تجزیه اسرائیل؛ بخش ۶

تقلای اسرائیل برای جلو گیری از فروپاشی

یک محقق صهیونیست معتقد است که تنها راه برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در پی تغییرات جمعیتی اسرائیل، بازتعریف روابط بین سکولار و مذهبی ها به ویژه در رابطه با بودجه است.

تقلای اسرائیل برای جلو گیری از فروپاشی

گروه بین الملل تیترکوتاه- در ماه می سال جاری میلادی، روزنامه هاآرتص مقاله مهمی از «آیتای میشیاچ» تحلیل گر اسرائیلی منتشر کرد که در آن به تنش فزاینده جامعه اسرائیل که عمدتاً ناشی از احساس خطر وجودی و تلاش برای حفظ تداوم دولت صهیونیستی است، تمرکز می کند. مساله ای که دلیل آن افزایش شکاف بین اجزای تشکیل دهنده اسرائیل است که می تواند باعث خطر تجزیه و انقراض این رژیم شود.

در گروه بین الملل تیترکوتاه بنا داریم طی سلسله گزارش هایی، گزیده ای از این مطلب مفصل را منتشر کنیم. بخش اول این گزارش شامل تحلیلی کلی بر متن منتشر شده از روزنامه هاآرتص بود که در ادامه به ترجمه متن این روزنامه می پردازیم.

بخش دومبخش سوم/بخش چهارم/بخش پنجم گزارش.

بخش ششم ترجمه متن روزنامه هاآرتص به شرح زیر است:

پروفسور «ایال وینتر» محقق اسرائیلی می گوید، من به دلیل احساس نیاز و همچنین پس از گفتگو با پروفسور «یوجین کندل»، رئیس سابق شورای اقتصاد ملی اسرائیل، که تا حدودی مسئول ورود من به مساله بخشی شدن اسرائیل بود این موضوع بود، شروع به رسیدگی به این مساله کردم.

ایال وینتر معتقد است که تنها راه برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در پی تغییرات جمعیتی اسرائیل، بازتعریف روابط بین سکولار و مذهبی ها به ویژه در رابطه با بودجه است.

او استدلال می کند که مسئله راست و چپ نیست و انواع مدل های بخشی و فدرال وجود دارد. مساله مهم این است که سیستم مالی در اسرائیل کاملاً با آنچه امروز وجود دارد متفاوت است. ایده اصلی این است که سهم بیشتری از مالیات باید توسط استان ها یا بخش ها وضع شود و نه توسط دولت مرکزی. وینتر می گوید که این تغییر راهی برای جلوگیری از فروپاشی دولت اسرائیل است و در حال حاضر راه حل دیگری نمی بینم.

ایال وینتر مزایای بیشتری را در فدرالیسم می بیند. او به مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد مردم در جوامع همگن تمایل بیشتری به پرداخت مالیات دارند، زیرا احساس نمی‌کنند که این پول برای اهدافی استفاده می‌شود که هیچ اطلاعی از آن ندارند. او می گوید که در فدرالیسم، سهم بیشتری از مالیات به جامعه شما تعلق می گیرد. مانع اصلی سیاسی است، نه لیکود و نه جامعه مذهبی با چنین اقدامی موافقت نخواهند کرد.

خاخام «اشموئل جاکوبوویتز»، طرح خود را به اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور وقت اسرائیل ارائه کرد و توسط خاخام های برجسته نیز مورد استقبال قرار گرفت. هدف او این است که دو جامعه مستقلاً خود را اداره کنند و فقط در مورد مسائل ضروری مانند امور خارجی و امنیت همکاری کنند. او وضعیت امروز اسرائیل را به وضعیتی تشبیه می کند که در آن یک کودک ارتدکس تصمیم می گیرد یک زندگی غیر مذهبی داشته باشد. او می‌گوید، اگر خانواده باهوش باشد، ترتیبی ایجاد می‌کند که کودک در خانه بماند، اما اجازه دارد هر کاری که می‌خواهد در اتاقش انجام دهد. اگر در زندگی روزمره خود را در حال دعوا می بینیم، گاهی اوقات نیاز به جدایی وجود دارد. اما برادری باید حفظ شود، مانند دو اتاق در یک خانه. جاکوبوویتز منطق را در مسیری که تاکنون پیش رفته است، می‌بیند، مانند حفظ هویت یهودی. اکثریت یهودیان اسرائیلی نمی توانند فراموش کنند که یهودی هستند، آیا می توانند؟ اکنون با رشد اردوگاه مذهبی به وضعیت جدیدی رسیده ایم. اگر ما موفق به ارائه یک جایگزین قابل احترام شویم، آنگاه نیازی به مداخله نخواهد بود. جاکوبوویتز می گوید، وقتی جامعه مذهبی مستقل شود، یاد می گیرد که چگونه خود را تامین کند.

من نمی‌توانم بدانم اگر ایده‌ام پذیرفته شود، در یک جامعه کثرت‌گرا چه اتفاقی خواهد افتاد. اما گمان می‌کنم که این جماعت دین یهود را کنار نخواهند گذاشت. یکی از رهبران مذهبی یهودی به او گفته بود که در نتیجه نرخ زاد و ولد، مردم مذهبی در اسرائیل اکثریت خواهند شد، و او متعجب بود که اگر به فرزندانمان آموزش عمومی و حرفه ای ندهیم، چگونه کشور را اداره خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها