یادداشت/

آشنایی کامل با بازار مشتقه در بورس

نمیا کرامت - فعال و کارشناس بازار سرمایه

آشنایی کامل با بازار مشتقه در بورس

ابزار مشتقه در ایران، از جمله ابزارهایی است که در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. در واقع، ابزار مشتقه به هر نوع ابزار یا قرارداد مالی اشاره دارد که ارزش خود را از ارزش یک دارایی اصلی، مانند سهام، ارز، کالا و غیره مشتق می‌کند. یکی از رایج‌ترین ابزارهای مشتقه در ایران، قراردادهای آتی سهام است. در این قراردادها، قیمت و تحویل سهام در آینده تعیین می‌شود.

استفاده از قراردادهای آتی سهام می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا با حفظ حقوق رقابتی خود، ریسک بازارها را مدیریت کنند. علاوه بر آتی سهام، در ایران قراردادهای آتی برخی از کالاها نیز وجود دارد. این قراردادها به مشتریان امکان می‌دهند تا در آینده با قیمت و تحویل کالای مورد نظر، سود کنند یا ریسک را کاهش دهند. بازار آتی فولاد و بازار آتی گندم در این زمینه معروف هستند.

به طور کلی، ابزارهای مشتقه در ایران کمتر فراوانی دارند نسبت به بازارهای مالی پیشرفته‌تر. با این حال، در سال‌های اخیر، در راستای توسعه بازار سرمایه در ایران، تلاش‌هایی صورت گرفته است تا نقش ابزارهای مشتقه در مدیریت ریسک و جذب سرمایه بیشتر در بازارهای مالی ایران افزایش یابد.
البته، برای شرکت در بازار مشتقه، دانش و تجربه کافی لازم است تا بتوانید این ابزارها را به درستی ارزیابی کنید و ریسک‌های مربوطه را در نظر بگیرید. همچنین، ممکن است قوانین و مقررات مربوط به بازارهای مشتقه در آینده تغییر کند، بنابراین پیگیری آخرین اطلاعات و الزامات حقوقی ضروری است.

بازار مشتقه در بورس تهران شامل ابزارهای آتی و اختیار می باشد.در دنیا، بازار مشتقه بیشترین ارزش معاملات رو بنابر اهرمی و دوطرفه بودن بازار داره، معامله گران و اسکالپرها، اکثرا در این بازار هستند.اما متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت فنی ، فرهنگسازی و آموزش در ایران، این بازار در ابتدای مسیر است.

قراراداد آتی چیه ، قراردادی است بین دو فرد که خریدار متعهد می شود در سررسید مشخص(آینده) یک کالا یا سهمی رو به قیمتی که در حال حاضر با فروشنده معامله کرده،تحویل بگیرد و فروشنده هم باید آن دارایی رو تحویل بدهد.قراردادآتی در بورس تهران بر روی صندوق طلا، شمش، زعفران، نقره و تعدادی سهام (شستا،اهرم،خساپا و...) ایجاد شده است.اهرم معاملات آتی ۴ و بازار دوطرفه است.

جدول وسطی

در هفته گذشته قراردادهای آتی سهام متناسب با وضعیت دارایی پایه منفی بودند.در قراردادآتی کالایی هم (صندوق طلا،شمش طلا،نقره و زعفران هم متناسب با قیمت انس جهانی و دلار داخلی، روند منفی بود.

و اما بازار اختیار معامله (آپشن)آپشن چیست : قراردادی است بین دو فرد که خریدار با پرداخت مبلغی  تحت عنوان پرمیوم، حق خرید یا فروش یک سهم رو در تاریخ و قیمت مشخص به فروشنده آپشن،به دست می آورد.

۲ نوع اختیار داریم :

۱.اختیار خرید

۲.اختیار فروش

در حال حاضر اختیار معامله بر روی ۵۰ نماد سهام تعریف شده که بیشترین ارزش معاملات بر روی نمادهای شستا،خودرو،خساپا،اهرم و بانک دی می باشد.جذابیت بازار آپشن به اهرم معاملاتی بالا و دوطرفه بودنشهحد ضرر محدود به میزان پرمیوم پرداختی است و هزینه فرصت سرمایه در این ابزارها بسیار کمتر می باشد.پیشنهاد می شود قسمتی از سبد سهام رو به این بازار اختصاص بدهید.گزارش هفتگی بازار آپشن :ارزش معاملات بازار آپشن رو به پایین و به محدوده روزانه ۶۰ میلیارد تومان رسید.

جدول اخر

تعداد موقعیت های باز (شاخص مهمی است) تغییر چندانی نداشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر