ادعاها درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران

پس از عملیات «وعده صادق ۲» علیه اسرائیل توسط ایران، ادعاهایی درباره اهداف احتمالی رژیم صهیونیستی در خاک ایران مطرح شده است.

ادعاها درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران

 پس از حمله موشکی انتقامی ایران علیه رژیم صهیونیستی برخی مقامات و رسانه های غربی ادعاهایی درباره اهداف احتمالی در خاک ایران مطرح کرده اند.

هم اسرائیل و هم نزدیکترین متحدش، ایالات متحده، متعهد شده‌اند که ایران را به خاطر پرتاب ۱۸۰ موشک به سوی اسرائیل مجازات کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که «ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

با این وجود «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت نمی کند.

البته رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بر حق اسرائیل برای پاسخگویی به شرط «متناسب بودن» تأکید کرد، موضوعی که به گفته او مورد توافق رهبران کشورهای عضو گروه ۷ نیز هست. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد.

بایدن در جدیدترین موضع گیری خود همچنین اعلام کرده است که «اسرائیلی‌ها تاکنون درباره نحوه واکنش خود به حمله ایران تصمیمی نگرفته‌اند. اگر جای آن‌ها بودم به گزینه‌ای غیر از حمله به تأسیسات نفتی ایران فکر می‌کردم.»

در این راستا، برخی مقام‌های آمریکایی به نقل از مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا خبر دادند که کاخ سفید در حال گفتگوهای جدی با اسرائیل درباره نحوه پاسخگویی است.

مشاوران کاخ سفید تمایل دارند که پاسخ اسرائیل به حمله ایران، استراتژیک اما محدود باشد، رویکردی که هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و هم مانع جنگی تمام‌عیار در منطقه شود. اما رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حاضر ممکن است نقش کمتری در شکل‌دهی به وقایع داشته باشد.

در این راستا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: «واضح است که آنچه ایران انجام داده یک تشدید بحران بی‌سابقه است. حق پاسخگویی برای اسرائیل محفوظ است. ما در حال رایزنی درباره ماهیت این پاسخ هستیم.»

این در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصریح کرده که «اگر رژیم صهیونیستی به عملیات ایران پاسخ دهد، با حملات کوبنده مواجه خواهد شد.»

از سوی دیگر، ایران همچنین از طریق سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا اعلام کرده که قصد ادامه درگیری ندارد مگر اینکه طرف‌های مقابل پاسخ دهند.

در همین ارتباط «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران گفته است که به نیروهای آمریکایی گفته شده که خودشان را کنار بکشند، «وگرنه با پاسخ سخت ایران مواجه خواهند شد.»

با وجود این سه نوع هدف یعنی اقتصادی، هسته ای و نظامی برای واکنش اسرائیل از سوی ناظران مطرح شده است.

آکسیوس در گزارشی مدعی است که اسرائیل واکنشی گسترده به حمله موشکی ایران نشان خواهد داد. بنا به همین گزارش صنعت نفت ایران، سامانه‌های دفاع هوایی و دیگر محل‌های راهبردی از محتمل‌ترین گزینه‌های اسرائیل برای حمله به خاک ایران هستند. آکسیوس با این حال احتمال حمله به شخصیت‌های «کلیدی» جمهوری اسلامی را نیز ممکن دانسته است.

شبکه سی.ان.ان، به نقل از یک مقام ارشد امریکایی اعلام کرد: «وضع کنونی خاورمیانه، علی رغم موفقیت واشنگتن در جلوگیری از تبدیل درگیری به جنگ گسترده، در لبه پرتگاه است».

این مقام امریکایی ضمن ابراز امیدواری نسبت به وجود اندکی حکمت، تاکید کرد: «در اینکه اسرائیل تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار ندهد، تضمینی وجود ندارد».

این مقام امریکایی در باره زمان احتمالی پاسخ رژیم صهیونیستی به حمله موشکی ایران در سه شنبه گذشته تصریح کرد: «اگر پاسخی از جانب اسرائیل وجود داشته باشد، انتظار من این است، که پیش یا پس از 7 اکتبر باشد».

در این خصوص سی.ان.ان به نقل از یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه امریکا اعلام کرد: «اسرائیل تضمین نمی‌دهد که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در میان گزینه‌های تل آویو در پاسخ احتمالی به تهران، مطرح نباشد».

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا از تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت کرده بود.

با این حال یورونیوز در گزارشی می گوید: « با این حال احتمال اینکه با حمله به مراکز هسته‌ای دو طرف وارد چرخه طولانی‌تری از درگیری شوند بیشتر است. در این میان میزان فشارهایی که متحدان اسرائیل به این کشور خواهند آورد نیز اهمیت خواهد داشت. متحدان غربی اسرائیل احتمالا تلاش خواهند کرد تا رهبران اسرائیل را متقاعد کنند که واکنشی متناسب با حمله صورت گرفته نشان دهند.»

در این گزارش آمده است: «دولت آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل در شرایط کنونی و در حالی که تنها حدود یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باقی مانده است در تلاش است تا از شدت تنش‌ها و گسترش درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کند.»

گمانه زنی ها درباره حمله احتمالی و اهداف احتمالی در خاک ایران در حالی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران هم در سخنانی گفته است که اسرائیل «ممکن است به فکر تکرار خطاهای پیشین خود و تعرض به خاک مقدس ایران بیفتد، اما باید این را بداند که ما خود را برای این دیوانگی احتمالی او آماده کرده‌ایم و برنامه دور از انتظاری طراحی کرده‌ایم و پاسخ بعدی ما به تجاوزهای احتمالی در سطحی بسیار متفاوت صورت خواهد گرفت.»

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران نیز در جلسه هیات دولت گفته بود مقام‌های اسرائیل اگر «خطایی مرتکب شوند، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهند کرد.»

بر این اساس مطابق آنچه تهران اعلام کرده هر گونه حمله به خاک ایران با واکنش شدید ایران مواجه خواهد شد. این موضوع نشان می دهد بایدن برای اینکه درگیر یک جنگ منطقه ای پیش از انتخابات آمریکا نشود باید افسار اسرائیل را بکشد و آنرا مهار کند.

منبع: تابناک
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر