یادداشت /

تبلیغات به مثابه استراتژی

حبیب علیزاده - روزنامه‌نگار و کارشناس بورس

تبلیغات به مثابه استراتژی

درآمد پایدار، هدف نهایی همه کسب‌وکارهاست. در این راستا، حفظ و توسعه هر کسب‌وکار، فارغ از نوع و گستره آن، نیازمند استراتژی، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری ابزارهای مناسب و متعدد است. یکی از مهمترین ابزارها برای تثبیت روند درآمد پایدار، تبلیغات است.

اهمیت تبلیغات در چیست؟ هدف اصلی تبلیغات، اطمینان از آگاهی مشتری درباره وجود یک محصول یا خدمات خاص است. همچنین ترغیب و تشویق مشتری نسبت به مزیت‌های یک محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه از دیگر اهداف مهم تبلیغات به شمار می‌رود. در واقع، مهمترین کاری که تبلیغات انجام می‌دهد، این است که یک کسب‌وکار شما را از رقبا جدا کرده و بر آن نور می‌تاباند تا ویژگی‌های منحصربه‌فردش نمایان‌تر شوند. اگر رقیبی نبود، تبلیغات هم بی‌معنا می‌شد. بنابراین، برای آنکه همواره یک گام جلوتر از رقبا باشید، نیازمند تبلیغات گسترده، موثر و کارآمد هستید.

اگر تبلیغات را در مقام یک برنامه عملیاتی برای حضور در صحنه رقابت در نظر آوریم، کارکرد آن در بستر مفهوم «استراتژی» گویاتر خواهد بود. استراتژی که برگرفته از واژه یونانی «استراتگیا» به معنای فرماندهی و رهبری است، در زبان امروزی عبارت است از یک برنامه یا طرح عملیاتی معین جهت هماهنگی ارکان و سازماندهی اقدامات برای دستیابی به یک هدف خاص. هدف نهایی تبلیغات، دستیابی به درآمد پایدار است. بنابراین تحقق این هدف، نیازمند یک طرح عملیاتی، هماهنگی بین ارکان مختلف یک کسب‌وکار و سازماندهی اقدامات و فعالیت‌هاست. داشتن استراتژی در زمینه تبلیغات به معنای برخورداری از ایده‌های نوین و به‌کارگیری همه امکانات در جهت اجرای آن ایده‌هاست.

تبلیغات را نباید تنها به معرفی محصول و خدمات یک شرکت محدود دانست چرا که کارکرد تبلیغات فراتر از آن است. در فرآیند تبلیغات کارآمد و گسترده، برندینگ اتفاق می‌افتد و با به‌کارگیری استراتژی مناسب، به تدریج تقویت می‌شود. نتیجه نهایی برندینگ هم شکل‌گیری پایگاه مشتریان بلندمدت و وفادار است.

امروزه ابزارها و بسترهای متعددی برای تبلیغات در اختیار کسب‌وکارها قرار دارد که ارزان‌ترین و موثرترین آنها، رسانه‌های دیجیتال است. با این حال، آنچه فعالیت‌های تبلیغاتی را به موفقیت می‌رساند، همانا داشتن استراتژی کارآمد است. در واقع، روش‌های متعدد تبلیغات همچون تبلیغات دیجیتالی، موبایلی، چاپی، محیطی، رادیو و تلویزیونی، هدایای تبلیغاتی و... تنها زمانی می‌توانند موثر باشند که از یک استراتژی معین پیروی کنند.

استراتژی تبلیغاتی علاوه بر یک طرح و برنامه کلی که مبتنی بر شناخت بازار، حفظ جایگاه رقابتی، شناسایی و جذب مشتریان جدید باشد، نیاز به خلاقیت و نوآوری نیز دارد. کسب‌وکارهای بین‌المللی عموما به دلیل برخورداری از امکانات متنوع و مقررات آسان‌گیر، دست بازتری برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی دارند، اما کسب‌وکارهای ایرانی در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستند که با خلاقیت و نوآوری می‌توان این مشکل را تا حدی برطرف کرد.

حبیب علیزاده
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها