بورس دست ایران خودرو را رو کرد
طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان موظف به عرضه مستمر همه تولیدات خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند و از طرفی ایران خودرو نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ همه هایماهای تولیدی خود را پیشفروش کرده است.
ایران خودرو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در ایران است. این شرکت در دهه ۱۹۶۰ تأسیس شده و از آن زمان به تولید و توزیع انواع خودروهای سواری و تجاری در بازار ایران اختصاص داده است. ایران خودرو به عنوان تولیدکننده محصولاتی از برندهای معتبر مانند پژو و کیا در ایران معروف است. این شرکت تأسیس شده تحت مالکیت دولتی بوده و تا تاریخ آگاهی من منتهای سپتامبر ۲۰۲۱ ادامه داشت. ایران خودرو در تلاش برای توسعه صنعت خودروسازی در ایران و تولید محصولات متنوع و با کیفیت به منظور تأمین نیازهای بازار داخلی و صادرات به کشورهای دیگر مشغول به فعالیت بوده است.
گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان میدهد این شرکت شهریور امسال ماه ۲۴۱۰ دستگاه هایما تولید کرده اما فقط ۲۶۳ دستگاه را به مشتریان فروخته است و ۲۱۴۷ دستگاه هایمای تولیدی خود در شهریور را عرضه نکرده است.
طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان موظف به عرضه مستمر همه تولیدات خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند و از طرفی ایران خودرو نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ همه هایماهای تولیدی خود را پیشفروش کرده است.
این در حالی است که مردمی که در سامانه یکپارچه، نوبت تحویل خودرو آنان تابستان ۱۴۰۲ بوده است کماکان بلاتکلیف و نگران افزایش قیمت کارخانهای این خودرو هستند.
ایرانخودرو و سایپا از یک ماه پیش دوباره درخواست افزایش قیمت دادهاند
در اینباره، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد، با اشاره به درخواست افزایش قیمت دو خودروساز داخلی، میگوید: دو شرکت ایرانخودرو و سایپا حدود یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه کردهاند.
وی مدعی شد: بر اساس محاسبات انجام شده و مدارک ارائه شده از سوی شرکتهای خودروساز داخلی (ایرانخودرو و سایپا)، افزایش هزینههای تولید و مواد اولیه خودروسازان داخلی مشمول ۳۵ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت شده است، بنابراین باید محصولات این خودروسازان نسبت به قیمت تمام شده خودرو در اردیبهشت افزایش یابد، قطعا عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینهها، موجب زیان سهامداران خودرو است.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان، عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینهها، موجب نابودی صنعت خودرو میشود زیرا در این شرایط بدهی خودروسازان به قطعهسازان دائما افزایش مییابد و بنابراین توان تولید و عرضه قطعهسازان کاهش مییابد و بر این اساس تولید خودرو نیز افت خواهد داشت؛ بخش اعظم مواد اولیه مورد نیاز خودرو از بورس کالا خریداری میشود و قیمت این محصولات در بورس کالا در حال افزایش است اما اجازه افزایش قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی داده نمیشود.
نعمتبخش میگوید: قیمت مواد اولیه خودرو از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۸ برابر شده و مشخصا قیمت محصولات فولادی مورد نیاز خودروسازان در همین مدت ۴۵ برابر افزایش یافته است و همچنین قیمت محصولات فولادی از سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است اما قیمت خودرو طی ۱۰ سال گذشته نهایتاً ۱۳ برابر افزایش یافته است، با توجه به این مسائل و قیمتگذاری دستوری خودروسازان متضرر میشوند و بر اثر همین مسائل ایرانخودرو در سه ماهه ابتدای امسال ۹ هزار میلیارد تومان متضرر شده است.
وی افزود: محصولات ایرانخودرو و سایپا به طور متوسط ۲ هزار دلار ارزبری دارند لذا در کنار افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت تمامشده محصول بسیار اثرگذار است.
به گفته نعمتبخش دولت باید اجازه دهد خودروسازان به شیوههای که خودشان در نظر دارند، خودرو عرضه کنند تا در اثر رقابت بین آنها خریداران خودرو نیز منتفع شوند.
شهریور امسال فقط ۱۲ درصد از هایماهای تولید شده به بازار عرضه شد
طبق آمار کدال بورس، ایرانخودرو از ابتدای سال مالی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۵۲۸ دستگاه هایما تولید کرده و ۷۶۵۵ دستگاه آن را فروخته است، به عبارتی، در حالی که در همین مدت حدود ۷۳ درصد هایماهای تولیدی به بازار عرضه شد، در شهریورماه امسال فقط ۱۲ درصد از هایماهای تولید شده در این ماه، به بازار عرضه شده است.
این در حالی است که ایران خودرو از ابتدای سال مالی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، تعداد ۶۵۷۰ دستگاه هایما تولید کرده و ۶۰۰۹ دستگاه (بیش از ۹۱ درصد) آن را تحویل داده بود.
نظر شما