در گفت و گوی تیتر کوتاه با نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد؛

خود تحریمی ها، تیشه‌ای بر ریشه اقتصاد ایران / موافق تعطیلی شنبه ها هستیم

روشنعلی یکتا قرابائی گفت: ما در رابطه با بازارشناسی و بازاریابی مشکل و محدودیت جدی نداریم و تنها چالشمان مشکلات بانکی ایران است. در واقع سیاست‌های بانک مرکزی و خود تحریمی ها، ریشه مسائل کنونی است.

خود تحریمی ها، تیشه‌ای بر ریشه اقتصاد ایران / موافق تعطیلی شنبه ها هستیم

ایران اکسپو ۲۰۲۴ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی فرصتی برای حضور شرکت ها، تجار و بازرگانان خارجی در کنار شرکت‌های داخلی بوده که در چهار روز برگزار می‌شود. این نمایشگاه از تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد. ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، مسیر را برای توسعه تجارت خارجی هموار کرده و در این زمینه می‌تواند راهی برای نجات اقتصاد ایران در شرایط تحریمی باشد تا کشورهای دیگر شاهد توانمندی بالای کشورمان باشند.

در همین راستا در حاشیه برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ به مصاحبه با روشنعلی یکتا قرابائی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه پرداختیم.

یکتا در خصوص تاثیر ایران اکسپو بر توسعه تجارت خارجی ایران گفت: در نظر گرفتن پاویون ویژه برای اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها برای نخستین بار در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، ایده بسیار خوبی بود، زیرا اعتقاد من این است که اتاق‌های بازرگانی، اتاق‌های مرجع و خبرگان تجارت کشورهای مبدا و مقصد در این بخش گرد هم آمده‌اند. به عنوان مثال حضور چهار تن از روسای فدرال روسیه، نمایندگان و بازرگانان روس در غرفه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در این نمایشگاه با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی، نشان از نقش این نمایشگاه در توسعه روابط تجاری است. این نوع روابط و فعالیت‌ها می‌تواند تا حدودی اثر محدودیت‌های اعمال شده برای ایران در نتیجه تحریم‌ها را خنثی کند.

وی همچنین در رابطه با چالش‌های موجود در مسیر پیشرفت اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بیان کرد: ما در رابطه با بازارشناسی و بازاریابی مشکل و محدودیت جدی نداریم و تنها چالشمان مشکلات بانکی ایران است، به این معنا که تحریم‌های داخلی بیشتر به ما آسیب می‌زند. در واقع سیاست‌های بانک مرکزی و خود تحریمی ها، ریشه مسائل کنونی اقتصاد است. در زمینه حمل‌ونقل و استانداردها هم برخی چالش‌ها وجود داشت که به کمک سازمان توسعه تجارت و دیپلماسی اقتصادی، در حال برطرف شدن هستند.

تهدید بازار کار خارجی با تعطیلی پنجشنبه ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تعطیلی روزهای شنبه یا پنجشنبه بر روند تجارت خارجی توضیح داد: بدون شک ما موافق تعطیلی روزهای شنبه هستیم. ما درحال‌حاضر دنیای خود را با تحریم‌ها محصور کرده ایم، حال اگر یک روز کاری اصلی را هم تعطیل کنیم دیگر چیزی به عنوان بازار کار خارجی باقی نمی‌ماند. ما به طور مفصل در این زمینه نامه نگاری کرده‌ایم و پیگیر آن هستیم که تعطیلات در نظر گرفته شده به جریان تجارت خارجی آسیبی نرساند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها