یادداشت

جایگاه اطلاع رسانی و تبلیغات ، ازدیروز تا امروز

پدرام باقرنژاد- روزنامه نگار و کارشناس ارشد مدیریت

جایگاه اطلاع رسانی و تبلیغات ، ازدیروز تا امروز

آیا هنوز اطلاع رسانی و تبلیغات برای موفقیت بازارها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ موثر است؟ در گذر زمان بسیاری از واژه ها و سرفصل های موضوعی آکادمیک در هم پوشانی بیشتری قرار گرفتند و عناوین بین رشته ای معنادار شد و هرچه می گذرد این امر سرعت بیشتری می گیرد.

روزی مدیریت، مدیریت استراتژیک،  مدیریت بازاریابی، مدیریت ارتباطات و روابط عمومی، مدیریت رسانه ای و تبلیغات ، مدیریت آی تی نرم افزار و...هر یک در محدوده خود وظایفی را ایفا می کردند ، اما با سرعت سرسام آور تکنولوژی و امکان انتشار و توسعه و تلفیق علوم، مسیر توسعه زندگی تغییر یافته است. امروز همه انسانها به همه علوم دسترسی دارند و مطالعه می کنند و یاد می گیرند و تجزیه و تحلیل می کنند و ارتقا می یابند و خود علاقمند به زایش و تولید و انتشار خود می شوند.  

امروز هر فرد می تواند یک رسانه باشد و هر رسانه باید از تمامی علوم مطرح شده و بسیاری دیگربداند تا محتوای ارزشمند ارایه کند. سال ها به عنوان صاحب امتیاز و مدیرعامل یکی از موسسات فرهنگی و تبلیغاتی پرآوازه ، پیشـرو و چاوش درعرصه تبلیغات محیطی بودم. درآن مدت ، که بیش از دو دهه بطول انجامید ، صرف نظر از رسانه های دولتی که شامل رادیو تلویزیون و مطبوعات دولتی بودند ، رسانه داری در بخش خصوصی، محدود می شد به رسانه های محیطی شهری و بین شهری. روزهایی که رسانه های خصوصی و غیر دولتی ،صرفاً امکان محدودی برای حضور پیدا کردند، درابتدای تولد رسانه های محیطی. روزهایی که برای نصب یک تابلوی اطلاع رسانی  در فضای شهری باید به ده ها سازمان و ارگان پاسخ می دادیم و برای تولد و بقایمان هزینه می دادیم و می جنگیدیم وراه را برای فعالان و پیروان بعدی هموار می کردیم. بیش ازدو دهه ، به عنوان مدیر موسسه ای پیشرو درعرصه تبلیغات ، صاحب وسیع ترین متراژ و بیشترین تعداد رسانه های شهری و بین شهری ، با شعاع و وسعت انتشاری قابل توجه  و به وسعت میلیون ها بیننده و مخاطب در روزبودم . فرصتی برای ظهور و بروز قدرت رسانه در محیط شهری و بین شهری و با مخاطبینی که مجذوب کلمات پر قدرت و عکس و طرح و رنگ می شدند.

در روزگاری برای توسعه رسانه های خصوصی تلاش می کردیم ، که قدرت بلا منازع رسانه، تنها  دولت بود و محتواهای تولیدی ، از کلمات و مفاهیم و طرح و رنگ  درحوزه های فرهنگی و تبلیغاتی نیازمند پاسخگویی مداوم و اخذ مجوزهای موازی از سازمان های موازی وسرمایه گذاری های کلان و هزینه های هنگفت بود. رسانه های خصوصی، تولیدات محتوای غیرایدیولوژیک و غیر دولتی وغیربومی و همچنین هرگونه اطلاع رسانی و تبلیغات آنها، نماد نگرش سرمایه داری و ابزار اشاعه فرهنگی غرب وموید دیدگاه مصرف گرایی بود... روزهایی که به پایان رسید و قصه های پرغصه ای که با حضور منتخبین و منتصبین ومنسوبین ، مسیرپر تلاطم فعالان خصوصی این عرصه را به بیراهه کشید و مانند بسیاری ازصنایع کشور، صنعت تبلیغات هم جولانگاه فرصت طلبان متصل و بی خردان منتسب و خواص بی بصیرت شد. نگارش قصه آنچه برما و فعالان این صنعت گذشت ، از حیث درج دربرگ هایی ازتاریخ، تاریخ چگونگی افول یکی از صنایع موثربراقتصاد کشورو اینکه ما چگونه ما شدیم، خالی از لطف نیست که شاید روزی به آسیب شناسی آن پرداخته شود. اما از دوران رونق تبلیغات و اطلاع رسانی در ایران تا افول آن و دوران ظهور روابط عمومی و ارتباطات دو و چند سویه ، شاهد تحولات شگرفی در جهان و در حوزه آی تی و فناورهای رسانه های جمعی و چند رسانه ای  بودیم که دهکده جهانی را هر روزمعنادارتر، ملموس ترو کوچک تر می کند.

آنچنان که در این دوره زمانی رسانه های الکترونیکی و وسایل ارتباط جمعی در اندازه یک گوشی موبایل، تبلت و یا کامپیوتر، سبدی از مواداولیه خام یا پخته ، سرد یا گرم، از مفاهیم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی و تبلیغی و غیره .. را که شامل تلفیقی از محصولات رسانه های مختلف قبلی مانند مطبوعات، رادیو، تلویزیون، اینترنت و...بوده است  را ، همزمان و به شیوه ای به مراتب پیشرفته تر عرضه و منتشر می کند. درحقیقت با تحول و گسترش وسایل جدید ارتباط جمعی فاصله های زمانی و مکانی میان انسان ها و جوامع و تمامی محدودیت های موجود قانونی در تاریخ از میان رفته است. جهانی به کوچکی یک دهکده کوچک، که در آن رسانه ها به جای  دیالوگ و ارسال یکسویه پیام و محتوا تبدیل به ابزاری مونولوگ ، دو یا چند سویه و شبکه ای شده اند و هیچگونه محدودیتی برای ارتباطات رسانه ای و ارتباطات انسانی وجود ندارد. در این زمان هر انسان یک رسانه است و نه تنها هر فرد قادر است به میزان ظرفیت وامکانات مورد نظرش تولید و انتشار محتوا کند ، بلکه می توان گفت هر فرد هم رسانه است وهم محتواست.

امروز حاکمان جامعه جهانی خود را در کنترل و هدایت افکار عمومی و در انبوه رسانه ها و انبوه محتواهای تولیدی منتشره ، ناتوان می بیند. سیل انتشار محتواهای تولیدی با مضامین درست یا مغالطه آمیز اندیشمندان حوزه رسانه را مستاصل نموده، زیرا دیگر راهی برای مهار این سیل اطلاعات و ارتباطات متصور نیست. سیل جمعیت جهانی جویای ارتباطات، از پلتفرم های ارتباطی خصوصی ابتدایی مانند فیس بوک و تلگرام ومیت و واتساپ، به محیط های عمومی تر و تعاملی تکمیل تر، مانند توییتر و اینستاگرام وکلاب هاوس و.. غیره راه پیدا کردند و همچنان در پی امکانات و فرصت هایی بیشتر انتظار می کشند. اگر چه موجودیت و حضوردر هر یک از این رسانه ها به منزله حضوری کامل و همه جانبه در محیط های موثر بر ارتباطات نیست اما امروز ، دیگر بقای هر کسب و کار کوچک و بزرگ به استفاده موثر از این ابزارها وابسته است.

بی تردید هنوز اطلاع رسانی و تبلیغات برای موفقیت بازارها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ موثر است پس متخصصین و مشاورین اطلاع رسانی و تبلیغات ، شما را راهنمایی می کنند که در کدام رسانه ها حاضر شوید و با چه نوع محتوایی ، هر رسانه بهترین ماموریت خود را برای توسعه شما انجام خواهد داد. بدیهی است که هنوز تمامی رسانه های سنتی و مدرن دیروز می توانند در میزان اثر بخشی حضور شما در رسانه و پلتفرم های نوین، نقشی تعییین کننده داشته باشند. زیرا در روزگاری که همه رسانه اند شما باید بهترین ورژن خودتان باشید وخود را کامل و متفاوت عرضه کنید.

                                                                                                          

پدرام باقرنژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها