر سه وزارتخانه موافقت خود را با درخواست رئیسجمهور اعلام کردند. بدین ترتیب پیشبینی میشود خودرو در سرلیست عرضه در تالار نقرهای قرار بگیرد.
بر این اساس علاوه بر تصمیم بر ادامه عرضه تمامی کالاها در بورس کالا از سوی وزرا و هموار شدن عرضه خودرو در بورس کالا، نشانههایی مبنی بر عزم دولت برای ازسرگیری فروش خودرو در بورس کالا وجود دارد.
ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا
۲۸ اردیبهشت سال گذشته بود که برای اولین بار خودرو در بورس کالا حضور یافت. طبق آمار از تاریخ مذکور تا ۱۸ دیماه سال ۱۴۰۱ که راه خودرو از بورس جدا شد، ۳۴ هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو در بورس عرضه شدند.
این شکل از فروش تا حدود زیادی مورد استقبال خودروسازان قرار گرفت. که طی سالهای گذشته به شکل مداوم درگیر قیمتگذاری دستوری بودند و مشکلات مالی به روزمره این صنعت تبدیل شدهبود.
با عرضه خودرو در بورس کالا و خلق قیمت سومی بین قیمت کارخانه و بازار، این روش تا حدود زیادی به نفع تولیدکنندگان بود. مصرفکنندگان نیز میتوانستند خودروی موردنیاز خود را با قیمتی کمتر از بازار خریداری کنند.
با این وجود بورس کالا اقامتگاه طولانیمدتی برای خودرو نبود. در نهایت با ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو و چندین ماه کشوقوس بین شورایعالیبورس و شورای رقابت، فروش خودرو خارج از سامانه یکپارچه ممنوع اعلام شد. به همین جهت راه بورس کالا برای فروش خودرو بستهشد.
بی تفاوتی فاطمیامین به بورس کالا
همچنین وزارت صمت که در آن زمان تحت تصدی سیدرضا فاطمیامین بود، بهنوعی موضع بیطرف را در پیش گرفتهبود. این شکل از موضعگیری صمت را نیز میتوان یکی از علل مهم خداحافظی خودرو از بورس کالا در نظر گرفت.
بعد از این اتفاق دیگر هیچ خودروی سواری در بورس به فروش نرفت. با این وجود اواخر خردادماه یکی از خودروسازان خصوصی از عرضه در بورس کالا خبر داد. این در شرایطی بود که شورای رقابت این عرضه را غیرقانونی دانست. همین امر نقطه پایانی بود بر امید خودروسازان به بازگشت محصولاتشان به تالار خودروی بورس کالا.
اما با دستور جدید رئیسجمهور و موافقت سه وزیر صمت، نفت و اقتصاد مبنی بر ادامه عرضه تمامی کالاها در بورس کالا، راه عرضه دوباره خودرو از این طریق هموار شدهاست.
همچنین میتوان گفت اگر دوباره در بورس کالا جایی برای خودرو باز شود، در ابتدا این محصولات خودروسازان خصوصی خواهند بود که راهی تالار نقرهای میشوند.
نشانههای بازگشت خودرو به بورس
نشانههای مختلف حاکی از آن است که احتمالا یکی از کالاهای موردنظر دولت برای عرضه در بورس کالا، خودرو است. برای مرور این نشانهها ابتدا نگاهی داشته باشیم به تغییرات در وزارت صمت.
پیش از این اشاره کردیم که وزارتخانه تحت امر فاطمیامین سال گذشته موضعی کاملا بیطرفانه نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا یا قیمتگذاری توسط شورای رقابت داشت.
با این وجود حالا تغییرات مهمی در این وزارتخانه به وجود آمدهاست. با جایگزین شدن علیآبادی به جای فاطمیامین، به نظر میرسد وزارت صمت دیگر در این مورد چندان بیمیل یا بیطرف نیست.
اخبار نشان میدهد که پیش از این خودروسازان و همچنین وزیر صمت تلاشهایی برای حذف قیمتگذاری دستوری داشتهاند. در این مورد هم مذاکراتی را با مجلس و هیات دولت پیش بردهاند.
با این وجود هیچ نشانهای وجود ندارد که مجلس و دولت بخواهند خودروسازان را در قیمتگذاری آزاد بگذارند. اما ممکن است بخواهند راه سومی را در پیش گرفتهو بورس کالا را به عنوان راهحل میانی برای جبران زیان خودروسازان بپذیرند.
عجله برای تحویل خودروها از روی خوش قولی نیست
از طرف دیگر باید توجه داشت که عرضه خودرو در بورس کالا در مغایرت با دستورالعمل شورای رقابت در مورد نحوه عرضه خودرو است. چندی پیش این شورا در برابر دستور رئیسجمهور مبنی بر کاهش قیمت خودروهای مونتاژی تمکین نکرد. بنابراین به نظر میرسد دولت هم از مصوبه شورای رقابت مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس تمکین نکند.
اگر رفتار خودروسازان را زیر ذرهبین قرار دهیم، نشانههای دیگری مییابیم. از اینکه احتمالا تولیدکنندگان خودرو امیدوار به عرضه محصولاتشان در بورس کالا هستند.
برای مثال گرچه پیشفروش بیشتر خودروها از طریق سامانه یکپارچه طی دو مرحله انجام شدهاست، اما در این مدت شاهد بودیم که برخی از خودروسازان خصوصی برای تحویل خودروها بسیار عجله داشتند. بعضی از آنها اعلام کردند که محصولات خود را حتی چندین ماه زودتر از موعد مقرر، تحویل خواهند داد.
بنابراین میتوان این احتمال را مطرح کرد که مونتاژکاران میخواهند هرچه زودتر محصولات خود را تحویل دهند تا با هموار شدن مسیر عرضه خودرو در بورسکالا بتوانند محصولات خود را راهی تالار نقرهای بورس کنند.
دپو خودرو برای بورس کالا؟
از طرف دیگر آمارهای مختلفی که درباره وضعیت تولید خودرو از سوی نهادهای مختلف منتشر شد، مانند شامخ یا گزارش پژوهشکده پولی و بانکی.
این گزارشها نشان میدهد که تولید خودرو طی ماههای گذشته و بهخصوص در تیرماه با افت مواجه بود. همچنین انبار خودروسازان بهشدت در حال پر شدن است.
بازوی پژوهشی بانک مرکزی پیش از این علت افزایش انبار محصولات خودروسازان را «دلایل استراتژیک» معرفی کرده بود. دلایل استراتژیکی که حالا با دستور رئیسجمهور معنای دیگری پیدا کردهاست.
به عبارت دیگر میتوان گفت احتمالا با افزایش احتمال عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان ترجیح دادهاند که با دپوی محصولات خود، آنها را برای عرضه در بورس نگه دارند.
علاوه بر این، هفتم مردادماه مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو تهیه کرد. این مرکز به طور مشخص پیشنهاد دادهبود که «همه خودروها» باید در بورس کالا عرضه شوند.
بنابراین میتوان گفت پنج نشانه مشخص وجود دارد که نشان میدهد احتمالا دولت در پی بازگشایی تالار خودروی بورس کالاست.
کارنامه بورس کالا در فروش خودرو
همانطور که پیش از این اشاره کردیم بورس کالا کارنامه موفقی در فروش خودرو داشت. دستکم خودروسازان از این شیوه فروش راضی بودهاند.
مرکز پژوهشهای مجلس نیز در گزارش اخیر خود، ضمن نقد صریح شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در قیمتگذاری خودرو، این شیوه را باعث افزایش قیمت قابلتوجه خودرو در بازار دانست. علاوه بر آن کارنامه بورس کالا را در فروش خودرو بررسی کرد و به آن نمره قبولی دادهاست.
همانطور که اشاره شد از ۲۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ تا ۱۸ دیماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو به ارزش ۵/ ۱۹هزار میلیارد تومان در بورسکالا عرضه شدهاند.
این عرضه از سویی به نفع مصرفکنندگان بود. به طوری که طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس درمجموع ۴/ ۴هزار میلیارد تومان ارزانتر از قیمت بازار خودرو خریداری کردهاند.
از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز تا حدی از فشار قیمتگذاری دستوری خارج شدند و ۶هزار میلیارد تومان بیشتر از قیمت مصوب، عایدی کسب کردند.
عرضه مداوم خودرو در بورسکالا باعث شد حتی زمانی که بازار ارز درگیر نوسانات است، قیمت خودرو در بورس روند کاهشی داشته باشد.
وابستگی بازار به نرخ ارز
همچنین این گزارش اشاره دارد که بهرغم آنچه گفتهمیشود که عرضه خودرو در بورسکالا باعث افزایش قیمت در بازار شد، بهای خودرو در بازار وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد و همیشه وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان دادهاست.
بنابراین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تاکید میکند که «عرضه خودرو در بورسکالا اگر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نشود سبب افزایش قیمت آن هم نخواهد شد». شاهد این موضوع عرضه خودروهای مونتاژی در بورس کالاست.
این خودروها زمانی در تالار نقرهای عرضه شدند که بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بود. در چنین شرایطی عرضه این محصولات در بورس کالا باعث افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در بازار نشد. اما در مقابل هر زمان که نرخ ارز افزایش داشته قیمت خودرو در بازار نیز به طور هماهنگ رشد یافتهاست.
اما نکته قابلتوجه این است که طبق آمار اعلامشده از سوی بورسکالا، در ۹ماهه سال ۱۴۰۱ کمتر از سهدرصد تولیدات ایرانخودرو و کمتر از یک درصد خودروهای سایپا در بورسکالا عرضه شدهاست.
همچنین تنوع خودروهای عرضهشده در بورسنیز محدود بودهاست. بنابراین نمیتوان انتظار بیشتری از کارنامه بورس کالا در فروش خودرو داشت. چراکه عملا فرصت بسیار محدودی برای عرضه محصولات خودروسازان داشتهاست.
نظر شما