تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

تسخیر قلب و روح مخاطب با بازاریابی نوستالژیک + فیلم

در این گزارش به بررسی اثر بازاریابی نوستالژی به عنوان یک تکنیک ویژه در صنعت تبلیغات و مارکتینگ پرداخته ایم. شواهد حاکی از آن است که این شیوه بازاریابی با تحریک عواطف مخاطب می تواند در جلب اعتماد آن بسیار موثر باشد.

تسخیر قلب و روح مخاطب با بازاریابی نوستالژیک + فیلم

بازاریابی نوستالژی یک ایده جدید نیست، اما در می‌تواند در طول چندین نسل تغییر کند. در این گزارش به بررسی نکات مربوط به این نوع بازاریابی پرداخته‌ایم و اینکه چطور چنین استراتژی می‌تواند در دنیای مارکتینگ موفق باشد.

نوستالژی کلمه با ریشه یونانی است که تقریبا به غم بازگشت به چیزی یا جایی ترجمه می‌شود. به طور کلی مفهوم نوستالژی از دلتنگی و حسی میان شادی و غم از بازگشت به گذشته گرفته شده است. هرکسی ممکن است این حس را به شکلی خاص تجربه کرده باشد. به همین دلیل است که نوستالژی ابزار بسیار خوبی برای بازاریابان است. آنها از این ترفند برای برقرای ارتباطی تازه با مخاطبان و مشتریان خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی نوستالژی چیست؟

در بازاریابی، مفهوم نوستالژی به معنای تداعی یک محصول، خدمات یا نام تجاری با خاطرات گذشته برای ایجاد یک پیوند عاطفی است. بازاریاب از نمادهای قدیمی استفاده می‌کند تا محصول مدرن را با خاطرات خوش مخاطب مرتبط سازد. در این زمینه، نمادها به تصاویر، نشانه‌ها یا دیگر علائمی اطلاق می‌شوند که قابل تشخیص هستند و بر اساس تجربیات مشترک دارای معانی یا تداعی خاصی هستند.

شرکت‌ها می‌توانند با یادآوری چیزهایی از گذشته که خاطرات خوشی را برای مردم زنده می‌کند، فروش محصولات جدید خود را افزایش دهند. آنها حتی ممکن است از محصولات قدیمی یا تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی که مروبط به سال‌های دور است استفاده کنند تا حس نوستالژی را به مشتریان خود القا کرده و روندی تازه را در بازار محصولاتشان به راه اندازند.

هر نسلی بر اساس زمان بزرگ شدن خاطرات نوستالژیک خودش را دارد. به عنوان مثال، نسل Z ممکن است نسبت به دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ احساس نوستالژی داشته باشد، در حالی که نسل X و دوره‌های قدیمی تر ممکن است در دهه ۸۰ و نمادهای فرهنگی آن، حس نوستالژی را پیدا کنند.

علت کاربردی بودن بازاریابی نوستالژی

بازاریابی نوستالژی به دلیل یادآوری خاطرات خوب گذشته، نوعی حس امنیت و آرامش را ایجاد می‌کند. همین موضوع به افزایش اعتماد مخاطب به محصول جدید یک شرکت کمک می‌کند. این نوع بازاریابی نه تنها در هر فرد ممکن است حسی به خصوصی را ایجاد کند، بلکه می‌تواند در گروه بزرگی از مردم یک حس مشترک اجتماعی را برانگیزد.

چرا بازاریابی نوستالژی مهم است؟

بازاریابی نوستالژی مهم است زیرا ممکن است منجر به افزایش وفاداری به برند، تعامل و فروش شود. این نوع بازاریابی همچنین می‌تواند برندهای قدیمی را با معرفی مجدد آنها به مخاطبان هدف جدید با پیچ و تاب مدرن احیا کند.

امروزه بازگرداندن خاطرات قدیمی در هر زمینه‌ای ترند شده است. شرکت‌ها از نمایش‌ها، فیلم‌ها و آیتم‌های قدیمی استفاده می‌کنند تا نسخه‌های جدید ایجاد کرده و دوباره محبوب شوند.

در ادامه نمونه هایی از ترفند بازاریابی نوستالژی را در تبلیغ محصولات ایرانی مشاهده می کنید:

برند محصولات لبنی پاک که از سال ها پیش با شعار « پاک یادت نره » در ذهن اکثر مردم حک شده بود، چندی پیش با اکران یک تبلیغ تلویزیونی، محبوبیت محصولات خود را یادآوری کرد.

تبلیغات-اشی مشی

پفک اشی مشی که بخش پررنگی از خاطرات کودکان دهه هفتاد را تشکیل می دهد، اکنون با همان طرح و بسته بندی با هدف یادآوری خاطرات گذشته سعی در استفاده از تکنیک بازاریابی نوستالژی دارد.

تبلیغات-بیلبوردی

برند قدیمی لوازم خانگی ناسیونال که برای بیشتر ایرانیان شناخته شده است، چندی پیش با تبلیغات بیلبوردی گسترده در سطح پایتخت، نام خود را یادآوری کرد.

کیک-مینو

گروه صنعتی مینو که از دهه ۳۰ فعالیت خود را آغاز کرد، یکی از قدیمی ترین برندهایی است که در خاطرات بیشتر ایرانیان حضور دارد. شرکت مینو سابقه ای طولانی در تولید بسیاری از محصولات غذایی داشته و همچنان جزو معتبرترین برندهای ایرانی است. اخیرا این شرکت با استفاده از نام و بسته بندی یکی از محصولات خود که اکثرا با عنوان « پم پم» آن را می شناسند، تکنیک بازاریابی نوستالژی را به کار گرفته و به نوعی خاطرات گذشته مخاطبان خود را زنده کرده است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها