یادداشت

سوشال لیسنینگ، پنجره جدید به دنیای تبلیغات

بهنام جاوید- هم بنیانگذار و مدیر عامل آژانس سوشال لیسنینگ ایران

سوشال لیسنینگ، پنجره جدید به دنیای تبلیغات

شاید این جمله‌ها را بارها و بارها شنیده باشیم که " شنوده باشید، ابتدا خوب گوش دهید و شنونده خوبی باشید " و در نهایت قبل از صحبت کردن گوش کنید، که تمامی این جملات اشاره مفهومی به موضوع گوش دادن و گوش سپاری دارد.

قبل از بررسی و تعیین اهمیت سوشال لیسنینگ در سوشال مدیا مارکتینگ به تعریف و معرفی چندین پارامتر مختلف می‌پردازیم.

روزانه بیش از ۶ میلیون محتوای فارسی در شبکه‌های اجتماعی تولید و منتشر می‌شود. محتواهایی با اهداف گوناگون اعم از تبلیغات، آموزشی و موارد دیگر به منظور شناسایی و معرفی محصول و خدمات یک کسب و کار در فضای مجازی دست به‌دست می‌شوند. در چنین شرایطی بررسی نظرات کاربران نسبت به محتوای منتشر شده از اهمیت بسیار بالایی برخواردار است.

سوشال لیسنینگ به این معناست که مخاطبان در رابطه با من، برندم، خدماتم و یا حتی رقیبم در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک، تیک‌تاک، پینترست، یوتیوب و لینکدین و یا وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی چه نظری دارند و سپس با تحلیل داده‌هایی که به‌دست آمده در راستای ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد سیستم، به بهبود، تغییر، تبلیغ و یا تعویض آن به اقتضای شرایط حاکم، اقدام کنم.

حال می‌توان کاربردهای بسیار متعددی را برای سوشال لیسنینگ در نظر گرفت و نسبت به ماهیت کسب و کار و برنامه مارکتینگی که در ذهن داریم، از ارکان مختلف سوشال لیسنینگ در کسب و کارمون بهره‌مند شویم.

 یکی از این کاربردها سوشال مدیا مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. برای تفهیم و روشن شدن این موضوع به مسئله‌ای که بارها و بارها با آن برخورد داشته ایم، اشاره می‌کنم.

تاکنون شاهد این موضوع بوده‌اید که بعضی مواقع در شبکه‌های اجتماعی محتوایی با هدف مشخص منتشر شده و در کامنتها و نظرات کاربران نسبت به پست مورد نظر، تبلیغات مختلفی از جانب چندین کسب و کار در همان حوزه مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال راجع به یک محصول نوشیدنی و خوراکی محتوایی تولید و منتشر شده و افراد و یا کسب و کارهایی در بخش کامنت و نظرات اقدام به بازاریابی محصول نوشیدنی خود نموده‌اند.

فرض کنید ما فروشنده ی شال و روسری هستیم و در شبکه‌های اجتماعی مختلف اقدام به بازاریابی و فروش محصولات خود کرده‌ایم. در ابتدا با استفاده از سوشال لیسنینگ اقدام به ساخت چنل آلارم بر روی کلیدواژه ی " شال و روسری" می‌کنیم. اتفاقی که در این بخش می‌افتد این است که در شبکه‌های اجتماعی هر زمان که راجع به کلیدواژه ما " شال و روسری " یا پیرامون آن صحبت شود، ما سریعا مطلع می‌شویم.

حال می‌توانیم با برنامه‌ای مشخص که از قبل تعیین و تدوین شده‌ است، به بازرایابی مستقیم از طریق نظرات در محتوای مدنظر بپردازیم. این نوع از بازاریابی چندین مزیت دارد، اولا اینکه در چنین شرایطی ما دقیقا اقدام به تبلیغ در بازارهدف خود کرده یم، دوما از نظرات مخاطبان چه خوب و چه بد مطلع شده و اهمیت آنها برای ما مشخص می‌شود و مزیت آخر که مهم‌ترین مزیت بوده، این است که این نوع بازاریابی، اورنس ( آگاهی بخشی به برند) خوب و مطلوبی را با بهترین کیفیت برای محصول شما ایجاد می‌کند.

موارد استفاده از سوشال لیسنینگ بسیار وسیع تر از مبحث سوشال مدیا مارکتینگ است، اما به دلیل اهمیت بالای آن سعی بر این بود که به این موضوع به‌صورت تک بعدی پرداخته شود.

فراموش نکنید که سوشال لیسنینگ باعث افزایش رضایت مشتریان شده و روز به روز به تعداد آنها اضافه می‌شود، زیرا این یکی از ویژگی‌های انسان است که تمایل به شنیده شدن دارد. زمانی که در مورد یک محصول یا خدماتی در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌شود، قطعا انتظار پاسخ و شنیده شدن از جانب آن کسب و کار را داریم. در نتیجه قبل از صحبت کردن خیلی خوب گوش کنید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها